NAD 3300 Power Envelope

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LzM

NAD 3300 Power Envelope

Inläggav LzM » 2010-10-18 12:37

En sån gammal krigare har jag hemma till datorn.
Men den skulle behöva lite service.
Det är nått relä i den som spökar, ibland så lägger ena högtalaren av. Lyfter man på skalet och juckar lite på reläna så kommer den igång igen. Lite jobbigt i längden dock.

Sen så skrapar den en hel del om man höjer volymen ganska hastigt direkt efter att man har tryckt igång den. Väntar man nån minut så går det hur bra som helst.
Har testat att spraya lite elektronikrengöring i volympoten men utan resultat.
Läste att det kanske har nått att göra med att kondingarna börjar bli gammla?

Är det värt att lägga några spänn på den och byta relä och försöka fixa skrapat när man höjer eller är den för gammal och trött för det?
Det är en ganska rejäl klump, väger väl in på 12kg har jag för mig och ska leverera 2x60w / 8ohm och 250w dynamiskt.

Det kanske är nån som vet vart man kan hitta lämpliga delar t.om?
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-11-23 17:45

Någon?

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-11-23 18:43

Kan vara lite av varje. Verkar som om du har glapp i apparaten och en översyn av lödningar kanske skulle vara på sin plats.
Lödningar kan ju bete sig lite hur som helst och en spricka varierar efter värmen och kilar det lite ström över en dålig kontaktyta så varierar metallen (tennet).
Troligtvis är det så men jag kan inte säga med säkerhet, då man inte har apparaten framför sig.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-11-23 20:10

Jag har haft den snarlika modellen Nad 3100PE, två stycken faktiskt, och bägge led av krånglande reläer. Ljudet på en eller båda kanalerna tystnade ständigt, men återkom om man drog upp volymen rejält med musik på. Förmodligen kan man lösa problemet genom att byta utgångsreläer eller renovera de befintliga, men irriterande är det. Fick mig att ledsna på Nad-förstärkare, även om ljudet är bra när de funkar som de ska.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2010-11-23 21:11

Vad använde du för elektroniksprej? Vissa är ofta i princip verkningslösa t ex Biltemas egna. Du ska heller inte använda lite av det, använd enorma mängder, så att det fullkomligen rinner av förstärkaren. Genomblött ska det bli (jag har själv en med fuktskadad träbotten p g a vad jag gjorde). Sen snurrar du alla potentiometrar hundra gånger fram och tillbaka, och samma med alla knappar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-23 21:25

Som Micke påtalar, handlar det här sannolikt om reläerna på högtalarutgångarna.
Försök att lossa kåpan på dessa och skrapa försiktigt med skalpell eller 600 vattenpapper, finns pyttesmå filar också.
Men bered dig på att de kanske måste bytas.

Det effektivaste sättet att ta kol på dessa relän, är att spela musik medan slutsteget stängs av.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-11-23 22:21

Grovt papper (typ) kartong som är indränkt i T-röd är bäst om du ska kolla relä.
Om det är reläfel byt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-23 22:30

Räcker nog inte med T-sprit.
Har alla glömt hur brytarspetsarna på äldre bilar kunde se ut ?
Då fick man fila ordentligt. :wink:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-11-23 22:45

Ragnwald skrev:Räcker nog inte med T-sprit.
Har alla glömt hur brytarspetsarna på äldre bilar kunde se ut ?
Då fick man fila ordentligt. :wink:

Fixade just min Sony med finlirat sandpapper. Den fungerar nu. Tack för info.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-11-23 22:49

Är lite skillnad på brytarspetsar i en bil som hanterar högspänning från tändspolen. Där bildas ljusbågar som fräter i kontaktytorna.
Ett relä blir inte bränt på det viset i den aplikatonen där det sitter och i detta fallet en förstärkare.
Ett papper som består av lite grövre fibrer polerar rätt bra och tar bort sot m.m.
En fil ger en raspig kontaktyta och som man kan prova som sista utväg.
Pappret gör att man kan använda grejorna tills nytt relä anländer.
Har använt papper och T-Röd i århundraden med bra resultat.
Tro mig :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-11-23 23:12

Håller med Orven, använd papper. Onödigt att slipa bort för mycket material, men det beror förstås på hur kontakterna ser ut.

