One (2kkr 4-vägare, nya) Vs. JVC SK600s

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

One (2kkr 4-vägare, nya) Vs. JVC SK600s

Inläggav Falkis » 2011-03-01 11:08

Min släkting fick låna mina omkantade JVC SK600s, ett tag. För de hade inga högtalare till sin gamla DUX 12000.

De hade dessa JVC ett bra tag, varpå min syster, som de var ämnade för, fick ta dem...

I förrgår var jag hos släktingen och kopplade in dessa One...

Första kommentaren, från släktingen;

- nog var det mer drag i JVC:arna... Jag flinade lite roligt, och kan ge dessa intryck:

One-högtalarna var vassa i diskanten! De hade ingen riktigt ihopflytande stereobild, ingen riktig känsla i dom... De står i en källare vilken är ganska sluten/dämpad. Med JVC gick det att låta DUXens 70 watt verkligen trycka, medan man fick dra ner diskantreglaget med dessa One.

Här är en liten video med mina JVC, som jag sedermera skänkt till min kära lillasyster:

http://www.youtube.com/watch?v=v03FPzJ5Qjo

Vad kostade då JVC:arna i inköp? 150 kr på myrorna! 150 till ungefär för slavbasar från kanter och lim från färgbutiken i stan.

One var på extrapris och kostade "bara" kring 1500 kr...

Vintage for president!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-03-01 14:25

Ganska intressant video. Snygga högtalare! Vita koner är aldrig fel. :)

Du har en Marantz MR-250 ser jag. Vad tycker du om den? Ser något bättre ut än övriga förstärkare från den (fel) era.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-03-01 14:35

:)

Jag har inte kvar Marantzen, den åkte ut när den nästan sprängde mina högtalare, trots att ingen volym var pådragen.

Tror nog det var nåt fel på den, för den saknade bas, nästan helt... Dels från förstärkaren och dels från line out... Så den vilar i sin himmel, tror jag. Den försvann illa kvickt från soprummet, iaf! :D

:)

Konerna är lite gulvita, inte helt vita och inte helt gula! :)

Återgå till Vintage-hifi