PAS3X - ett renoveringsobjekt

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

PAS3X - ett renoveringsobjekt

Inläggav soundbrigade » 2010-12-25 20:05

Så värst pågående är inte det här och närvaro av dotter hemkommen från förskingring med boyfriend gör inget projekt mer "pågående", men wot da f*ck ... Vi kan ju slänga ut en läckerbit till publicum och så kan jag försöka hålla lite koll på den här tråden så jag inte glömmer den.
Jag försöker sälja ut massa rördetaljer jag samlat på mig genom åren. Ett överdrivet intresse för hobby har gjort att jag tappat kontrollen och kopplat ur alla säkerhetsskydd och spärrar som bara finns. Nu säljer jag ut allt som never-in-my-foot kommer att bli en aktiv del i ett seriöst projekt. Kvar blir ett få tal rörslutsteg och så detta fådda försteg.
PAS3X var en av Dynacos rörförsteg, säkert anpassat för företagets förstärkare SCA35, Stereo70 resp Mark2/3/4. Nu ska ju sägas med en gång att fast Dynaco har lite stjärnstatus idag var produkterna hyggligt mediokra. Slutstegen var konstruerade för att ge maximal effekt till minimal kostnad, och en analys av förstegen avslöjar måga brister jämfört med dagens standard. Dessa brister har jag beslutat mig för att acceptera och vraket/kadavret jag fått ska istället återställas så nära originalet som möjligt. Inga modifieringar ska göras utan, när jag är färdig, ska den se ut så som schematpåbjuder. Det finns firmorsom erbjuder uppgraderingar men jag tycker det är bortkastat och lite av ett helgerån.

Tillståndet på min PAS3 är ganska gott. Tror den behöver ett möte med lite milt tvättmedel och vatten för att blomma.
Bild

Fronten är lätt läcker. Skjutomkopplare (billigt) för nätströmbrytare och filter. Ingångsväljaren är lite trög men kräver kanske bara lite rengöring. Kanten längst ned har en haj eller bäver knaprat lite på - inget allvarligt.
Bild

Backstycket kräver en detaljerad inkopplingsanvisning. Med ett sådant här försteg blir det aldrig för trångt. Med mina integrerade förstärkare har det aldrig blivit mer än en ingång, det är för lite.
Bild

In åker en AC-kontakt och en säkringshållare MED säkring, något som var lyx när de här apparaterna kom ut. Fattar inte varför de inte körde AC direkt in utan nättrafo ...

Bild

Invändigt. Kortet längst till höger är ingångskortet med RIAA-kompensering och kortet till vänster linjeförstärkar- och utgångskort. Det senare är knappt bestyckat. Får också gå igenom komponenterna på RIAA-kortet och komplettera. Nättrafo fattas och nätdelens elektrolyt, längst t v, kan vara ett objekt för byte.
Bild

Korten sedda från undersidan. Korten går att köpa nya från USA. Två kort kostar $36, känns nästan som en god tanke att beställa ... Längst till höger sitter likriktarröret och kondingen i nätdelen.
Bild

Och så något som avgjorde mitt beslut att adoptera den här godingen; jag hade en nättrafo som var som klippt och skuren för jobbet.
Bild

Framemot januari tar renoveringen vid på allvar. Nu återstår att försöka ta fram layouter för korten och räkna ut var komponenterna ska sitta. Till min hjälp har jag Users Manual och schema (se ovan).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-25 20:17

En riktig snygging! jag har alltid varit svag för den fronten.

Lycka till med jobbet!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-25 20:30

Vi hade en sådan där kombo på gymnasiet för 170 år sedan. Minns just försteget som var sååååååå coooooooot med champagnefronten.
Ett litet minus är skjutomkopplarna men jag har ingen intention att sabba något. Enda eftergiften är apparatintaget på baksidan och säkringshållaren.
Jag har varit mycket sparsmakad väldigt lång tid, men nu tycker jag det är lite småläckert med tonkontrollerna och filtren. Sedan har jag fattat det som att mono/stereokontrollen är lite udda med olika blendfunktioner.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-25 20:59

Minns reklamen på 60-talet. :)
"This is the world´s finest preamplifier."
och
"500 dollar in chash awaits the first person who can supply Bob Tucker (Dynaco kit´s Sales Director) with a stereo preamplifier wich can outperform a Dyna PAS-3X."
Mycket pengar på den tiden.