Jag kör ofta vanligt vitt kopieringspapper/skrivarpapper till reläkontakter. Ofta torrt också. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-24 00:18

Hur ofta behöver du det ? 8O

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-11-24 09:17

Räcker med en gång för oftast så är det oxidering av kontaktytor som är det grundläggande felet.
Papper och T-sprit är bara ett hjälpmedel på vägen och motsvarar inte ett nytt relä.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-11-24 10:42

Ska testa att göra rent reläerna med lite T-röd och hoppas på det bästa.
Sänker alltid volymen innan jag stänger av den, men den är ju inte purfärsk så det lär nog ha hänt ett antal ggr att nån har stängt av den utan att sänka först.

Elektronikrengöringen är från just Biltema... :wink:
Får skaffa lite bättre kvalisort från CRC eller liknande.

Gillar stärkaren i övrigt. Bra pulver i grejerna, rockar skjortan av mina Vifa TG9'or iaf! :D

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-11-24 11:09

LzM skrev:Ska testa att göra rent reläerna med lite T-röd och hoppas på det bästa.
Sänker alltid volymen innan jag stänger av den, men den är ju inte purfärsk så det lär nog ha hänt ett antal ggr att nån har stängt av den utan att sänka först.

Elektronikrengöringen är från just Biltema... :wink:
Får skaffa lite bättre kvalisort från CRC eller liknande.

Gillar stärkaren i övrigt. Bra pulver i grejerna, rockar skjortan av mina Vifa TG9'or iaf! :D
Biltema har även vapenolja på en liten sprayflaska. Den kan du ta först på ett papper och köra mellan kontakterna. Vapenoljan löser oxider och beläggningar.
Låt oljan verka en stund och ta sedan ett torrt papper och kör genom kontakterna.
Vapenoljan fungerar i bland annat omkopplare där ärg bildas.
Obs använd den inte på kolbanor i potentiometrar m.m. då den löser sot = kol.

Sedan så vräker du inte på kontaktolja och vapenoljan för det är inte mängden som är avgörande utan hur man gör det.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-24 13:21

Nix, absolut inga oljor på kontaktytor.
Du tänker nog på så kallad solvent som löser kopparrester etc i vapenpipor. Skulle inte blaska med sådant, enär mässing, koppar, bly, tenn är de metaller som används i just reläer.

Det finns en extremt lättflyktig spray som man gör ren videohuvuden med. Den ska sprayas ymnigt, men har just den egenskapen att den avdunstar blixtsnabbt och utan att efterlämna sig själv.
Finns eller åtminstone fanns att köpa på ELFA, det var ett tag sedan jag använde den, kommer inte ihåg vad den hette.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2010-11-24 21:28

Har oxå en NAD 3100 PE som har glappat som satan. Kör man direkt mot steget funkar den perfekt. På min är det loudness-knappen som är helt slut och släcker en eller bägge högtalarna i tid och otid. Annars en riktig slitvarg som spelar högt och länge utan att slå ifrån.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2010-12-04 21:38

Jag föredrar alltid isopropanol för att göra rent kontaktytor, hur det angriper oxid vet jag inte, men det lämnar inga rester efter sig.
En liten flaska finns bakom disk för ca 60:- på apoteket.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-05 16:07

Isopropanol är utmärkt till pickupnålrengöring, men fordrar lite mekanisk bearbetning också, i alla fall. :wink:

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2010-12-05 22:49

Hej för länge sedan så såldes det ett tjockt rött papper
på Elfa som var inpreggnerat med någonting det var
alldeles utmärkt att polera kontakt ytor med men jag tror
inte att det finns kvar i sortimentet.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-08 23:52

Ragnwald skrev:Isopropanol är utmärkt till pickupnålrengöring, men fordrar lite mekanisk bearbetning också, i alla fall. :wink:

OBS använd inte det på ortofon-pickuper, nålen ramlar av.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-09 10:31

Vinylcalle skrev:
Ragnwald skrev:Isopropanol är utmärkt till pickupnålrengöring, men fordrar lite mekanisk bearbetning också, i alla fall. :wink:

Har du själv råkat ut för det, eller är det hörsägen?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-09 21:44

Ragnwald skrev:
Vinylcalle skrev:

Har du själv råkat ut för det, eller är det hörsägen?

