Hur mår slutsteget av att "vila"?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Hur mår slutsteget av att "vila"?

Inläggav Roadrunner1 » 2011-05-21 19:58

Hehe...lite kryptisk titel...
Jag har läst att en förstärkare eller slutsteg mår bra av att användas.
Hur är det med detta? "Motioneras" kondingarna av att enheten används,
eller händer det ingenting?
Varför jag frågar är att jag gärna vill sas spara på mitt Tecnics SE-A3 MK2
och därför till vardags lyssnar via en Technics SU-V9.
SE-A3 MK2:an står där o ser lite ledsen ut ibland, ungefär som
att den vill sträcka på benen..... :wink:
Nåväl, är det ok att låta en gamling vila perioder?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-21 23:00

Bra fråga! Kan värmeutveckling vara en nyckelfaktor och bör undvikas?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-21 23:22

Svaret är; att den åldras i båda fallen, kondingarna torkar och kontaktytorna oxiderar. Att då inte ha använt den under tiden är att betrakta som rent resursslöseri.

Räknar man med att behålla en apparat länge så får man bita ihop och serva den när den börjar få krämpor. I vilket fall.

Angående nyttan av att stå på, har förstärkaren stått länge och den har stora kondensatorer kan dess behöva några strömcykler för att nå full prestanda igen. De flesta förstärkare behöver också nå arbetstemperatur för att prestera så som konstruktören tänkt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-21 23:29

Det handlar mest om elektrolytkondingar, som ska formateras efter de legat oanvända länge. Kan alltså vara lämpligt att slåpå alla apparater någon gång då och då.
Vad gäller uttorkning, så lär den i vilket fall ske fortare i värme.
Den som vet mest, tror minst.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-05-22 09:50

Drar parallellen till ljusriggar och annan vintageutrusnting som tidigare använts(och hos vissa fortfarande används). Där finns problemet att används dem inte på flera månader måste man vara snäll vid uppstart och låta dem motionera innan man pressar dem hårt. (som en dimmer som inte använts på ett tag bör slås på och ligga användas med låg belastning ett par timmar växelvis med att få "vila" och sen slutligen få chans att svalna över natten(kanske en 2-300W innan man bränner på med 2 kW per dimmerkanal)

Vilandet i det fallet är för att allting ska svalna ordentligt och minska risken att kondingar spricker, en dimmer kan bli ordentligt varm.

Jag instämmer i ovanstående talare som säger att det är resurslöseri att inte använda prylarna eftersom de åldras när de bara står! Dock så mår nog inte någon stärkare eller pryl bra av att stå på dygnet runt utan att få andrum så att säga(dvs slå för all del av stärkaren när du inte lyssnar och när du inte är hemma!). Är det rörstärkare så har ju rören en viss inbränningstid innan de låter bra och sen har de x antal speltimmar framför sig innan det är dags att byta ut dem(förbrukningsvara).
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Återgå till Vintage-hifi