Jag har byggt, brusmoddat och använt en handfull PAS-3X.
Tänkte att jag skulle hjälpa dig med komponentmonteringsbilder, men kan tyvärr inte finna dem nu. Ska leta lite vidare, så får vi se.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2010-12-25 21:43

I forumet på Audio Circle visas tydliga bilder på en genomgripande renovering av en PAS3X. http://www.audiocircle.com/index.php?topic=58900.0 Där kan man se hur komponenterna är monterade på korten och även hur man plockar isär vridomkopplaren för en grundlig rengörning. Kan säkert behövas.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-25 21:55

Vridomkopplaren går trögt och behöver nog en makover. Jag har dessutom hittat monteringsbilder HÄR.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-25 22:29

Titta fina bilder.
Hur löser du Seleniumlikriktaren?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-25 22:57

12X4! :D

Det sitter/satt en 12X4 i min maskin. Lite skum är ju spänningsdubblaren till glöden.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-25 23:08

Ragnwald skrev: "500 dollar in chash awaits the first person who can supply Bob Tucker (Dynaco kit´s Sales Director) with a stereo preamplifier wich can outperform a Dyna PAS-3X."
Mycket pengar på den tiden. .

Det skulle man ha vetat då, snabbt intjänade 500 dollars ... :D :D
Fast den har jag ju kvar, gäller erbjudandet fortfarande? 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-12-26 01:47

Har inte Norman Koren en väldigt bra modifiering av just PAS-3. Åtminstone så verkar hans simuleringar väldigt trovärdiga, kommer inte ihåg om han verfierade ändringarna med några mätningar. God Jul och en God Fortsättning önskas dig och alla andra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-26 08:43

INGA modifieringar i min maskin! :x

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2010-12-26 16:10

Hej det synns på din bild att man kör ingen skärmad ledning mellan

ingångs jacken och ingångsväljaren är sträckan så kort så att det

inte behövs eller jag har sett det en annan gång också också i en

Dynaco förstärkare?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-26 16:28

I original kör man oskärmad "stubintråd". Någon på ett annat forum kommenterade det med att om jag inte ville ta in alla radiostationer som fanns, skulle jag alltid ha locket på ...

Jag tror jag har slängt ut en länk till en kille som gjort en ganska bra beskrivning av en renovering och han har bytt till skärmad kabel. Jag har ännu inte, vare sig, påbörjat en renovering eller ens funderat över hur jag ska göra med kablaget.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-26 20:09

Oskärmad enkelledare i tennpleterad koppar, ska det va.
Jag har kvar tråd i en del färger, från dessa byggsatser.

Hörde på den tiden talas om en person som lödde loss samtliga kolmotstånd och ersatte dem med metallfilm dito och fick ett märkligt resultat.
Undrar om petersteindl eller bertilalving minns något om detta? :)
Det här ska bli intressant.
Idestam-Almqvist rekommenderade byte av endast 4st speciella för att sänka brusnivån.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-26 20:15

Problemet är att det nu blir lite svårt att hitta "rätt" komponenter. Enwatts-motstånden levereras plötsligt som metallfilmsmotstånd. Någonstans har jag sett kolfilm/massa-motstånd.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2010-12-26 21:09

http://www.lh-musik.se/index.php

den här firman säljer 1/2 watt kolmassamotstånd och annat

som hör till gitarrförstärkare men det är ju också rörförstärkare.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-26 21:22

Fast jag vill köra med enwattare - klarar spänningarna betydligt bättre.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-12-26 23:20

Är du klar snart? Bygg en fin förstärkare till! Kan jag komma och kolla imorgon? Bäver? Va?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-27 00:00

Philips metalloxidare i 1W och 2W är användbara i matningskretsar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-27 10:49

Falkis skrev:Är du klar snart? Bygg en fin förstärkare till! Kan jag komma och kolla imorgon? Bäver? Va?

Jag bokstaverar: A-D-H-D ....
Hör av dig om ett år. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-27 11:29

soundbrigade skrev:Fast jag vill köra med enwattare - klarar spänningarna betydligt bättre.
OK, och vilken spänning är dom märkta för då?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-27 11:37

Det läggs ju en spänning över motståndet som har vissa fysiska mått. Ju mindre resistor destu starkare elektriskt fält (Volt/meter). Ett fysiskt litet motstånd som visserligen klarar effekten kan å andra sidan, med tiden, brytas ner av det elektriska fältet. Ett större motstånd (effekttålighet) klarar fältstyrkorna bättre och håller längre.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-27 11:38

Fick ett trevligt mejl från Bill som gjort en renovering, redovisad i någon tråd härovan:

Bill skrev:Good Evening, Magnus!

Thank you for your VERY kind words. I sometimes wonder if these "rebuild chronicles" actually help people who are attempting to bring one of these old units "back from the dead."

I have looked at the pictures of your PAS-3X. (It IS, in fact, a PAS-3X - complete with the "special" tone control potentiometers.) While it is obvious that a LOT of "tinkering" has been going on, the basic foundation appears to be pretty solid. My criteria for judgment of a potential "project unit" involves mostly "cosmetic issues," although there are a *few* component parts that MUST be in pretty good condition, since these particular parts are no longer available anywhere. By all appearances, your unit appears to have all the necessary parts required.

I applaud your decision to replace the printed circuit boards. The original phenolic boards are EXTREMELY fragile and the circuit traces have a natural tendency to lift if you even LOOK at them too long.

