Ljud ur enbart en kanal (Pioneer SA-740)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ananas

Ljud ur enbart en kanal (Pioneer SA-740)

Inläggav ananas » 2011-02-18 13:31

Hej, en nybörjare här, som igår för första gången plockade bort 'skalet' på en förstärkare.

Jag har köpt en begagnad Pioneer SA-740 (från 80-talets början, inte direkt vintage, men några äldre än vad jag själv är). Jag har testat förstärkaren i ett par timmar och problemet är att kommer ljud ur enbart ena kanalen. I början lät det ur båda, försvann och kom tillbaka (ibland hjälpte att det vrida på volymreglaget rätt högt), men nu har det varit tyst ur ena högtalaren en längre stund. Ljudreglaget i sig 'rosslar' inte på det vis som jag tycker det ofta gör på lite äldre förstärkare.

Samma problem återstår om jag prövar hörlurar eller byter plats på hötalarna samt byter till andra utgången för högtalarna. Och testar olika cd-spelare. Problemet måste alltså vara i förstärkaren, så mycket vågar jag påstå.

Jag undrar om det kan vara temporärt, att förstärkaren bara måste 'acklimatisera' sig? Förstärkaren var en stund utomhus i samband med transporten, och det var rätt kallt igår (-16). Försäljaren verkade iallafall pålitligt och sa att den fungerar ok.

Är det här något som man kanske kan fixa med CRC:s elektronikrengörare, som jag läste om några trådar neråt? Kan också vara värt att nämna att förstärkaren var/är rejält dammig inuti.

edit: om jag vrider på väldigt hög volym och vrider 'balance' till den felande kanalen hörs ljudet mycket svagt.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-02-18 13:44

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 06:42, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
ananas

Inläggav ananas » 2011-02-18 13:51

Tack för svaret. Jag glömde nämna att jag redan också testat det, samma problem.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-02-18 14:39

Elektroniksprej är alltid det första man ska testa. Smutsiga reglage är extremt opålitliga och oförutsägbara. Oftast brukar detta lösa problem som dessa och många andra. :) 50/50 att sprejen funkar för dig, säger jag. :wink:

Återgå till Vintage-hifi