Restaurera HK 330A eller Luxman SQ-707

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olind
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-11-30

Restaurera HK 330A eller Luxman SQ-707

Inläggav olind » 2010-12-01 17:58

Jag har fått överta en Harman Kardon 330A receiver och en Luxman SQ-707 förstärkare. HKn ser nästan ut som ny men Luxmanen är ser lite ankommen ut. Jag tycker båda är jättefina. HKn med sin gröna bakgrundsbelysning och Luxmanen är så liten med fina spakar.

Jag funderar lite på om jag ska försöka mig på att renovera någon av de två. Har ni några tips om vilken isåfall? Är det någon av dom som kan va värd eller inte värd att ge sig på?

Några andra generella tips eller guider på var man börjar? Min första tanke var att försöka gå igenom och tvätta av alla vridreglage och kontakter. Vet ni några speciella saker som brukar vara trasiga?

Några tips på var man vänder sig om man behöver lämna in den eller köpa reservdelar? Jag bor i Malmö så i närheten vore bra.

Tack på förhand!

//OLa

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2010-12-01 19:11

Hej!

Båda kan vara värda att laga eller också ingen av dem, det beror helt på vad som är fel på dem? Har du något ljud ut över huvud taget?

Harmon Kardon finns servicemanualen till på http://www.hifiengine.com(gratis konto krävs för att kunna ladda ned)

Och Luxmanen finns elschemat till här http://www.hilberink.nl/codehans/luxman15.htm

Med dem kan man komma ganska långt om man behöver få igång dem och kan hantera en lödkolv och en multimeter. (Dock så är det ganska höga spänningar innuti så man måste veta vad man gör annars kan det gå RIKTIGT illa!)

Om de fungerar men har sprak i potar osv så rekommenderas rengöringspray för potentiometrar(finns ett speciellt). (5-56 vill jag starkt avråda från) och samtidigt blåsa rent från damm och sånt innuti, kontrollera skyddsjord och skick på internt kablage(byt om mantlarna är skadade eller torra och spröda).

Tvätta front och knappar försiktigt med en vanlig disktrasa och lite diskmedel. Om det är smuts som sitter väldigt hårt kan man gå på med en tops och lite vodka(eller t-sprit) akta då från att skrubba på text eller dylikt som kan försvinna.

Träcasar(om någon av dem är bemedlad med sådan) brukar vara lättast att få snygg genom försiktigt sandpapprande(med finast sandpappret du kan få tag i) och sedan brukar jag ha teakolja på.(kolla först i bakkant så att det finns fanér eller ritkigt trä att ta av, annars är det bäst att gå på bara med olja och strunta i blämmor.

Vill du ha mer tips eller så på felsökning rekommenderas att berätta vad som inte fungerar, då finns säkerligen någon som har koll på dessa prylar.

Beroende på vad för reservdelar som behövs så kan du hitta på elfa, electrokit och bhiab. Alla har postorder. Den sistnämnda brukar kunna få fram de flesta konstiga kretsar m.m. finns det inte i webbkatalogen brukar de vara snabba att svara på mail.

Hälsn
Olle
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
olind
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-11-30

Inläggav olind » 2010-12-01 19:28

Hej!
Tack för hjälpen!

Jag har bara kunnat testa Luxmanen med hörlurar än och fick efter lite vridande och flippande på kontakterna igång ljudet. De kändes ok i hörlurarna. Dock började det spraka igen efter ett tag så då va de på och vrida och flippa ett tag igen. De låter ju som att de är dags för tvättning av alla kontakter och vritpottar.

HKn ska testas ikväll!

Jag ska försöka koppla upp båda till högtalare och testa också.

//OLa

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-12-01 19:55

Funkar det i lurarna så funkar det i högtalarna.

Bara att köpa oxid-clean eller elektronikrengöring och sen städa. Blir säkert hur bra som helst.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2010-12-01 21:22

Synd att det inte går att få bort det gröna ljuset från Harman Kardon-receivern, det är plasten som är färgad. :?

Användarvisningsbild
olind
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-11-30

Inläggav olind » 2010-12-01 22:46

Både HKn och Luxmanen funkar. Har kört typ 30 min på båda med hörlurar nu. Båda skrapar och väsnas när man vrider på rattarna. Luxmanen väldigt mycket, men HKn inte så mycket.

Jag försökte jämföra dom och här är mina tankar. Jag har aldrig jämfört HiFi så ni får ta de för vad de är.

Luxman SQ-707: Låter rätt bra. Förutom basen som imellanåt låter illa. På vissa spår tänkte jag att det verkligen lät bra medans på andra lät det inte alls bra.

HK 330A: Låter också bra. Väldigt varm. Ibland får man lite känsla av att man är instängd. Mycket jämnare än Luxmanen.

Sen försökte jag jämföra båda med en NAD 320BEE. Båda dom andra har höjdpunkter över NADen men stundtals låter båda mycket sämre också.

Hur använder man oxid-clean? Tex för att rengöra i pottarna. Tar man bort rattarna och försöker spruta in eller löder man av dom och rengör så? Är det några andra ställen man bör ta oxid-clean på? Några man inte alls ska ta oxid-clean på?

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-01 23:16

olind skrev:Både HKn och Luxmanen funkar. Har kört typ 30 min på båda med hörlurar nu. Båda skrapar och väsnas när man vrider på rattarna. Luxmanen väldigt mycket, men HKn inte så mycket.

Jag försökte jämföra dom och här är mina tankar. Jag har aldrig jämfört HiFi så ni får ta de för vad de är.

Luxman SQ-707: Låter rätt bra. Förutom basen som imellanåt låter illa. På vissa spår tänkte jag att det verkligen lät bra medans på andra lät det inte alls bra.

HK 330A: Låter också bra. Väldigt varm. Ibland får man lite känsla av att man är instängd. Mycket jämnare än Luxmanen.

Sen försökte jag jämföra båda med en NAD 320BEE. Båda dom andra har höjdpunkter över NADen men stundtals låter båda mycket sämre också.

Hur använder man oxid-clean? Tex för att rengöra i pottarna. Tar man bort rattarna och försöker spruta in eller löder man av dom och rengör så? Är det några andra ställen man bör ta oxid-clean på? Några man inte alls ska ta oxid-clean på?

Tack för all hjälp!


Pottarna rengörs lättast genom att du riktar munstycket på flaskan in i något litet hål eller liknande på potentiometern eller annan öppning, brukar alltid finnas. Volymkontrollens pott kan dock vara instängd i en liten låda eller liknande som man får skruva upp. Notera att ratten alltså sitter på en axel som går in i potentiometern. Ratarna behöver du inte plocka av (finns säkert något undantag).

Kör runt reglagen framåt och tillbaka en 50 gånger så ska det nog vara bra sedan, annars gör om allt igen.

Båda enheterna är fina små förstärkare/receivers även om jag kanske mest hade tittat på Luxmanförstärkaren.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-12-01 23:21

Notera att Vinylcalles instruktion innebär att du får ta av huven på förstärkarna, du får inte rent pot:arna annars.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
olind
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-11-30

Inläggav olind » 2010-12-02 13:37

Här hittade jag lite beskrivningar av med vad och hur man gör för att tvätta potentiometrar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=41712

Användarvisningsbild
kluringen
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2006-10-28

Re: Restaurera HK 330A eller Luxman SQ-707

Inläggav kluringen » 2010-12-10 19:20

olind skrev:Jag har fått överta en Harman Kardon 330A receiver och en Luxman SQ-707 förstärkare. HKn ser nästan ut som ny men Luxmanen är ser lite ankommen ut. Jag tycker båda är jättefina. HKn med sin gröna bakgrundsbelysning och Luxmanen är så liten med fina spakar.

Jag funderar lite på om jag ska försöka mig på att renovera någon av de två. Har ni några tips om vilken isåfall? Är det någon av dom som kan va värd eller inte värd att ge sig på?

Några andra generella tips eller guider på var man börjar? Min första tanke var att försöka gå igenom och tvätta av alla vridreglage och kontakter. Vet ni några speciella saker som brukar vara trasiga?

Några tips på var man vänder sig om man behöver lämna in den eller köpa reservdelar? Jag bor i Malmö så i närheten vore bra.

Tack på förhand!