There are a few areas that you should be aware of. Grounding in a PAS preamplifier is especially important. In particular, the Input jacks for the Phono Preamplifier must NOT be grounded to the chassis, but instead, ground to the Phono Preamplifier circuit board. If you do not insulate these jacks, you will have a nasty hum on the Phono signal that will be impossible to eliminate. I notice that there is a hole drilled into the rear panel below the Phono Input jacks. I would guess that this was done to provide a convenient ground point for the Turntable Chassis ground. I would go ahead and add a screw, lock washer and nut, along with a knurled nut to allow this ground connection to be easily made.

Unless you have need for more than one Phono Input, it would probably be advisable to rewire the main Selector Switch to provide two additional Line-level Inputs where the "Tape Head" and "Special" inputs now exist.

I am quite interested in seeing how you handle the AC outlets on the rear panel to allow them to conform to your electrical standards. I would *guess* you will have to use a 3-wire AC cord in order to "keep it legal." If you can avoid this, it would be preferable to use a 2-wire AC cord and allow the chassis to "float" rather than ground it to the AC Mains. In operation, a PAS preamplifier is grounded to the Power Amplifier through the shields of the RCA interconnects.

You are probably well aware of these "issues," but I thought it would be wise to mention them to be safe.

If I can be of any assistance, feel free to e-mail me at any time. At the moment, I am "hot on the trail" of a *possible* NEW replacement for the balance control. While I don't have one available yet, it looks like I *might* have a couple of samples "in-hand" within the next two weeks.

Before you begin assembly, e-mail me regarding a few additional "issues" that have to do with internal grounding; particularly around the Filter Switch. We have determined that the Line Stage board should really be grounded at the center ground point of the Line Stage board. This requires a bit of planning, since there will be five wires connecting to an eyelet that will only allow four wires to pass through it. (Hint: One of the wires will ground the Volume Control, pass through the eyelet and connect to the filter switch.) Also, for absolute LOWEST hum, the Power Transformer should be moved outside the preamplifier to the back panel. It's ugly, but it DOES reduce the hum in the Right Channel by about 2.5 dB; making the hum component equal in both channels at around -68 dB (on average.)

Good Luck on your project! I think you will find this little unit provides a LOT of enjoyment for VERY little money.

Sincerely,

Bill Thomas

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-27 14:24

Nån som har en gammal trasig oanvändbar Pas2 eller Pas3 liggandes? Nu blev jag sugen. :)

Stereophile har testat en lagom moddad Pas3.
http://www.stereophile.com/content/audi ... eamplifier

Trafon kunde lika gärna suttit i lådan.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-27 15:30

Ska skärma in den lite. Får väl också göra en specialare med kondingen i nätdelen. Ingen höjdare med de där multi-tappade kondingarna.

Och fortfarande - ingen modd här inte. :!:

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-12-27 16:25

Ragnwald skrev:Nån som har en gammal trasig oanvändbar Pas2 eller Pas3 liggandes? Nu blev jag sugen. :)

Stereophile har testat en lagom moddad Pas3.
http://www.stereophile.com/content/audi ... eamplifier

Trafon kunde lika gärna suttit i lådan.

Jag letar också efter en Pas-3. Fast herr van Alstine´s lösning med trafo utanför och en kondensatorbank värdigt ett slutsteg får mig att undra lite. Skulle det möjligen vara bättre att göra ett spänningsreglerat steg med rör istället för alla dessa kondensatorer. Torde nästan bli både bättre och billigare.

Det där med trafo utanför förresten, om den inducerar brum så brukade man väl ha lite tunn my-metallplåt som lindades runt lindningarna. En annan vanligt syn var att vrida trafen för minimum brum, kunde bli rätt roliga monteringar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-27 23:05

Håller med dig till fullo. Att jag la in länken, var för att det är ju lite kul att den omnämns och intresserar även Stereophile.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-12-28 10:54

Ragnwald skrev:Håller med dig till fullo. Att jag la in länken, var för att det är ju lite kul att den omnämns och intresserar även Stereophile.

Jo, det förstås. En God Fortsättning och ett Gott Nytt År önskas dig och alla andra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-28 10:56

soundbrigade skrev:Ska skärma in den lite. Får väl också göra en specialare med kondingen i nätdelen. Ingen höjdare med de där multi-tappade kondingarna.

Och fortfarande - ingen modd här inte. :!:

Men du ska alltså göra den lite bättre?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-28 19:33

Bättre???!!!

Den ska byggas klar, korten ska bestyckas. Sådant som funkar lite halvtaskigt ska justeras (ingångsväljaren t ex).

Meningen är, kort att få förstärkaren att fungera som den ska. För att snacka stockholmska är målsättningen inte att den ska "bli bättre" utan, för att återgå till svenska, målet är att få en fungerande förförförstärkare som ser ut som på Dynacos originalritningar.
Jag lägger inget jobb och inga pengar på att trycka in komponenter "som låter bra eller bättre", bara plockar vad jag kan få tag i.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi