Brummande Sonab R4000-2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MartinK

Brummande Sonab R4000-2

Inläggav MartinK » 2011-02-22 22:00

Har tidiger postat detta på Carlssonplanet, men gör ett försök här istället. Det gäller samma receiver som i tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39003&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Försöker med bristande framgång få ordning på en brummande R4000-2.
Dels finns ett påtagligt mekaniskt transformatorbrum som gärna fortplantar sig i möbeln receivern står på. Dels finns ett svagt brum i högtalarna som inte varierar nämnvärt med volymen (brus ökar dock med ökad volym). Däremot varierar brummet något när basen varieras. Loudness eller inte spelar ingen roll. Jag uppfattar såväl brum som ljudet vid spelning lika i båda kanalerna. Jag uppfattar basen som lite grötig och basen som något raspig i jämförelse med min ickebrummande R4000-3 (inga komponenter utbytta). Ljudet ur -2:an upplevs också mindre luftigt än det som kommer ur -3:an.

Jag har bytt detta i -2:an:
- Nätkondingar
- Elektrolytkondingar i slutstegen
- Samtliga kondingar på tonkontrollkortet

Jag upplever ingen nämnvärd förändring av ljudet efter dessa byten.
Dessutom är ett antal transistorer i slutstegen utbytta eftersom det vänstra steget hade gett upp totalt. Enda skillnaden mellan sidorna är att vänster steg har 2N3055 medan höger har original Motorola trissor, men som sagt, det hörs ingen skillnad mellan sidorna.

Likriktarbryggan hittar jag inget fel på med universalinstrument.

Vad göra? Kan likriktarbryggan vara felaktig trots att jag inte ser det med instrumentet? Kan oxiderade potar för justering av Bias påverka? Andra förslag?

Alla förslag mottages tacksamt!

//Martin

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-22 23:41

Det jag tänker först, när jag läser din redogörelse, är om problemet uppstod efter eller före ena kanalen gav upp?
Har den som reparerade, ändrat något i kretslösningen förutom effekttrissorna?
Du räknar upp några komponentbyten, skedde de efter att den trasiga kanalen blev lagad och enbart för att försöka lösa brumproblemet?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
orven

4000

Inläggav orven » 2011-02-23 21:28

Kolla stabbade kretsar. Lika spänning in och lika ut = brum.

Användarvisningsbild
MartinK

Inläggav MartinK » 2011-02-24 23:31

Den vänstra kanalen var redan död när jag fick receivern. Om det finns det en del att läsa i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=36279&highlight=
Det är således inte bara effekttrissorna som är utbytta.

Vad det gäller kondensatorbytet så är en kondensator på tonkontrollkortet bytt för att åtgärda fel nr 2 på vänster kanal. Elektrolyterna på tonkontrollkortet och slutstegen, samt nätdelen är utbytta i syfte att få bort brummet. Övriga kondingar på tonkontrollkortet är utbytta "när jag ändå var där" med en svag förhoppning om ett bättre ljud.
Men, som sagt, inget byte har medfört någon väsentlig förändring av ljudet. Upplever att det blev något bättre vid bytet av nätkondingarna, men brummet är fortfarande irriterande. Dessutom är det mekaniska trafobrummet om receivern så påtagligt att det överröstar högtalarbrummet då volymen = 0.

//Martin

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-25 01:34

Knepigt det där.
Du kan kolla samtliga jordanslutningar. Ingångar - kretskort - nätdel - chassiejord - osv. Lätt att glömma en tåt.
Den som vet mest, tror minst.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-02-26 20:17

Hej har du provat med att lyfta ur trafon ur apparaten och ställa
den vid sidan om och ansluta trafon till apparaten med ledningar?

Det kan ju vara så att apparaten är feljordad också.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
MartinK

Inläggav MartinK » 2011-02-28 21:12

Tack för tipsen! Får ta och testa lite när jag får tid... Flytt på gång nu...

Har inte provat att lyfta ut trafon ur receivern. Det lär ta en stund att göra det, men det kanske det är värt...

Ingen som tror på en risig likriktare? Borde jag försöka låna ett oscilloskop och kolla?

//Martin

Återgå till Vintage-hifi