Fått det återberättat av folk som påstår sig varit med om detta. Är du intresserad så kontakta ortofon direkt.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-09 22:02

Kan jag iofs göra.

Har enbart använt Ortofonpickuper sedan 70-talet.
Flertal MC-modeller och på senare år OM-40.
Nålarna har alltid presterat bättre efter rengöring. :wink:

Hade en Goldring med Shibatanål ett tag på 80-talet.

Tycker att när man påstår något som varandes en sanning, ska man också kunna belägga det med bevis. Inte åhörarnas (läsarnas) uppgift.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-10 02:16

Ragnwald skrev:Tycker att när man påstår något som varandes en sanning, ska man också kunna belägga det med bevis. Inte åhörarnas (läsarnas) uppgift.

Håller med dig. Nu tänkte jag dock att jag skulle lyfta detta eventuella problem för att eventuellt rädda folks dyrbara pickuper. Men då vänder vi på det hela, då antar jag att du kan garantera att inga pickuper tar skada av isopropanol eftersom att du rekomenderar detta och tar fullt ansvar för det?

Och att allt som inte upplevts personligen men som man fått återberättat och/eller beskrivet är hörsägen? Månlandningen? Franska revolutionen?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-10 14:53

Ja vad gäller månlandning, finns ju tvivel ang jänkarnas första landning, om det i själva verket skedde i en studio. :D

Nej jag kan naturligtvis inte garantera att folk gör rätt och i värsta fall lägger hela pickupen i sprit.
Jag jobbar under 10x förstoring och aplicerar alkoholen exakt i beläggningen. Men om det skulle påverka infästningen av nålen, så har jag varken sett eller på annat vis kunnat konstatera det.
Och självfallet har jag ingen aning om ifall det finns andra pickuper på marknaden som skulle vara känsliga för sprit, men eftersom du nämnde Ortofon, så ville jag påtala min erfarenhet. Piratnålar vet jag inget om.
Fö har Ortofon tidigare själva tillhandahållit en plastflaska med Isopropanol för rengöring av nål och även varit allmän praxis.

Jag ska kontakta Ortofon, spännande det här. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-14 00:37

Tog kontakt med Ortofon Danmark i dag, för att fråga om lämpligheten att använda alkohol vid rengöring av diamanten.

De svarade att det inte skulle påverka diamantens infästning, men de rekommenderade inte längre att använda lösningsmedel pga att folk i allmänhet inte hade vett att begränsa sig till diamanten, utan slabbar vätska upp i cantilevelns gummiupphängning, vilket verkligen inte är nyttigt för den.

Går det att få ren nålen torrt, så finns ju ingen anledning att använda lösningsmedel.
Jag har varit med om inbränd beläggning på en nål, som jag fick använda all min fantasi för att få ren. :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-15 02:20

Ragnwald skrev:Tog kontakt med Ortofon Danmark i dag, för att fråga om lämpligheten att använda alkohol vid rengöring av diamanten.

De svarade att det inte skulle påverka diamantens infästning, men de rekommenderade inte längre att använda lösningsmedel pga att folk i allmänhet inte hade vett att begränsa sig till diamanten, utan slabbar vätska upp i cantilevelns gummiupphängning, vilket verkligen inte är nyttigt för den.

Går det att få ren nålen torrt, så finns ju ingen anledning att använda lösningsmedel.
Jag har varit med om inbränd beläggning på en nål, som jag fick använda all min fantasi för att få ren. :)

Kul att vi fick veta och slipper funderar mer över detta.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Vintage-hifi