Moderator: Redaktörer
Biltema har även vapenolja på en liten sprayflaska. Den kan du ta först på ett papper och köra mellan kontakterna. Vapenoljan löser oxider och beläggningar.LzM skrev:Ska testa att göra rent reläerna med lite T-röd och hoppas på det bästa.
Sänker alltid volymen innan jag stänger av den, men den är ju inte purfärsk så det lär nog ha hänt ett antal ggr att nån har stängt av den utan att sänka först.
Elektronikrengöringen är från just Biltema...![]()
Får skaffa lite bättre kvalisort från CRC eller liknande.
Gillar stärkaren i övrigt. Bra pulver i grejerna, rockar skjortan av mina Vifa TG9'or iaf!
Ragnwald skrev:Isopropanol är utmärkt till pickupnålrengöring, men fordrar lite mekanisk bearbetning också, i alla fall.
Vinylcalle skrev:Ragnwald skrev:Isopropanol är utmärkt till pickupnålrengöring, men fordrar lite mekanisk bearbetning också, i alla fall.
OBS använd inte det på ortofon-pickuper, nålen ramlar av.
Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:Ragnwald skrev:Isopropanol är utmärkt till pickupnålrengöring, men fordrar lite mekanisk bearbetning också, i alla fall.
OBS använd inte det på ortofon-pickuper, nålen ramlar av.
Har du själv råkat ut för det, eller är det hörsägen?
Ragnwald skrev:Tycker att när man påstår något som varandes en sanning, ska man också kunna belägga det med bevis. Inte åhörarnas (läsarnas) uppgift.
Ragnwald skrev:Tog kontakt med Ortofon Danmark i dag, för att fråga om lämpligheten att använda alkohol vid rengöring av diamanten.
De svarade att det inte skulle påverka diamantens infästning, men de rekommenderade inte längre att använda lösningsmedel pga att folk i allmänhet inte hade vett att begränsa sig till diamanten, utan slabbar vätska upp i cantilevelns gummiupphängning, vilket verkligen inte är nyttigt för den.
Går det att få ren nålen torrt, så finns ju ingen anledning att använda lösningsmedel.
Jag har varit med om inbränd beläggning på en nål, som jag fick använda all min fantasi för att få ren.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster