Nyfiken..

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
twangbang

Nyfiken..

Inläggav twangbang » 2010-09-23 23:22

Tog med min dotter idag till en gammal i princip övergiven replokal. Hon har börjat få upp intresse för att spela så jag tänkte att vi skulle jamma lite.. Och det gjorde vi.. Det var kul.. Hur det lät låter jag vara osagt..
I replokalen står ett par ganska stora typ PA högtalare med 12-15" bas samt två diskanter var i lådorna. Kände igen diskanterna och var helt enkelt tvungen att öppna bakstycket för att läsa vad det var för nåt.
Diskanterna är Isophon, modell vet jag inte. (ser ut dom till en del gamla JBL i aluminium)
Basarna är Altec, modell oklar här också.
Det fanns tyvärr inget att driva dom med så något test blev det inte. Men jag blir så jäkla nyfiken på såna saker. Undrar och tänker för mej själv, är det fina element? Hur skulle de låta, kanske i andra lådor med andra filter osv osv. Någon har ju varit i och bytt kablar mm, så bakstycket var redan öppet i princip.

Har ingen erfarenhet av vare sej Altec eller Isophon, nån som kan stilla min nyfikenhet?

Hade ett par PA lådor alá Hagström (dubbeltolvor) för nåt år sen, som jag aldrig testade. Killen som köpte dom, gjorde det enbart för elementens skull. Saknar dom lite faktiskt.

Hej tjolahopp!

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2010-10-06 22:27

Uppdatering..

Elementen heter:

Altec 416-8B (15")

Isophon dkt/11/c110/8 (exponentialhorn)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-06 22:35

Fina grejor, men kanske inte passar helt för hifi i detta skicket, diskanthornet är väl lite för litet för att möta basen tillräckligt långt ner.
Basen är ju en klassiker, och med ett modernt lite större diskanthorn av waveguidetyp och en bra diskantdriver typ B&C 250 eller vad dom nu heter, så lär det ju kunna bli riktigt jättebra. Kan behöva kompletteras med subwoofers för den ultimata upplevelsen till hemmabion. Adhoc här på forumet kör väl med Altec-system?

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2010-10-06 22:41

men det kan vara bra grejer för "hemma hifi" alltså?
eller gör sej elementen bäst till live musik teater osv, som de är idag?

måste se om jag kan koppla in dom en dag och lyssna lite :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-07 00:32

twangbang skrev:men det kan vara bra grejer för "hemma hifi" alltså?
eller gör sej elementen bäst till live musik teater osv, som de är idag?

måste se om jag kan koppla in dom en dag och lyssna lite :)

Googla lite på Altec 416-8B så får du väl se!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-07 08:44

Borde det inte bli ett glapp mellan de elementen? Altec räcker inte ända upp till Isophon och tvärtom. Undrar hur frekvensgången blir off axis?

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... peaker.pdf

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Isophon.JPG

Återgå till Vintage-hifi