Hittade ett gammalt mixerbord...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lason

Hittade ett gammalt mixerbord...

Inläggav Lason » 2011-03-20 22:23

Hittade farsans gamla mixerbord i källaren hemma, ett LOCO MX1200.

Bild

Någon som sitter på info om ett sånt? Kanske en hel bruksanvisning, då jag inte har sådär stor koll på vad allt är till.

Hur gammalt kan det vara? Är/var det OK grejer på den tiden?
Enda felet på det efter lång tid (10-15 år) i en fuktig källare är att det skrapar litegrann bara i rattarna, vilket borde betyda OK kvalité iaf.

Verkar som det blev undanlagt för att 8:ans kanal är kass... Vad kan vara fel? Kanske går att laga?

12 kanaler räcker rätt långt om man ska leka lite med studioinspelning :)
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2011-03-22 00:53

Tidigt bugetbord av enklare slag från Asien då Japanerna började outsourca elektronikproduktionen, början på 80talet om jag minns rätt.
Såldes under några olika namn, T.ex Aria m.fl.
Obalanserade mic- ingångar har jag för mig, rejält brusigt med tonkontroller al a´vaxpropp"

Mest kul för barnen att leka med kanske.... :roll:

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-03-23 22:14

Härligt!

Då är det prisvärt iaf ;)

Ser ju fräckt ut åtminstonde :roll:

Duger till dansband :)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2011-03-24 10:19

Om jag minns rätt kostade dessa omkring 3-3500:- runt 83-84 - på den tiden kostade ett Soundcraft-bord som var dåtidens top-notch runt 10ggr mer.

Men den funkar vär som replokalsmixer

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-03-24 10:56

Kan du inte rengöra den och ta lite fräscha bilder? :)

Snygg!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-03-24 12:02

Man kan ju byta innehållet, man har ju rattar och låda gratis. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2011-03-24 20:55

knappast värt besväret - du köper ju t.ex ett Behringer-bord som kör åttor runt detta för kaffepengar

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-03-24 22:00

leffe skrev:knappast värt besväret - du köper ju t.ex ett Behringer-bord som kör åttor runt detta för kaffepengar

Som t ex ? (Nyfiken)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-03-25 00:07

Allting måste ju sättas i relation till vad det ska användas till, vilket vi inte vet något om vad jag sett (men kan ha missat det också).

Så om den bara ska syfta till att leka med och ha för att blanda lite olika kanaler, kanske ha som kareoke-mixer eller annat skoj, så är det ju bara att rengöra och njuta.

Ska man däremot använda den för att mixa liveband eller studioinspelningar på högre nivå, kanske man ska leta efter något annat.

Men testa om det fungerar, alltid kul med äldre grejer! :D

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-03-25 00:45

i skrev:
leffe skrev:knappast värt besväret - du köper ju t.ex ett Behringer-bord som kör åttor runt detta för kaffepengar

Som t ex ? (Nyfiken)

Vilket som.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-03-25 15:51

peetwa skrev:
i skrev:

Som t ex ? (Nyfiken)

Vilket som.

Och kostar alltså typ.. ?
Mundus Vult Decipi

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-03-25 17:06

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-03-25 17:36

Onödigt och slöseri att köpa nytt, direkt dåligt faktiskt. Speciellt när man redan har något i ägo.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-03-25 19:35

rampitsch skrev:Allting måste ju sättas i relation till vad det ska användas till, vilket vi inte vet något om vad jag sett (men kan ha missat det också).

Så om den bara ska syfta till att leka med och ha för att blanda lite olika kanaler, kanske ha som kareoke-mixer eller annat skoj, så är det ju bara att rengöra och njuta.

Ska man däremot använda den för att mixa liveband eller studioinspelningar på högre nivå, kanske man ska leta efter något annat.

Men testa om det fungerar, alltid kul med äldre grejer! :D

MVH Rampitsch

Jag håller med om detta!

Samtidigt som jag önskar att jag ägde det övercoola mixerbordet, som trådskaparen erhållit. :)

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-03-27 11:01

Ja visst är det coolt! Det är det som är själva grejen, och många kanaler :) Ska ju inte syssla med profesionell produktion direkt, då håller man inte till i ett välfyllt lager i ett industriområde ;)

Micen jag hittade i en gammal Obs!-påse är en liknande sån dom hade på melodifestivalen runt 80-85, sån trådbunden gammal sak, inte heller något för proffs direkt :P

Och 700 kr för ett behringerbord är inte dyrt, Falkis, men ändå ca 700 kr över min budget på 0 kr ;)

Och faktum är att det faktiskt fungerar, 11 av 12 kanaler, och det relativt skrapfritt med tanke på förvaringen (fuktig och sval källare i 15 år ;) )

Delade utrymme med två utslitna Rotel-bandspelare och ett par gamla Phillips envägare :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-03-27 13:07

Lason skrev:Ja visst är det coolt! Det är det som är själva grejen, och många kanaler :) Ska ju inte syssla med profesionell produktion direkt, då håller man inte till i ett välfyllt lager i ett industriområde ;)

Micen jag hittade i en gammal Obs!-påse är en liknande sån dom hade på melodifestivalen runt 80-85, sån trådbunden gammal sak, inte heller något för proffs direkt :P

Och 700 kr för ett behringerbord är inte dyrt, Falkis, men ändå ca 700 kr över min budget på 0 kr ;)

Och faktum är att det faktiskt fungerar, 11 av 12 kanaler, och det relativt skrapfritt med tanke på förvaringen (fuktig och sval källare i 15 år ;) )

Delade utrymme med två utslitna Rotel-bandspelare och ett par gamla Phillips envägare :)

Sannerligen! Sen så kanske det bara är någon komponent som givit upp, eller på något vis fallerat, så du kanske kan få 12/12 kanaler i drift! Den går säkert att använda som försteg, om du vill! :D Kanske ger den lite fin vintage-glöd till det inspelade ljudet, också! :D Jag vet hur det är att inte ha någon budget, har ingen heller... :)

Ser framemot en yttre rengöring och lite vintage-snuskbilder, om du vill, kan och har möjlighet till detta!

Det är ju vintage så det förslår! :D

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-03-27 21:59

Ska rengöra det, och öppna upp och undersöka :)

Blir fler bilder. Ska se om jag inte kan komma ihåg och knäppa lite kort på mickar m.m vi använder också, allt är inom min 0kr budget :)

En av min polare som är med och grejar lite, ska spela lite elgitarr lite på skoj bl.a, gick igång på VU-mätarna :?
Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-03-27 23:14

I och med att folk har spelat bra musik utan fingrar och fötter, så borde det inte vara problem att få ihop något svängigt med 0 kronor! :D

Man får lite vintagekonvulsiviska hopdragningar av den där bilden... :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-03-28 09:28

Håller helt med, det är något visst med dem analoga VU-mätarna, som en diodrad aldrig kan förmedla.

Lycka till med bordet, och bilder brukar göra dem flesta glada.

MVH Rampitsch

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-03-29 18:36

Hej kolla om mixern är fullproppad med gamla OP ampar av något slag
kanske.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-04-13 18:00

Blåst av det lite med tryckluften och dammtrasa, hittade en gammal receiver också liggande som fick kopplas in så man fick ut ljud i högtalarna :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Lastpallstudio :)
Bild

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-04-14 18:30

Och hur låter det då? 8O

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-04-14 19:29

Coolt Lason! :D

Rockar säkert på som fan! :D

Men du måste ju ha ett slutsteg till mixern!!! :D

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-04-14 21:55

Jag och polaren som står för lagret håller på att kika i gömmorna ;) Kanske ligger ett slutsteg och vilar nånstans :)

Hur det låter?
Tja... Det LÅTER iaf, i allra högsta grad ;)

Största problemet med att få det att låta hyfsat är min sångröst och mina "guitar-skills" ;)

Nä, men det är väll inget direkt högupplöst finljud, men säg vilken av motsvarande högtalare som levererar sånt ljud? ;) Det rockar iaf som tusan!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-04-15 14:17

Lason skrev:Jag och polaren som står för lagret håller på att kika i gömmorna ;) Kanske ligger ett slutsteg och vilar nånstans :)

Hur det låter?
Tja... Det LÅTER iaf, i allra högsta grad ;)

Största problemet med att få det att låta hyfsat är min sångröst och mina "guitar-skills" ;)

Nä, men det är väll inget direkt högupplöst finljud, men säg vilken av motsvarande högtalare som levererar sånt ljud? ;) Det rockar iaf som tusan!

Har ni ett gemensamt "lager"? Coolt! :D

Påminner mig om när jag och en kompis inredde deras garage med saker vi hittade i containern bredvid, stereoapparat, högtalare osv. Så hade han beställt två av de berömde kassetterna från hr. Errol Leonard Norstedt. Vi spelade kassetterna i den gamla ministereon, och hade även hittat djävligt många högtalare, vi fläskade på vid 10-11 tiden med garagedörren öppen, och det var ju "Knulla en get i röven", "ta mig i röven pojkar", och "mord i norrland", m.fl. som dånade ut. Till slut kom en något sur gubbe och sa att vi "för i helvete störde hela området"... :D Så drack vi cola och kompisen mixtrade med sin moped... :D Det är ett riktigt skojigt minne! :)

Trots att jag visat "doktorn" vad banden kostar på nätet, så ska jag få dem om han hittar dem. :)

Att vi var så dumma att vi satte i de nya fina banden i en gammal bandare är väl en annan sak, men det fungerade väl utan sallad...

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-04-15 19:10

Haha härligt!

Polarens farsa har elfirma, sysslar med kabeldragning i fält vid events, t.ex turneér och mässor, så lagret är proppat med kablar, allt från vanlig 220 till 400V 3-fas 128A och powerline (400 volt/400A).

Då han och jag är bilintresserade och hans bror ljudintresserad pysslar vi med lite sånt här junk när vi får lust :)

När det inte exprimenteras är den uppsättningen just nu en hyfsat sjysst "garagestereo" ;)

Provade dock sjunga lite Eddie, men lät väll sådär... Typ kass :P

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-04-15 22:08

Lason skrev:Provade dock sjunga lite Eddie, men lät väll sådär... Typ kass :P

Jag kan inte sjunga heller, men en regel som är bra, är att man ska sjunga för sig själv ibland, och få det att KÄNNAS bra. Då är det i regel njutbart för andra, har jag märkt. Även om man varken blir Jussi-2 eller Peter Jöback-konkurrent...

Och ärligt talat, vem fan vill sjunga som Peter Jöback? När Jussi Björling sjunger KÄNNS det, men jag känner bara ur det regnar slem på mig, när Jöback tar ton... Det är känsla! Men känslan är individuell, som allt annat.

Visdomsord? :roll:

NÄÄÄ!! :twisted: :twisted: :twisted:

Återgå till Vintage-hifi