Felsökning Luxor förstärkare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Foppa13

Felsökning Luxor förstärkare

Inläggav Foppa13 » 2011-02-16 01:11

Jag har snöat in lite på Luxor förstärkare, billiga att få tag i, låter helt okej och dom påminner mig om en svunnen barndom. Jag har 1 Luxor 3082 den minsta i den serien sen har jag också köpt på mig en mycket vacker dirigent 7100.

Nu till problemen min Luxor 3082 har fungerat felfritt sen inköp för ca 8 månader sen, bara lite skrap som jag åtgärdade med elektronikspray. Problemet började när jag skulle provspela en ny högtalar uppsättning, då var helt plötsligt höger kanal helt död. Tog isär den och kollade säkringarna hittade en som var trasig och bytte den. Resultat nu är den död på båda kanalerna, från alla källor via både A och B utgången även dött med lurar. Har kollat alla säkringar igen men alla verkar vara hela. Är det nån som har lite tips var jag kan börja felsöka, vanliga fel? Kanske nån sitter på en servicemanual?

När den var trasig tog jag fram min dirigent 7100 från gömmorna, smörjde upp den och började spela. Allt lät bra till en början men jag anade strax en tunt ljud från vänster kanal, lyssnade närmare och den verkar nästan helt sakna bas. Har skiftat mellan högtalarna och provat B utgångarna men felet kvarstår. Frågar mig återigen om nån här på forumet har nån aning om var man ska börja felsöka.

Tänkte ge det en chans och försöka laga dessa då jag verkligen gillar dom på nått konstigt sätt... Så skjut på om ni har ideer vad det kan vara för fel, annars åker dom på återvinningen och det vill väl inte eller...

///Foppa

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-02-16 09:31

Det är inte så att det är något knas med högtalarna då?

Känns ju skumt att båda dina ögonstenar packar ihop. Men kanske inte var samma högtalare?

Gällande din 3082 skulle jag börja med att mäta upp så mycket som det går. Du har inget kopplingsschema till den som man kan utgå från?

Finns garanterat dem med bättre tips än mig, men alltid något.

Lycka till, och som du sa, det vill vi berkligen inte :wink:

//Rampitsch

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-02-16 10:04

Prova att mäta med voltmetern om du får ström överallt det skulle jag nog börja med om ja var du!
Kan ju vara någon kabel eller nåt som är glapp.
Men gamla grejer är ju lite chansning också.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-02-16 10:07

Jag tycker också att det låter som att högtalarna förstört. Kanske kan det vara så att de kortsluter dina förstärkare? Om du använder samma till båda, d v s. Antingen det eller själva högtalarkabeln.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2011-02-16 11:24

Hm nu blir jag lite orolig när ni säger att högtalarna kan ha förstört stärkaren eftersom högtalarna var hembyggen. Men eftersom felet uppstod i samband men inkoppling av dessa, så förstår jag logiken i ert resonemang. Hm måste börja mäta lite och kolla, hade vart bra med ett serviceschema eller dylikt. Men är det inte mest logiskt att den skulle skjuta säkringarna i så fall eller kan verkligen högtalarna förstöra elektroniken. Hur mäter man upp om en säkring är hel eller inte, den kan ju se hel ut fast den är trasig.

Dirigenten tror jag faktiskt kan ha varit lite knas från början, den tjänstgjorde endast som altan förstärkare med ett par gamla luxor högtalare. Men nu i samband med att jag provade med dom nya högtalarna hördes ljudfelet ganska snabbt.

Är den nån som vet var man kan få tag i servicescheman, eller har dom liggande hojta till så löser vi det på nått sätt.

///Foppa

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-02-16 11:41

Säkringen mäter du upp med en vanlig multimeter, behövs ingen påkostad variant för det. Välj summermätning, lägg den röda på ena sidan säkringen och svarta på andra sidan och mät, låter den så är säkringen hel (kan även ohm-mäta, då ska det vara i det närmaste noll i motstånd, inte att förväxla med oändligt, då den är trasig).

Gällande högtalarna kan det vara så att de är boven i dramat. Mät även dessa (när de inte är inkopplade till stereon) och kolla så du inte har kortslutning. De ska mäta någonstans i spannet 4.16 ohm, beroende på hur de är konstruerade (vad är det för typ av högtalare?).

Service-scheman kan man få tag på lite varstans på nätet, med lite tur.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2011-02-16 18:59

Så det räcker alltså att summra säkringarna, då har jag mätt rätt i alla fall då. Högtalarna jag har byggt är Vifas Premium11 http://www.audiocomponents.nl/vifa-premiumline.html

Jag har mätt upp motståndet i dom och det ligger nånstans mellan 6-8ohm, men det slog mig när ni sa att högtalarna kan vara boven. Vid första inkopplingen funkade inte högtalaren som den skulle, det fanns en kallödning på delningsfiltret. Det kan ju vara så illa så att jag bränt något i förstärkaren vid första inkopplingen, som i så fall skulle ha tagit säkringen och sen nånting mer i signalvägen.

Men i så fall hur går man vidare, vad ska mätas och den viktigaste frågan vad förväntar man sig för värden. Börjar man från högtalarhållet eller från andra hållet, hur som helst så måste jag nog försöka få tag i ett serviceschema för att komma vidare.

///Foppa

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2011-02-16 21:46

Det verkar som om det kanske kan vara högtalarna som är boven i dramat,så ställ dem åt sidan och använd i stället ett par billiga skräphögtalare vid all felsökning.
Lägger upp del av schemat här:
Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-02-17 09:47

Har du provat att mäta själva kabeln? Det kanske är en råtta som bitit i den så att plus och minus kommer i kontakt någonstans? Mät bara efter plus och minus och se om det piper.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2011-02-17 16:35

Tack Rolf för schemat nu har jag nånting att börja felsöka efter, antar att det bästa är att börja felsöka från högtalarkontakterna och bakåt. Men en dum fråga vad är det för värden och enheter man förväntas få, är det motståndet man mäter för att se om signalen går fram?

Jag ska för säkerhets skull kolla och mäta upp kabeln, jag kan ju också av misstag också kortslutit dom av misstag. Har aldrig haft uppfattningen att det skulle vara så känsligt när det gällde högtalarkopplingar, men man lär så länge man lever.

///Foppa

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-02-17 17:01

tjena Foppa13!

Måste säga, att jag som du, har ett (abnormt) beteende när det gäller apparater, och affektionen kring dessa! Jag kan tycka synd om en apparat för att den är sönder, bli överlycklig om jag lyckas laga den...

Det kan inte vara sunt! :D Just Luxor gillar jag, pga. att de är billiga, bra, och liksom en rest från en tid då ALLA hade bra ljud hemma (folkhemsljud) . Den minsta sketna lilla luxorpryl låter ofta som high-end audio, i jämförelse med apparaterna som i vardagliga hem sköter om kökssvalet, barnkammarvisorna, eller som mest bara finns där för att spela julsånger, en gång per år, eller eller liknande.

Sen så tycker jag det är fint, (eller inte kanske?) att folk slänger iväg fina grejer, för att investera i plastskit. Nu talar jag såklart om de som är mindre intresserade, av HiFi, och inte oss nördar som hänger här... Vi kan ju hitta godsaker för någon hundring bra, på second hand... eller i ELEKTRONIKBUREN i kvarteret!) :P

Har du någon hyfsad kamera? (ohyfsad fungerar alla tiders!) så man kanske får se lite av dina grejer? Om inte har någon aning om hur man lägger in bilder här, så kan du maila dom till Falkis@live.se, så ska jag lägga upp dem.

Väl mött

/A 8)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-02-18 09:43

Luxors gamla receivrar är så intressanta, för de har exakt samma delar som Luxman-receivrarna från samma tid. Samma typ av frontpanel (inkl radio), samma knappar, etc. Uppenbarligen samma formgivare. Innehållet är säkert liknande det med, men jag har inte sett insidan av någon Luxor, så det kan jag inte säga säkert.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2011-02-18 22:51

Falkis: Man är ju liksom uppvuxen med Luxor, farsan hade ju hela professional serien så där har man spelat åtskilliga kiss plattor genom åren. Tyvärr för min del så hann min syster och hennes sambo före och la beslag på dom grejerna innan mitt intresse vart återuppväckt. Det var just 3082 som han hade och när jag såg den på återvinningen för 200kr förra året så kunde jag inte motstå. Efter det sen så är jag fast och försöker åka till återvinningen lite då och då samt leta på loppisar. Just på en loppis hittade jag en Dirigent 7100 med tillhörande högtalare, just den i teak tycker jag är väldigt fin.

Tycker det är lite kul med Luxor för dom går ju verkligen att köpa för en spottstyver, tycker också dom är förhållandevis välljudande fast det är ju inget high-end direkt. Är på jakt efter den större receivern 5082 samt den rena förstärkaren 7082, har hört att dom ska låta riktigt bra för små pengar. Sen är jag löjligt förtjust i dirigent 8100 som ser ut som manöverpanelen på en finlandsfärja, en sån ska jag bara för att den är så vacker...

Tyvärr för min del så verkar det vara nått knas med dirigenten, ena kanalen är som sagt väldigt tunn i ljudet. Tråkigt också med 3082 som verkar ha åkt på en smäll, men den ska jag försöka felsöka vid tillfälle.

Ska försöka ta lite kort nån dag och lägga upp dom i bild tråden.

///Foppa

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2011-02-23 01:04

Nu har jag efter lite tips från forummedlemmar felsökt lite mer, det verkar som att jag har blåst slutsteget. Har bytt den trasiga säkringen och alla håller vid påslag igen, mäter då likspänningen på högtalarutgångarna och på höger kanal så har jag likspänning ut.

Antar att det inte är lönt att leta efter ett nytt slutsteg, det är ju trots allt en ganska billig förstärkare.

Filtren i högtalarna är omlödda och dom spelar just nu på min dirigent 7100, där har jag problemet med ett väldigt tunt ljud på vänster kanal. Ljudet följer inte med högtalaren så felet finns i förstärkaren, är det nån som har tips på vad det kan vara?

Har ni tips på prisvärda vintage förstärkare att hålla ögonen öppna för...

///Foppa

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-02-23 09:34

Trist att du lyckats knäcka den, har du en aning om hur det gått till?

Gällande dirigenten kan det vara så att det är något i tonkontrollen. Förändras ljudet när du använder tonkontrollerna? Kanske kan vara en konding eller så som inte mår bra.

Gällande vintage-utrustning så ligger Marantz långt upp på min lista, men de är allt som oftast inte prisvärda, då dem har gått långt upp i pris i sina fall. Men en gammal kenwood eller JVC brukar gå billigt.

Lycka till.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-02-23 23:49

Foppa 13, du har PM!

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2011-03-09 00:18

Felsökningen/lagningen av Luxorn ligger lite på is just nu, väntar på en servicemanual som en snäll person skulle scanna in åt mig. När jag fått den så har en elektronik kunnig vän lovat hjälpa mig med lite felsökning.

Men för att stilla mitt begär så plockade jag upp en Dux TA8000 med tillhörande Mirsch högtalare på den lokala återvinningen. Förstärkaren var i ett fantastiskt bra skick, lite skrap i balance kontrollen samt ett klantigt lampbyte var allt att anmärka på. Måste säga att jag är riktigt nöjd med ljudet den presterar, tyngden finns såklart där men tycker att ljudet är lite varmare än med Luxorn. Sen att den är hur snygg som helst gör inte saken sämre, innan ni tjatar jag ska lägga upp bilder på alltsammans vid tillfälle.

Högtalarna var Mirsch 3-28 som också var i bra skick, basarna ska kantas om och kondningarna ska bytas i filtren men sen tror jag dom är redo för att användas.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-03-09 09:06

Vad härligt!

Då har du gjort en kulturgärning och räddat livet på två klenoder, kul att du lyckades med det.

Blir intressant att se fotona, och Mirsch-burkarna är ju inga dåliga leksaker.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2011-03-16 01:00

Bilder på mina Vintage maskiner ligger i bildtråden...

Felsökningen av Luxorn har börjat komma igång lite smått, har fått en servicemanual så snart kanske det kommer lite dumma frågor i tråden...

///Foppa

Återgå till Vintage-hifi