the search for the Holy GRAIL........

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Volger

the search for the Holy GRAIL........

Inläggav Volger » 2010-10-08 19:00

Jag har testat massor av försteg och slutsteg i mitt sökande efter det perfekta ljudet :wink:

Några försteg som jag äger eller har ägt:

Denon Dap 5500
Denon Dap 2500
Optonica 9100
Kenwood L07c
Kenwood L07cII
Hitatchi Hca 8300
Nakamichi ca5II

Slutsteg som jag äger eller har ägt

Kenwood L05M
Kenwood L07MII
Denon Poa 6600
Denon Poa 6600A
Denon Poa 2800
Nakamichi Pa7eII
Hitatchi Hma 8300
1 Kenwood L08M

Och nu till dagens ämne....

just nu är Kenwood L07cII det försteg som imponerat mest på mig, jag har haft 6 stycken och hur dom låter varierar väldigt mycket.

dom verkar låta olika beroende på om dom är sålda i norden eller europa, olika power supplys etc.

Jag har just köpt 2 nya kandidater som ska testas mot Kenwooden och det vore kul att höra lite kommentarer och vilket folk tror kommer låta bäst :)

den första kandidaten är Denon Pra-6000

http://www.thevintageknob.org/denon-PRA-6000.html

den är just nu på service/genomgång hos audioscope, vill att den ska vara helt ok när jag får hem den.

den andra kandidaten är ett Sony Ta-e86b

http://www.thevintageknob.org/SONY/sony ... TAE86.html

om någon har eller har haft något av dessa vore det kul höra hur dom upplevdes :)

kom gärna med förslag på andra försteg som borde testas

Glömde nästan, jag kommer använda en Sansui Au-X1 som slutsteg.

Jag tror att Sansui C-2301 kan vara en vinnare, men det är inte helt gratis men det kanske blir aktuellt i framtiden.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-08 19:20

Jag vill ta tillfället i akt och hälsa dig välkommen till forumet, du verkar vara
en trevlig skit! :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-10-08 19:22

Jag har startat en tråd tidigare, men jag har inte varit direkt aktiv.

Jag tackar för välkomnandet :)

den förra tråden hette " Most Wanted "

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 19:45

Kan ju inte låta bli att rekommendera att prova Sentec SC-9.

Metavox har funkat bra för mig med.

Skulle tro Holographic Audio har något riktigt bra också.

Inga Japaner dock... går det ändå?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-10-08 19:47

jag har ingen erfarenhet av någon av dom, så allt är möjligt :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-10-10 01:06

PRA-6000! Dreggel. 8O

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: the search for the Holy GRAIL........

Inläggav phon » 2010-10-10 10:28

Volger skrev:

just nu är Kenwood L07cII det försteg som imponerat mest på mig, jag har haft 6 stycken och hur dom låter varierar väldigt mycket.

dom verkar låta olika beroende på om dom är sålda i norden eller europa, olika power supplys etc.

Med 6 stycken Kenwood L07cII som alla låter olika känns det som om det är läge att försöka förstå lite mer exakt varför dom låter olika.

Det kanske vore en bra idé att mäta upp dom eller så? :D

Om inte annat så för att utesluta att det är just förstegen som låter olika när det låter olika ..... 8O :)
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-10-10 11:54

dom är inte exact lika, det är det som är poängen.

Modellen är samma men dom skiljer sig lite beroende på vilken marknad dom blev tillverkade för, till exempel Europa, norden, Asien,Us .

Det sitter olika power supplys i dom, samt säkert skiljer det fler saker om man börjar kolla.

Jag har recappat ett av förstegen som kommer från europa marknaden med blackgate kondingar, jag har ett sålt i norden och en kamrat har ett annat.

Båda dom sålda i norden låter bättre än Europa modellerna, det recappade närmade sig men det saknades något i alla fall.

Sen är dom väldigt känsliga, om man köper ett ska man inte bli förvånad om man får köra deoxit på volym/bas/treble etc i omgångar för att få dom att fungera.

Det är hursomhelst ett fruktansvärt bra försteg, men man ska vara medveten om att det troligen behövs en hel del kärlek för att få det att fungera som det ska.

alla jag köpt på ebay ska enligt beskriving ha varit i mint condition, inget har inte haft problem med volym/bas/balans etc :)

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-10 13:57

Du har koll grabben, tror också Sansui sopar banan!

Försteg är ju en pryttel som inte blir omodern om ma kör 2-kanal och klarar av att springa till stereon om man skall ändra volym!!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-10-10 17:16

Det låter kul detta, framförallt verkar det som du puttar in lite pengar i det hela!

Får man lov att fråga vad du har för system i övrigt?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-10-10 19:00

Mitt system består av :)

CD : Krell Md-2
Dac : Krell SBX 32
Förstärkare : Sansui Au-X1
Högtalarkabel : Purist Audio Venustas
Signal Kablar : Cardas Golden Reference samt wireworld Eclipse
Högtalare : Acoustat Spectre 11L (Elektrostat hybrider)

Sen har jag

Kenwood L07cII försteg samt L07MII Monoblock
samt Sony TA-E86B och Denon Pra-6000 försteg på väg.

Sålde just en Kenwood Ka-9100 förstärkare och 2 quad 11L2 högtalare igår :)

Jag köper och säljer hela tiden för att testa av saker :)

Hittar jag nått som jag verkligen tycker funkar så jagar jag tills jag hittar det, som Venustas högtalar kablar som jag vetat länge att dom är tillräckligt bra för att jag ska kunna leva med dom utan att behöva fundera på att uppgradera :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-10-10 20:12

Jaså var det du, jag tipsade en forummedlem om dom grejorna! Rätt pris och schyssta prylar!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-10-10 20:24

jo, jag gillar quads högtalare, helt ok.

jag köpte kenwooden för att jag var nyfiken, hade läst en hel del om den på nätet :)

zoid_inaktiv

Inläggav zoid_inaktiv » 2010-10-24 22:53

Tja!
Va de du som köpte mitt L07c kanske,
Bra försteg det där ångrar att jag gjorde mig av med det.
Mvh Markus

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-10-26 15:58

Men är verkligen Sansui C-2301 ett försteg?
Tycker att den ser ut att vara för tung & stor så att det mer påminner om en förstärkare.

Har själv haft en del försteg nu på sista tiden då jag gått ifrån recivers & integrerat.

Undrar hur mitt nuvarande försteg Yamaha C-2A står sig mot dom som nämnts i tråden?
Mot sansui försteget tror jag inte att den har någon chans då det verkar vara en riktig rikemans apparat.

Försökte leta efter information om det nämnda kenwood försteget.
Men jag hittar bara ett som heter L-07CMkll

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-10-26 21:08

Zoid: nä, jag har haft ett Kenwood L07c för några år sedan, dom är rätt fula men jag saknar det.

Jag har ett Kenwood L07cII (mkII) nu men det känns inte lika gediget, det låter bättre men det känns inte lika stabilt hehe.

PeterE: Jo, Sansui C-2301 är verkligen ett försteg, väger en hel del :)

angående Yamaha Försteg så har jag inte lyssnat på något men jag vet att dom har gjort bra slutsteg.

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-11-01 22:03

Har just kopplat in den Sony Ta-e86b försteget och börjat lyssna, det låter oförskämt bra.

Det spelar riktigt tight och snyggt precis som jag vill ha det, ska lyssna på det några dagar så kan jag jämföra med Denon Pra-6000 som anländer efter nästa helg.

Riktigt kul just nu, the story continues.

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-11-04 19:57

har lyssnat på Sony's ett par dagar nu och den spelar riktigt bra, ruskigt tight och bra attack har den.

Jag behöver dock lyssna lite mer för att avgöra om den har några nackdelar.

Idag anlände min Denon Pra-6000, håller just på att låta den bli varm så att jag kan börja lyssna lite, spänningen är stor just nu.

:)

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-11-09 23:50

Jag har nu lyssnat i omgångar på Sony Ta-e86b och Denon Pra-6000,

När jag började lyssna på Sony'n tyckte jag att den verkligen spelade bra, Jag hade inte så stora förhoppningar om att Denon skulle nå ända fram, många saker som man tar för givet att dom ska vara bra pga är ofta en stor besvikelse.

Denon spelar i en helt annan liga, den är verkligen ruskigt bra.

Jag jämförde den med min integrerade Sansui Au-x1 som verkligen spelar bra, Denon lyckades förbättra även den, och skillnaden var inte direkt liten.......

Jag gillar verkligen min Sansui och jag har inte en aning om det finns en bättre integrerad förstärkare att köpa idag, det säger lite om hur bra jag tycker den är.

hursomhelst så är det stunder som denna man ser fram emot, av alla dom saker man har köpt och sålt genom åren är det några få som verkligen har gjort intryck på en, därför känns det ruskigt kul när man hittar den där saken som man knappt tror själv att man ska ha turen att få tag på, och att den sedan lever upp till förväntningarna.

