Akai AP-006 vs. en sån här Luxor [bild]?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ulew

Akai AP-006 vs. en sån här Luxor [bild]?

Inläggav Ulew » 2010-07-07 20:54

Jag fick en Akai AP-006 av en kamrat idag och har en Luxor (jag vet inte vad den heter - se bild.) sen tidigare.
Nu undrar jag helt enkelt vilken av dem som är "bäst"?
Pick-up är på Akaien en Ortofon VMS-20 EO MkII och på Luxorn en Ortofon F-15 EO MkII (om jag minns rätt, har den inte hemma så jag kan inte kolla.)

Bild
(Frodraks bild. Säg till om jag ska ta bort den.)

Användarvisningsbild
highfive

AKAI vs LUXOR

Inläggav highfive » 2010-07-07 23:03

Hej

AKAI AP006 är en stabilt uppbyggd direktdriven vinylspelare. Har en själv med en ADC XLM Integra pickup :)

Rätt inställd med avseende på nåltryck, överhäng och VTA med Ortofon VMS-20 EO MkII, så bör den låta kanon, förutsatt att nålen är frisk.

Har haft VMS-20 EO MkII på en Thorens TD150, lät helt suveränt !!!

Å andra sidan är LUXOR-verket bra också: Remdrift, flytande upphängning,
dock något enklare pickup,

Den största skillnaden bör finnas i basregistret.... kanske till den remdrivnas fördel.

Gör en blindtest...

Med vänlig hälsning highfive

8)

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2010-07-08 17:04

Hej!

Tack för svaren.

Det låter alltså som att det är relativt hugget som stucket vilken av dem jag väljer? Jag tycker Akaien är snyggare och den har, som du säger, en något bättre pickup så jag lägger nog lite mer krut på den.

Skulle du vilja beskriva mer om varför du tror Akaien skulle spela lite mindre bas?

Användarvisningsbild
highfive

Remdrift vs direktdrift

Inläggav highfive » 2010-07-08 20:15

Det finns teorier om att direktdrivna verk, speciellt om motorn är för stark i förhållande till skivtallrikens vikt så kan hastigheten "vibrera" = ett snabbt svaj som påverkar basåtergivningen så att den blir lite rå.

Billiga direktdrivna verk där direktdriften var en gimmick snarare än till för att höja ljudkvaliten, fanns det nog ganska många exempel på under övergången till 80-talet.

Å andra sidan fanns det många mediokra remdrivna verk också.

------------------------------------------------------------------------------------------

Vad gäller AKAI AP-006, så är det ett klart bra verk. Motorstyrkan i förhållande till massan hos tallriken är väl avpassad.
Gedigen och välkonstruerad. Dessutom är den pickupen som du nämner kanon! (VMS20EO mkII)

NB! Se till att skruvarna som håller tonarmen i plinten är väl fastkruvade.
(-Tonarmen kan justeras i vertikalled genom att lossa dessa.)

-----------

Detsamma gäller LUXOR-verket som bygger på en lång tradition.
Rätt inställd med fräsch drivrem och rengjord drivtrissa (motoraxeln), så bör den låta bra.

Lyssna och bedöm själv !!!

Personligen så skulle jag nog välja AKAI-en. Jag tycker den är snyggast
:D

Med vänlig hälsning highfive 8)

PS Nedan en länk till bild på AKAI AP-006 DS

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Akai_AP_006.jpg

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2010-07-08 20:48

Tack för infon!

Då kör jag på Akaien. Tyvärr kostar en ny originalnål dryga tusenlappen hos Svalander, men det finns kopior för billigare pengar så det får bli en sån.
Jag har läst lite och ska i helgen försöka mig på att ställa in spelaren efter konstens alla regler.

Återgå till Vintage-hifi