Jaha... nu sitter man här med 2 nya klumpedunsar till . Det är svårt att låta bli och köpa när dom är fina och priset är rätt. Frågan som jag alltid ställer mig......vad ska jag ha dom till??????......Titta på naturligtvis, för dom är ju så fina
Ja 1415 är ingen dum maskin. Om man gör en snabb jämförelse så känns knappar och rattar "bättre", eller hur man nu ska säga det, "bättre känsla" kanske, än Pioneeren. Jag ska jämföra ljud sen, kanske i helgen, om det finns någon skillnad mellan dom. Jag har ju flera Nikko maskiner och just 1415 kostade dom tydligen på lite extra för den är lite i en klass för sig själv jämfört med sina mindre systrar/bröder.
Jag har haft isär Pioneeren för att göra ren den. Den var väldigt smutsig så det behövdes. Jag har nya bilder på den på min hemsida
http://www.thomasjonsson.com/hifi/index.html längst ner finns en länk
Nu har jag haft tillfälle att titta lite på hur det ser ut inuti och det är lite som jag trodde. Många komponenter är samma i Nikko NR-1415 och Pioneer SX-1250. Jag har inte suttit och kollat alla komponenter men en del uppenbara och lätta att se som vippomkopplare och lamphållare och såna saker. Även effekttransistorerna är samma och själva elektroniken i slutsteget ser väldigt lika ut. Det som skiljer är den förmodligen väldigt överdimentionerade kraftdelen i Pioneeren som är samma även i 1980 och att det finns täckplåtar över kretskorten som inte finns i Nikkon. Annars är det samma tillverkare av de flesta komponenter utom vridomkopplarna, som "känns" skönare på Nikkon. 1250:an är något tyngre men Nikkon är 1 cm högre annars är det samma fysiska mått och effekten ska ju vara den samma.
Nu är det bara att koppla upp dom och jämföra ljudet också men det är förmodligen väldigt lika med samma komponenter. Det som kan skilja är hur dom har tänkt när dom har gjort försteget.
Nu har jag kopplat in dom och testat lite. Det finns en skillnad och det är att Nikkon ökar mindre i början för att när man kommer till ca mitten på volymkontrollen så ökar varje steg mer, det gör inte 1250an, den har samma steg hela tiden. Så jag kopplade in Beta försteget samtidigt i båda och använde bara slutstegen och då följer dom varandra perfekt. Det är helt omöjligt att säga om den ena skulle vara bättre eller sämre än den andra. Det är nog mer en smaksak vilken av alla dessa Japanska receivers man väljer för förmodligen kan man inte höra någon skillnad mellan någon i samma klass och dom andra använder säkert samma komponenter också så det blir ingen kvalitetsskillnad. Det skulle vara roligt att hitta några fler men dom växer inte på träd direkt. Jag har varit nära att köpa några förut men har missat precis vid målsnöret. Tog några foton till
"Problemet" är väl bara att hitta högtalare som matchar på alla sätt
Den stafettpinnen får gärna någon annan ta tag i. Jag har varit och jämfört en del och det är ett "j...a" släpande. Om man tycker dom här stora förstärkarna är tunga och klumpiga så är det inget mot vad en del högtalare kan vara.