Jag har använt min Sansui som slutsteg i alla tester, jag skulle testa lite mot min Kenwood L07cMII men testet uteblev, tonkontrollerna samt volymen behöver en genomgång på den, tråkigt med kenwood att dom är känsliga för att stå oanvända :(

Ha en bra kväll :)

Användarvisningsbild
Ev77

Inläggav Ev77 » 2010-11-22 19:16

Hej Volger

Inte dåliga prylar du har :D Hade nog gärna velat sätta mig och lyssna/jämföra lite av vad du äger.
Anyway, att ställa dessa två mot varandra är inte riktig rättvist. Pra-6000 när den begav sig var en riktig uber-high-end maskin och med ett pris på 450000Yen var den inte billig heller. 86:a å sin sida var inte rns det bästa Sony hade ute då (jag tror att det var sista året med 88:a, sean fick man vänta till 1990 för TA-e80ES) och med pris på 90000Yen var den 5gg billigare. SÅ jag tror att trotts sin dual-mono uppbyggnad är det inte rikitg rätt att jämföra de två.
Jag undrar dock om det inte skulle vara lite mer rättvis att testa Denon mot TA-E88(B), det är en mycket finare variant av den förstnämnda preampen. Det såldes hela två sådana här i Sverige så jag tror att det bli lättare att hitta en utomlands om du vill jämföra/testa denna maskin.
:)

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-11-29 01:17

Jag tror som du skriver att Ta-e88 är bra, men även Ta-e900 eller 901 vore kul testa.

Som det är nu har jag två försteg som jag är nöjd med, Denon och Kenwood.

Sony Ta-e86b är inte alls dåligt, ruskigt snabbt men saknar lite finlir, för många skulle det vara ett stort lyft men jag får inte fram alla smådetaljer som min anläggning kan prestera.

Det finns några försteg som jag är intresserad av att testa, Sansui C2301 tror jag är en höjdare.

Sansui har varit bland dom absolut främsta när det gäller att gå hela vägen och göra riktigt bra utrustning, Kenwood Laboratory series höll riktigt bra klass med, särkskilt då MkII versionerna.

Användarvisningsbild
Ev77

Inläggav Ev77 » 2010-11-30 19:20

C2301 är något jag skulle själv vilja testa någon gång och är helt övertygat att den skulle nog kunna knäcka det mesta som finns att köpa för pengarna (även av dagens utrustning). Har själv en CA-2000 som jag håller nu på och gör en rebuild på och har väldigt höga förväntningar då redan innan var den ruskig bra.
TA-E901 är ingen höjdare, luddig och suddig, hade en sådan med TA-N901 men släppte de ganska fort då de fick stryk av TA-E/N-86 combo.
BTW brukar du göra någon slags av recap/didobyte/renovering på din utrustning? Av vad jag har upplevd går det att få sakerna att låta mycket, mycket bättre. Jag har en recapad TAE-86:a och två 88:or (en med ELNA och en med Nichicon kondningar som utgångspunkt). Att göra detta var värd vartenda krona och tog alla preampar minst en steg upp vad det gäller ljudprestation. Rekommenderar varmt att du testar det på någon maskin. Jag vet att Kenwood brukar ha nytta av bättre OP-ampar då de som sitter kan vara si så där.
Ev

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-11-30 20:04

Denon försteget jag har är genomgånget av audioscope i tyskland, det är roligare om man vet att sakerna är i ordning.

Angående recap så har jag inte kunnandet, det krävs en entusiast för att fixa det, nån som är intresserad av resultatet.....

Kenwood försteget skulle nog må bra av en genomgång, och sony försteget med kanske, men jag tvivlar på att sonyn kan komma up i den klass jag vill ha.

Sansui Ca 2000 låter helt ok, jag är lite fundersam vad som händer med ett Ca 3000 :)

Jag beställde en ny digital rca kabel i lördags, ska bli kul att höra hur mitt denon försteg funkar med en riktigt bra kabel, jag har stora förväntningar.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-01 00:32

Bilder! :D
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ev77

Inläggav Ev77 » 2010-12-01 00:53

Vinylcalle, jag är ny på forumet och har inte riktig klurat ut hur man bifogar bilder... Än i alla fall :lol:

Användarvisningsbild
Volger

Inläggav Volger » 2010-12-02 20:40

ikväll hände det saker, min Krell Dac (som jag verkligen gillade) blev inbytt mot en Denon Dac.

Dacen ifråga heter Denon Da-S1 och kommer från denons absoluta top of the line serie från 1993, 20 kilo och helt otrolig dynamik :)

hade inga direkta planer på att jag skulle skaffa Denon utrustning för ett par månader sedan, allt kan hända :)http://knisi2001.web.fc2.com/da-s1-h.jpg

Användarvisningsbild
Ev77

Inläggav Ev77 » 2010-12-05 16:46

Damm, DA-S1... Det är nog riktig sällsynt historia. Kan inte mer än hålla med om att jag hade gärna velat se din rack :) Vad har du för transport?

Att göra en recap och byte av div dioder och andra komponenter ser jag mer som en vanlig service, precis sådan som man gör på sin bil. Livslängden på många utav komponenter är knappast 20-30 år så försämringen på ljudet är större ju äldre de är (finns inga undantag tyvärr). Jag använder oftast de bättre kondingar och andra komponenter då prisskillnad är inte så himla stor men ljudskillnader bli det.
Nästa projekt för min del är Marantz 2270, fick den idag stendöd, lutar åt att vara en riktig skön vinterprojekt :D

Återgå till Vintage-hifi