Min far som är född 1928 har bett mig att digitalisera hans gamla tonband / ljudband (jag tror de benäms på båda sätten) så att han kan lyssna till sina minnen ifrån ungdomens dagar.
Saken är den att de band jag började med igår hade två ljud samtidigt. Det tog mig ett tag att fatta att det var inspelat på bägge sidor av bandet.
Så vi hör ett normalt ljud och samtidigt ljudet ifrån andra sidan bandet och det på andra sidan hörs ju baklänges.
Båda låter ungefär lika högt vilket gör det nästan omöjligt att höra ljudet av spåret som går framlänges och det jag för tillfället vill spela in pga det irriterande baklänges ljudet.
Jag undrar om någon här har någon erfarenhet av detta? Kan det bero på vilken maskin man spelar upp banden med eller är det helt enkelt så att banden blivit för gamla?
Banden är inseplade på en vit maskin, den på bilden nedan.
Jag kunde jag inte få denna maskin att fungera, den ene snurran hade fastnat med nått svart gummi klet. Jag fick loss den men inget hörs när jag slår på play funtionen ändå så nått annat är nog också fel.
Jag har därför lånat en annan nyare maskin av en släkting som fungerar (den mörka maskinen nedan) och det är när jag använder den som jag hör både framsidan och baksidan av bandet samtidigt.
Jag har bara testat ett par band men det är samma syndrom på all dom.
Tacksom för alla eventuella tips på hur jag skulle kunna komma runt problemet!
Hälsningar Erik