//OLa


Olind...du skall se till att ingen lurar av dig Luxmanen...bara så du vet!
En bra högtalare skall låta bra "direkt" oavsett rum.

En Kenwood KR-9050 skulle för övrigt sitta fint..

Användarvisningsbild
olind
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-11-30

Re: Restaurera HK 330A eller Luxman SQ-707

Inläggav olind » 2010-12-10 19:28

kluringen skrev:
olind skrev:Jag har fått överta en Harman Kardon 330A receiver och en Luxman SQ-707 förstärkare. HKn ser nästan ut som ny men Luxmanen är ser lite ankommen ut. Jag tycker båda är jättefina. HKn med sin gröna bakgrundsbelysning och Luxmanen är så liten med fina spakar.

Jag funderar lite på om jag ska försöka mig på att renovera någon av de två. Har ni några tips om vilken isåfall? Är det någon av dom som kan va värd eller inte värd att ge sig på?

Några andra generella tips eller guider på var man börjar? Min första tanke var att försöka gå igenom och tvätta av alla vridreglage och kontakter. Vet ni några speciella saker som brukar vara trasiga?

Några tips på var man vänder sig om man behöver lämna in den eller köpa reservdelar? Jag bor i Malmö så i närheten vore bra.

Tack på förhand!

//OLa


Olind...du skall se till att ingen lurar av dig Luxmanen...bara så du vet!


Den är värd att restaurera alltså?

Användarvisningsbild
kluringen
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2006-10-28

Re: Restaurera HK 330A eller Luxman SQ-707

Inläggav kluringen » 2010-12-10 19:30

olind skrev:
kluringen skrev:
olind skrev:Jag har fått överta en Harman Kardon 330A receiver och en Luxman SQ-707 förstärkare. HKn ser nästan ut som ny men Luxmanen är ser lite ankommen ut. Jag tycker båda är jättefina. HKn med sin gröna bakgrundsbelysning och Luxmanen är så liten med fina spakar.

Jag funderar lite på om jag ska försöka mig på att renovera någon av de två. Har ni några tips om vilken isåfall? Är det någon av dom som kan va värd eller inte värd att ge sig på?

Några andra generella tips eller guider på var man börjar? Min första tanke var att försöka gå igenom och tvätta av alla vridreglage och kontakter. Vet ni några speciella saker som brukar vara trasiga?

Några tips på var man vänder sig om man behöver lämna in den eller köpa reservdelar? Jag bor i Malmö så i närheten vore bra.

Tack på förhand!

//OLa


Olind...du skall se till att ingen lurar av dig Luxmanen...bara så du vet!


Den är värd att restaurera alltså?


Vet du hur Google fungerar :-))))))
En bra högtalare skall låta bra "direkt" oavsett rum.

En Kenwood KR-9050 skulle för övrigt sitta fint..

Användarvisningsbild
Ev77
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2010-11-20

Inläggav Ev77 » 2010-12-12 01:26

olind, testa den här länken:

http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=207005

Du behöver inte använda Deoxit men som någon annan skrerv råder även jag starkt att inte använda 5-56 eller annat Clas Olsson/Kjell crap. Om du har möjligheten kör förbi Elfa eller beställ via nätet, de har stor utbud av olika produkter för sådant jobb.

BTW en alltid bra idé är att byta ut gamla kondensatorer (i första hand i power supply) samt testa/byta dioder: Äldre kolresistorer borde bytas då dessa brukar tappa sitt nominal värde efter ett tag men jag vet inte om dessa finns i någon av dessa stärkare. Gör detta endast om du vet hur. Om inte så kommer du ändå komma långt och ha fungerande genom att rengöra alla pottar och switchar.

Användarvisningsbild
olind
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-11-30

Inläggav olind » 2010-12-12 03:40

Ev77: Tack! Perffa!

Användarvisningsbild
olind
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-11-30

Re: Restaurera HK 330A eller Luxman SQ-707

Inläggav olind » 2018-10-10 14:04

Hej igen!

Sorry att jag tar upp en så pass gammal tråd men jag skulle vilja låta någon renovera någon av förstärkarna (HK330A eller Luxman SQ-707). Har ni tips på någon att anlita i Göteborgstrakten? Och vilken av dem skulle ni chansat på först?

Tack på förhand!


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster