Hur är förstegsdelen i en B&O 8000/9000/9300/9500?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Hur är förstegsdelen i en B&O 8000/9000/9300/9500?

Inläggav Fjonkalicious » 2010-08-30 22:23

Jag skulle vilja använda förstegsdelen på denna maskin till ett framtida projekt. Hur är den, gissar att den inte är transparent och kan man få loss den från sin integrerade konstruktion? Dvs få pre-out om man meckar lite?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Re: Hur är förstegsdelen i en B&O 8000/9000/9300/9500?

Inläggav henriksch » 2010-08-31 19:15

Fjonkalicious skrev:Jag skulle vilja använda förstegsdelen på denna maskin till ett framtida projekt. Hur är den, gissar att den inte är transparent och kan man få loss den från sin integrerade konstruktion? Dvs få pre-out om man meckar lite?

Mvh

Filip

Fjonken dyker djupare och djupare i vintageträsket :D
Berätta mer om planerna!

(Hittade exakt rätt Optonica, med träimitationssidor, till din gamla tuner i helgen, det gick ju inte att låta bli även om man faktiskt bestämt sig alldeles säkert att sluta köpa på sig mer...)

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2010-08-31 20:29

Har ingen aning om kvaliten på försteget men eftersom de har Power link utgång så har du ju i princip pre out.
Men du kanske menar att du vill separera dem rent fysiskt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-08-31 22:41

Jag kan vara ganska komplex som person. Jag håller hjärnan aktiv med sjuka/galna projekt som gör att jag blir handlingsförlamad fysiskt. Dvs, det köps grejor men det genomförs sällan. Det tänks mycket men genomförs alltför sällan.

Eller rättare sagt, jag har en jävla massa projekt som skall genomföras innan detta projekt. När jag inte vet om ett projekt kommer att genomföras(inte dom andra heller) så vill jag inte delge allt för mkt information. Ty dom kanske inte är genomförbara alt. att jag skäms över att jag inte får tummen ur.

I vilket fall. Varför jag är intresserad av detta är för att jag är väldigt nyfiken och till viss del fascinerad av styrningen av just dessa anläggningar. Det är framförallt den fysiska styrningen på huvudenheten som jag vill åt, som är (så vitt jag förstår) styrd till större delen av optosensorer. Såg detta när jag kopplade upp en 9000 hos en god vän. Glaset ramlade av och den ville inte fungera, men det visade sig att glaset låg lite fel. Glaset är svartlaminerat med "hål" där den släpper ut ljus från dioder samt är ljuskänslig. När fingret täcker sensorn så ger den signal. Ganska enkelt och bra fungerande. Dessutom har B&O sköna fjärrar också. Tanken var att ta det mesta av försteg/styrning men lämna CD, Tape, Tuner, Slutsteg. Det sista är inte alltför starkt dessutom.

Man har ju hört både ris och ros om B&O. Men från denna tiden kanske man kan förvänta sig "hifi". Det tilltänkta projektet är tänkt att vara "hifi" och ha höga ambitioner. Då vill jag inte att försteget skall vara den alltför svaga länken. Eftersom man inte är elektroningenjör så går jag inte på att bygga ett försteg med sådan styrning från början.

Jag tänkte att det kan vara ganska bra att fråga här, för här är kanske någon som har en sund åsikt om dess kvalité.

Hoppas att detta räcker "for now" Henrik. Vi pratar om år framåt troligtvis.

Kul att du kunde komplettera med en till förstärkare, var det den i Malmö för 400 pix?

Mvh

Filip

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-09-01 20:06

Har nog lättare att förstå vad du menar än du tror Filip. På något sätt är det idén om projekten som håller en igång, som gör att man kan somna på kvällen djupt inne i en plan om hur det kan bli, som gör att man pallar med att stå i kö på ICA osv.

Samtidigt så blir de, idéerna alltså, ett sätt att motivera ett klipp på en loppis, ett motiv för en utflykt till omgivningens alla loppisaffärer en regnig söndag. Så kommer man hem med grejor som läggs på "kall-lagret" som en framtida investering i ett avlägset projekt.
Lite hängig blir jag när jag ser det utifrån. Men samtidigt, vad går upp emot känslan av att komma på att "det-där-har-jag-nog-på-vinden" , gå upp och hitta det och veta att jag gav fem spänn (pinsamt ofta gav jag nog femtio men tror att jag gav fem...) på en loppis för det och nu behövde jag det, det var helt enkelt det som gjorde att jag kom vidare i det jag projekt jag höll på med just då.
Det är fint, nästintill vackert. Även om jag köpte det i ett helt annat syfte, till ett projekt som jag inte ens kom ihåg.

Bilden av förlamning är kanske sann ut ett perspektiv, det jag hade tänkt mig när jag köpte det blev inte och man hinner inte med rent konkret det skallen hittar på. Men man hinner med en del och förhoppningsvis kan man inse att det är ganska kul det med.

Det jag kan bli bekymrad över är när jag tappar lusten. Vete faen hur många par OA jag har renoverat de senaste åren. Säkert femton par. Nu vill jag göra något annat, bygga en caféracer, montera en kinesisk påhängsmotor på min gamla tandemcyckel eller något annat innovativt. och då står där ett par OA14, två par OA12 och minst två par OD11 i hel- eller halvrenoverat skick kvar (förutom alla färdiga transistorradios och ett gäng coola förstärkare) som jag inte ens orkar plåta och lägga ut på Blocket. Det kan bekymra mig...

Sen skulle jag verkligen vila lära mig att laga analog elektronik. Fan, jag borde verkligen kunna fatta hur man signalföljer, jag har såväl tongenerator som oscilloskop (med en kanal iallafall, köpt som renobj för en femtiolapp :oops: )

Så mycke att göra och så lite tid så det blir inget gjort liksom :?

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-09-01 20:47

Ja, frågan är om det är vår natur eller om det är hur vårt samhälle och liv är utformat?

Det finns en enorm svårighet att sälja en endaste kär liten grej som man knappt klarar ut att lägga annonsen på... för den är så fin. När den väl är såld så är lättnaden i samma storlek som det var jobbigt att släppa den... fast i kvadrat. Hur fan hänger det ihop?

Ibland blir jag sugen på att sälja allt, då menar jag allt. Alla prylar, alla grunkor. Skaffa mig ett par kick-ass hörlurar, ett par dugliga tipp-högtalare. Spärra blocket och sedan göra något vettigt med livet istället.

Samlar min känsla över det hela: http://www.youtube.com/watch?v=pz4dVof3mTc

Återgå till Vintage-hifi