Philips AG9015 rörförstärkare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
XLM

Philips AG9015 rörförstärkare

Inläggav XLM » 2011-01-12 12:31

Hej

Jag hittade nyligen gamla hifi grejer från 60-talet i källaren som har legat där i ca 45år. En rörförstärkare av märket Philips AG9015 med tillhörande 800ohms högalare och en skivspelare från His Masters Voice type 605 med Bang & Olufsen pickup.

Tänkte nu börja använda förstärkare till datorn, den har 3 ingångar, PU, Tuner och Tape. Tape är en 5 pol DIN kontakt, dom andra 2 är nånting jag aldrig sett tidigare. Jag använder nu en 3,5mm -> 5 pin DIN kabel från datorn till TAPE ingången men det låter lite konstigt, ganska mycket bas och lite diskant, inte alls samma ljud när jag använder skivspelaren. Är det så att tape ingång från 60-talet inte är kompatibel med ljudkort från 2010, kan det va nåt inbyggt filter för den tidens bandspelare?

En annan fråga, finns väldigt många nätspänningar att välja mellan, dock inte 230v. vad ska jag välja mellan 220 och 245, bättre med för lite eller för mycket?

/Kenneth

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-12 14:34

Välkommen! En sådan har passerat mig. Min lätt mycket svagt och grumligt. Jag vet inte hur det var med lågnivå signalerna på den tiden om de var mycket starkare. Har för mig att man inte behöver något riaa till stenkakor. Hur som så sålde jag min för en billig slant då jag inte hade kunskapen för att fixa inordning den. Hade det varit idag hade jag provat att byta rören. Kanske finns någon gitarrverkstad som kan hjälpa dig att prova med "nya" rör innan du köper dom. Har för mig att det var standard rör.

Användarvisningsbild
XLM

Inläggav XLM » 2011-01-12 15:39

Tack!

Jag tror inte rören har nåt fel eftersom att det låter bättre från skivspelaren, ha också provat radioingången med en kabel som jag hittade tillsammans med förstärkaren som omvandlar till något som liknar på en rca kontakt, lite längre dock men passar någorlunda. Då fick jag bara mono men lät också bättre än tape ingången.

/Kenneth

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2011-01-12 16:15

Gratulerar,det är inte alla som hittar såna saker i källaren.
Schemat till AG9015 finns här:

http://frank.pocnet.net/instruments/Phi ... AG9015.pdf

och där hittar du också kopplingen på den numera nästan bortglömda Philips IEC-kontakten.Kan vara svår att få tag på.

Det finns ingen korrektion på bandingången.Det är väl inte så att du har hamnat på bandutgången?Där sitter nämligen några motstånd som kan ändra ljudet.

Vilka högtalare hittade du?

Användarvisningsbild
XLM

Inläggav XLM » 2011-01-12 16:31

Högtalarlådorna står det ingen beteckning på men elementen är iaf Philips 9710AM 800ohm, tyvärr saknas det ena elementet och det andra har ett distande ljud så jag använder ett par nya högtalare på 8 ohms utgångarna, högtalarna är märkta 4-8ohm. Är det illa att gå under 8ohm? Vad jag ha läst ska rörförstärkare tåla lägre impendans men inte högre, stämmer det?

Om det är så att jag har hamnat på bandutgången borde jag väl inte höra nånting alls eller kan det gå "bakvägen"? Jag hör datorljudet även om jag slår över till TUNER fast lite svagare och så ska det väl inte vara?

/Kenneth

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2011-01-12 16:51

Ser de ut såhär,eller är det "vanliga" lådor?

http://home.planet.nl/~rneervoo/philips.htm

Du kan använda 4 eller 8 ohm.Huvudsaken är att man alltid har någon högtalare ansluten och inte kör "öppet".

På band kan det gå runt.Att du hör lite svagt från en annan ingång är inte mycket att göra åt.Den här förstärkaren saknar-liksom många andra gjorde förr-en kortslutning av de andra ingångarna,så lite överhörning får man leva med.Man får helt enkelt stänga av de andra källorna.

Användarvisningsbild
XLM

Inläggav XLM » 2011-01-12 17:06

Det är såna lådor jo men annorlunda galler, mina är helt i trä, teak tror jag det är och springor på framsidan.

/Kenneth

Användarvisningsbild
XLM

Inläggav XLM » 2011-01-13 15:14

Tack Rolf för tipset om bandutgång, du hade rätt. Jag har lödit om kabeln nu och ska prova den ikväll, med höga förväntningar!

Hur hög spänning vill den ha ungefär på tape ingången? Vad jag har förstått ger en dator ut mellan 0,5-2v beroende på ljudkort. Man lär väl höra om den får för mycket?

Någon som har en idé om vad den här förstärkaren kan vara värd idag, Prislappen som är på den från 1962 säger iaf 580 :)

Grovsopius

Inläggav Grovsopius » 2011-02-14 16:15

Hej! Detta blir mitt första inlägg :D
Jag är inget proffs men har endel kunskap om just rörförstärkare så om någon här anser att jag har fel hojta till så jag får lära mig mer. Jag hänger här för att lära mig så det är bara att såga på.

Med risk för att säga det uppenbara som kanske alla förutsätter att man kan kommer här en lista på vad jag kulle gjort om jag hittade en gammal rörstärkare i källaren. Efter jag hoppat runt en stund av glädje skulle jag kolla igenom följande:
Har något brunnit? Ser det ok ut?
Sitter rören ordentligt i sina socklar?
Är det mycket damm och smuts i förstärkaren?
Elektrolyter ok?
Knappar kontakter och potensiometrar ok?

Efter så många år i källaren misstänker jag att det kan vara en del damm och smuts som letat sig in. Är man supernoggrann så tar man ut alla delar och löder dit dom igen efter grundlig tvätt. Det behövs nog inte i ditt fall eftersom den fungerar. Men en dammsugning eller tryckluftsblåsning rekommenderas om inte för ljudet så för säkerheten.

Du tror att rören är ok men har du kollat kondensatorerna?
Elektrolyter har tyvärr en begränsad livslängd och kan bli "torra". Tyvärr så är dom ganska dyra att köpa nya eftersom det är kondingar med tre poler enligt kopplingsschemat. ( EX: "C1" stort rör på bilden)
Det kan ju vara så att en av dom torkat varför en kanal blivit skum.

Knappar kontakter och potensiometrar kan man spraya med lämplig kontaktspray. Rekommenderas till alla förstärkare. En förklaring till den låga diskanten kan ju vara en kortslutning i något låg passfilter.

Lägg gärna upp en bild

Användarvisningsbild
XLM

Inläggav XLM » 2011-02-25 21:27

Här finns en bild på den: http://home.aland.net/kenneth.palme/AG9015.jpg

Läste på nätet om att löda bort kondensatorn som sitter på volymkontrollen som är någon form av loudness filter och blev mycket bättre efter det, förut fick man dra upp volymen ordentligt för att inte basen skulle vara överdriven.

Tänkte byta några kondensatorer i den som ser lite slitna ut, annars låter den nog helt okej nu tycker jag, kanske den lät så här som ny. Diskanten måst man nästan dra upp till 3/4 för att låta normalt, så där kanske det är något fel.

/Kenneth

Grovsopius

Inläggav Grovsopius » 2011-02-26 14:24

"Tänkte byta några kondensatorer i den som ser lite slitna ut, annars låter den nog helt okej nu tycker jag, kanske den lät så här som ny. Diskanten måst man nästan dra upp till 3/4 för att låta normalt, så där kanske det är något fel."

Det skulle vara det jag tittade först på också. Byta kondensatorerna runt tonkontroller kan göra en jävla skillnad. Lycka till och berätta gärna hur det gick.

Användarvisningsbild
XLM

Inläggav XLM » 2011-03-03 15:06

Tänkte byta kondensatorer och hittade likadana nya på nätet:

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... axial.html

Vad jag förstår så är det 2 kondensatorer i en, eller har jag fel? Går det lika bra att löda dit 2 vanliga istället eller är det nåt speciellt med dom?

/Kenneth

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-03 15:19

Den du länkade till är en två i en. Du kan köpa två separata, om de får rum.
Var även vanligt förr, med tre i en. Vet inte om det handlade om lägre kostnad eller utrymme i första hand?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2011-03-04 19:38

Grovsopius skrev:"Tänkte byta några kondensatorer i den som ser lite slitna ut, annars låter den nog helt okej nu tycker jag, kanske den lät så här som ny. Diskanten måst man nästan dra upp till 3/4 för att låta normalt, så där kanske det är något fel."

Det skulle vara det jag tittade först på också. Byta kondensatorerna runt tonkontroller kan göra en jävla skillnad. Lycka till och berätta gärna hur det gick.

denna tonkontroll är en typ av baxandall o du skall inte bry dig såmycket om vad du har ton kontrollen ställd :) ställ den där det låter bra.... :D

men ..... jag säger bara detta 1 gång-... byt ut avkopplingskondingarna till nytt!!! dem som sitter där läcker nog likspänning.. o gör att dina rör pajar.. +att du få blocking distorision.... = låter prutt om du får likspänning på styrgallret

rekomenderar att du löder dit 370 ohm s 5watt keramik motstånd
på utgångarna mellan jord o 16Ohms uttagen (skyddar din fina förstärkare ) mot misstag av att du drar ur högtalar sladden när du spela rmusik
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2011-03-06 23:37

Kanske på sin plats att försöka rätta till ett litet missförstånd när det gäller Baxandall:
Baxandalls tonkontroll känns igen på två saker:
1)den ligger i motkopplingen
2)den är helt symmetrisk
Här finns originalpapperet från 1952 om någon orkar läsa:
http://www.novotone.be/_site/projets/Pr ... l%20WW.pdf

När det gäller Philips-förstärkare kan man mycket väl ha kvar de gula kondingarna.De klarar sig ofta bra.Däremot bör man titta på de sk "tjär"-kondingarana,alltså de svarta.De kan vara lömska.

Återgå till Vintage-hifi