Jag hör ljudet ifrån båda sidor av tonband samtidigt

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vurna

Jag hör ljudet ifrån båda sidor av tonband samtidigt

Inläggav vurna » 2011-01-29 15:03

Hejsan!

Min far som är född 1928 har bett mig att digitalisera hans gamla tonband / ljudband (jag tror de benäms på båda sätten) så att han kan lyssna till sina minnen ifrån ungdomens dagar.

Saken är den att de band jag började med igår hade två ljud samtidigt. Det tog mig ett tag att fatta att det var inspelat på bägge sidor av bandet.
Så vi hör ett normalt ljud och samtidigt ljudet ifrån andra sidan bandet och det på andra sidan hörs ju baklänges.

Båda låter ungefär lika högt vilket gör det nästan omöjligt att höra ljudet av spåret som går framlänges och det jag för tillfället vill spela in pga det irriterande baklänges ljudet.

Jag undrar om någon här har någon erfarenhet av detta? Kan det bero på vilken maskin man spelar upp banden med eller är det helt enkelt så att banden blivit för gamla?

Banden är inseplade på en vit maskin, den på bilden nedan.
Bild
Jag kunde jag inte få denna maskin att fungera, den ene snurran hade fastnat med nått svart gummi klet. Jag fick loss den men inget hörs när jag slår på play funtionen ändå så nått annat är nog också fel.

Jag har därför lånat en annan nyare maskin av en släkting som fungerar (den mörka maskinen nedan) och det är när jag använder den som jag hör både framsidan och baksidan av bandet samtidigt.
Bild

Jag har bara testat ett par band men det är samma syndrom på all dom.

Tacksom för alla eventuella tips på hur jag skulle kunna komma runt problemet!

Hälsningar Erik

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-01-29 15:10

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 06:49, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-01-29 15:28

Det är inte fram- och baksida du spelar, utan "upp- och ner" :-)

Detta beror på att det finns olika typer av tonhuvuden:

1) Ren mono på fulla bandbredden
2) 1/2-spårsmaskiner som alltså kan spela in stereo i en riktning eller mono i båda. Dvs vid mono spelar man först in på ena sidan av bandet, sedan vänder man på hela bandrullen och spelar in en gång till.
3) 1/4-spårsmaskiner, som kan spela in stereo i båda riktningarna. Av en för mig outgrundlig anledning la man inte stereo-kanalerna bredvid varandra utan omlott. Dvs av 4 spår (därför kallas också dessa för 4-spårsbandspelare) så är 1 och 3 stereo åt ena hållet och 2 och 4 stereo åt andra.

Nu kommer det knepiga. Om du har spelat in band på en 1/4-spårsbandare (med stereo i båda riktningarna) och spelar upp detta på en 2-spårsbandare så kommer du höra en kanal framlänges och en baklänges!

1) Mono 1/1-spår

(Enbart mono i en riktning)

2) Mono/Stereo 1/2-spår

3) Mono/stereo 1/4-spår

Som du ser av ovanstående tre (otydliga) grafer så innebär det att med en halvspårsmaskin så kommer du spela av spår 1 och 2 som vänster kanal vilket då motsvarar vänster kanal i ena riktningen och höger kanal (baklänges) på en 4-spårsmaskin.

/ B

Användarvisningsbild
vurna

Inläggav vurna » 2011-01-29 15:35

Hej!

Ok jag tror jag börjar förstå med hjälp av era beskrivningar. Det var skönt att veta att det inte är fel på banden utan att vi borde kunna få ut ljudet vi är ute efter om vi lyckas få ordning på spåren.

Ser fram emot att testa senare ikväll när jag besöker mina föräldrar :)

Jag kopplar det rätt in deras dator så förhoppningsvis kan jag justera höger och vänster balansen där och bara spara ner det ljudet som vi är ute efter.

Tack för tipsen och vägledningen! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-29 16:15

Den där Tandberg-bandaren verkar vara en monomaskin från skolans värld. Står Sal och något nummer på den. Kommer inte ihåg om de skolmaskinerna var fullspår mono. Om det är så blir det svårt att spela upp stereo!

Användarvisningsbild
vurna

Inläggav vurna » 2011-01-29 18:07

RogerGustavsson skrev:Den där Tandberg-bandaren verkar vara en monomaskin från skolans värld. Står Sal och något nummer på den. Kommer inte ihåg om de skolmaskinerna var fullspår mono. Om det är så blir det svårt att spela upp stereo!

Du har nog rätt i att tandbergen som jag använder för att spela upp idag är en mono maskin. Jag sökte lite på google och det verkar vara så enligt denna person skriver också: http://www.youtube.com/watch?v=fZ85lG3IxDo

Jag vet inte om jag vill spela upp stereo eller mono om jag skall vara ärlig.
Utan jag vill bara ta bort det ena spåret som hörs det som går baklänges. Om jag kan redigera bort det på datorn återstår att se.

Vi får se hur det går ikväll. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-29 18:18

Det finns inget sätt att få det att funka med den där gamla Tanbergbandaren.
Du måste hitta en fungerande stereobandspelare!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-29 23:03

Jag tror som paa. Eftersom du hör något som går baklänges är banden antingen mono halvspår eller stereo fyrspår (det vanligaste vid hemmabruk). Med Tandbergaren spelar du förmodligen av ett stereospår framlänges och ett baklänges, hela bandets bredd, men det återges i en enda monosignal. Det är inget du kan redigera bort.

Data för Tandberg 15 finns här, http://www.nrhf.no/TB-15.html Mono, 2 och 4 spår gör mig lite osäker. Fanns det mono och 4 spår? Om den har mono och 2 spår spelar den väl ett 1/4-spår stereoband i mono men inget baklänges?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-29 23:50

RogerGustavsson skrev:Mono, 2 och 4 spår gör mig lite osäker. Fanns det mono och 4 spår? Om den har mono och 2 spår spelar den väl ett 1/4-spår stereoband i mono men inget baklänges?
Har du läst Bill50x inlägg?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2011-01-29 23:56

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-01-30 12:16

Bill50x skrev:. Av en för mig outgrundlig anledning la man inte stereo-kanalerna bredvid varandra utan omlott.

Anledningen till att de ligger omlott är väl att man får en viss kompatibilitet mellan 2-spårs och 4-spårs maskiner.
En 4-spårs maskin kan spela ett 2-spårsband och en 2-spårs maskin kan spela ett 4-spårsband som bara är inspelat åt ett håll.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-30 13:54

Kaha skrev:
Bill50x skrev:. Av en för mig outgrundlig anledning la man inte stereo-kanalerna bredvid varandra utan omlott.

Anledningen till att de ligger omlott är väl att man får en viss kompatibilitet mellan 2-spårs och 4-spårs maskiner.
En 4-spårs maskin kan spela ett 2-spårsband och en 2-spårs maskin kan spela ett 4-spårsband som bara är inspelat åt ett håll.

Men det är väl inget argument, på kassettband ligger ju spåren bredvid varann, och där är det ju helt kompatibelt mellan stereo och mono både vad gäller band och maskiner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-30 15:59

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:Mono, 2 och 4 spår gör mig lite osäker. Fanns det mono och 4 spår? Om den har mono och 2 spår spelar den väl ett 1/4-spår stereoband i mono men inget baklänges?
Har du läst Bill50x inlägg?

Jo... Utgick ifrån att det är som på kassetter. Går det att få ut stereosignalen på något vis ur den där mono-Tandbergaren? Ett spår i sänder kan man väl inte få ut? Enklast är förstås att hitta en passande bandare, fast fungerande sådana är kanske lite samlarobjekt? Många entusiaster hade dyra 1/2-spårs maskiner och de enklare 1/4-spårsmaskinerna har väl hamnat på tippen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-30 16:12

Antagligen är väl bandet inspelat med fyra monospår som alltså ligger om vartannat. Det krävs alltså en fyrspårsmaskin (stereospelare) som kan spela av ett spår i taget för att få ut något vettigt av bandet.

Användarvisningsbild
lennartj

Du har en två-spårsmodell

Inläggav lennartj » 2011-01-30 21:00

Erik,
kolla bilden längst ner till vänster i rolfzetterbergs svar ovan.
Där ser du en omkopplare mellan spår 1/4 och 3/2 som finns på 4-spårsversionerna av Tandberg modell 14 och 15 men som saknas på din
på bilden i din fråga. Som sagt ovan har en tvåspårs mono-bandspelare bara ett spår i varje riktning och det finns inget behov av en omkopplare.

Bifogar ett par broschyrsidor:
Bild
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-01-30 21:16

Bland flera gamla rullbandspelare i min ägo har Beocord 1500 dubbla avspelningshuvuden; ett tvåspårs och ett fyrspårs för att kunna spela av fyrpårsband trots att den själv spelar in i två spår för bättre signal-/brusförhållande.
Man växlar avspelningshuvud med tryck-knappen uppe i spetsen av tonhuvudskåpan.
Hittar du en sådan bandspelare i hyfsat skick, utan för slacka remmar kan du spela upp alla kvartstumsrullband som finns på upp till 7-tums bandpolar. (ingen körde väl 38 cm/s på 7 -tumsrullar?)
Bild
Såvitt jag minns har alla Beocord 1500, 1800, 2000 och 2400 dessa möjligheter.

http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=576

Snabbspolningen är erbarmligt långsam, men blir samtidigt skonsam mot gamla sköra band.
En annan nackdel är att kontakter och utnivåer följer DIN-standard, så i de flesta fall behöver man adapterkabel och en linjeingång med hög känslighet för att få tillräcklig nivå till A/D-omvandling som jag misstänker är nästa steg.

En sak att vara uppmärksam på vid begagnat-köp är el-nätskabeln.
Nätbrunnen är en mindre tvåpolig typ som de senaste åren har blivit omöjlig att hitta en ny sladd till om den gamla slarvats bort.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-01-30 23:59

lennartj skrev:En annan nackdel är att kontakter och utnivåer följer DIN-standard, så i de flesta fall behöver man adapterkabel och en linjeingång med hög känslighet för att få tillräcklig nivå till A/D-omvandling som jag misstänker är nästa steg.

Man kan lägga ett försteg emellan för att få upp nivån.

/ B

Användarvisningsbild
mortb

Inläggav mortb » 2011-02-04 19:54

Jag har haft precis en sådan Philips. Tyvärr skänkte jag bort den till Myrorna för 10 år sedan. Köpte den på 80-talet när jag var 9 år eftersom jag tyckte rullbandare var häftiga...Minnen!

Jag minns också att jag hade band som var inspelade två gånger i mono per sida, alltså en gång per kanal = 4 olika inspelade spår.

I tanbergs utbildningsmaterial om bandspelarteknik kan du läsa allt om spår etc

http://sportsbil.com/tandberg/baandopptagerteknikk.pdf

Jag tror monobandspelarna var vanligast, så det kan vara något svårare att hitta en stereo att spela upp dina band. Här finns en lista över de bandare som tandberg tillverkat med data, så då vet vad du kan leta efter om du vill skaffa en tandbergbandare: http://www.nrhf.no/nrhf-TB.html

På tradyra brukar det finnas till salu (inte billigt), stereospleare är generellt lite dyrare. Vissa är ju kult och kostar hur mycket som helst. Sen finns det ju en risk att de inte riktigt fungerar.
Tror dock att tandbergs maskiner är lite mer tillförlitliga än typ phillips. Men man får nog räkna med sånt som att byta rem.

Sedan finns det nog företag och privata entutiaster som kan hjälpa dig digitalisera mot en kostnad.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-02-08 00:49

Haha, bra sida där från Tandberg, vilka gamla vibbar jag fick, jag låg nog inte så långt efter Tandberg i utvecklingen!

Ibland till och med före tror jag, min Tandberg typ 2 (TB-2T) har både tre hastigheter och tvåspårs stereoavspelning med extra Bogen-huvud, och min Tandberg typ 8 har fyrspårs stereoavspelning, genom egenhändigt inbyggd extra rörförförstärkare. DIN-stereokontakt på baksidan. :!:

Det där hände på 60-talet så det är nog preskriberat. :)

Min Beocord 1500 har bara tvåspår, in och avspelning, ingen knapp att trycka på för att växla till fyrspår.

Har alla spelare kvar, men jag tror knappast att någon går igång så där alldeles utan handpåläggning .... och ett par burkar 5-56 ... 8O :D :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-08 01:16

Hade en model 9 mitten på 60-talet. 4-spår mono, blev hur mycket musik som helst på ett band. :)
http://www.nrhf.no/TB-9.html

Kom över en model 14, 2-spår mono, för ett antal år sedan, som dottern har haft lika stort nöje av.
http://www.nrhf.no/TB-14.html

Upptäckte snabbt fenomenet nämnt ovan, när jag försökte spela gamla band.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-08 02:48

phon skrev:
Min Beocord 1500 har bara tvåspår, in och avspelning, ingen knapp att trycka på för att växla till fyrspår.

Har alla spelare kvar, men jag tror knappast att någon går igång så där alldeles utan handpåläggning .... och ett par burkar 5-56 ... 8O :D :lol:

Oj då,
där hade jag fel :oops: när jag skrev alla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-02-08 18:50

Det är kanske alla utom min ..... :?:

:D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Avmagnetisera!

Inläggav Zzombie » 2011-02-12 13:54

Kan inte med tillräckligt eftertryck rekommendera regelbunden avmagnetisering av spelarhuvudet. Håll banden på avstånd bara... 8)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-12 15:09

Så sant.
Om någon i Göteborgstrakten saknar avmagnetiserare, skicka PM till mig.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-02-12 16:55

...och försök hitta en Revox eller liknande att spela upp banden på...

Återgå till Vintage-hifi