Sony CDP-502ES, nåt att ha?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Sony CDP-502ES, nåt att ha?

Inläggav nikstra » 2010-04-08 22:19

Har fått en Sony CDP-502ES från 1985.

Bild

Låter helt OK efter att ha lyssnat på ett par spår men CD-släden kärvar och behöver antagligen smörjas eller någon rem eller drivhjul bytas.

Det är en rejäl klump som väger 8,5kg enligt manualen och förre ägaren påstår att det var en av de finare spelarna när det begav sig. Den har tydligen en linjärmotor för pick-upen. Spårbyten går i alla fall blixtsnabbt :)

Är det någon som har koll på historian runt denna spelare och kan berätta något om den? Någon som kommer ihåg om den testats och hur den placerade sig?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-08 22:33

Mitten på 80-talet och texter med digital, ger mig obehagliga vibbar.
Just CD-spelare, A/D-, D/A-omvandlingen, befann sig i sin linda vid denna tid.

Men Sonys ES-serie har iofs alltid hållit god klass och många välljudande CD-utgåvor kom just då.

Som samlarobjekt, torde den vara intressant.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2010-04-08 23:33

Som samlarobjekt är det kul att jag fick med manual och orginalkartong (även om den är kantstött och skadad). Spelaren är i skapligt skick, bara någon liten repa.

Om jag fattat det rätt så sitter det en 16 bitars DAC i den. I början på 90-talet, när jag började fatta att CD är något man ska skaffa, var det tävling mellan multibit och enbitars DAC:ar. Vad jag kommer ihåg så räknades multibit DAC:arna som de bättre då men det kanske bara var för att enbitstekniken var ny. Det kanske inte ens fanns enbitars DAC:ar i mitten på 80-talet?

Har hört några tidiga CD-spelare som låtit riktigt vasst och illa. Därför blev jag förvånad att denna lät så pass bra. Lite vass kanske men svårt att säga efter att ha lyssnat på bara ett par låtar.

Precis som du skriver så måste man ju ha behärskat digitaltekniken ganska bra (i alla fall i proffsutrustning) eftersom det finns fina inspelningar från 80-talet. Det var säkert så att det blev problem med digitaltekniken när man prispressade för att göra konsumentprodukter och kanske därför låter många tidiga CD-spelare inte så bra. Eller så är det lättare att göra en bra ADC än en DAC.

Återgå till Vintage-hifi