Rengöring av potentiometrar - Råd från CRC

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Rengöring av potentiometrar - Råd från CRC

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-25 11:57

Jag stötte på en representant från CRC på en mässa och passade då på att fråga om pottar i gamla stereoapparater. Jag frågade också om att t.ex. använda CRC 5-56 eller WD-40 och han tyckte det var inte riktigt rätt användningsområde. Han sade att det kanske inte kunde orsaka någon skada men oljan var alldeles för tjock för att komma till sin rätt och verkan skulle försvinna med tiden.

Jag frågade honom hur han skulle göra och han beskrev det såhär(med brasklapp för att han vill sälja så mkt produkter som möjligt):

1. Spreja med Contact Cleaner(grön) eller El-Me Clean för att rengöra.
2. Spreja på Oxide Clean och låt verka 5 min.
3. Spreja bort smuts med samma produkter i steg 1.
4. Efterbehandla och skydda pott:en med Contact Protect eller 2-26.

Vissa av produkterna kommer från deras industrisortiment och någon från bilsortimentet. Dom har snarlika egenskaper men säljs i olika segment och kan vara olika lätta att få tag på.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-05-25 15:57

Det var en herrans massa soppor. Men som sagt, han jobbade ju på CRC.
Kan däremot tro att det ligger en del sanning i det han påstår.
Det är ju lite olika användningsområden för dessa. Tex Contact Cleaner rengör endast, den lämnar varken skyddande hinna eller smörjer.

5-56 avråder jag starkt ifrån. Efter en tid i dammig miljö blir det en enda gegga av allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-25 17:03

Bra att du frågade, tackar för infon!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-25 17:56

Egentligen självklart att det behövs flera olika slags produkter för att fixa det där. Nu vet vi vilka. Superbra fjonkan!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2011-05-25 20:21

Kanonbra info Fjonken!
Hoppas du får provision, för här ska det handlas! :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-26 00:46

Det enda vettiga att spruta in i en pot, är en helt fettfri och snabbtorkande produkt, om man nu ska spruta in något över huvudtaget. Någon skyddsfilm vill man verkligen inte skapa, lika lite som på termineringar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-05-26 01:04

Ragnwald skrev:Det enda vettiga att spruta in i en pot, är en helt fettfri och snabbtorkande produkt, om man nu ska spruta in något över huvudtaget. Någon skyddsfilm vill man verkligen inte skapa, lika lite som på termineringar.

Så gör jag idag, men många säger precis som snubben fjonken frågade att man ska ha på en skyddande yta efter.

Min erfarenhet är att en rejäl rengöring med t.ex. isopropanol håller minst 2 år (har inte något jag ägt längre än så kvar).

Tack för din insats fjonken då har skyddsfilmssidan fått ytterliggare +1.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
zvenamp

Re: Rengöring av potentiometrar - Råd från CRC

Inläggav zvenamp » 2011-05-26 07:15

Fjonkalicious skrev:Jag stötte på en representant från CRC på en mässa och passade då på att fråga om pottar i gamla stereoapparater. Jag frågade också om att t.ex. använda CRC 5-56 eller WD-40 och han tyckte det var inte riktigt rätt användningsområde. Han sade att det kanske inte kunde orsaka någon skada men oljan var alldeles för tjock för att komma till sin rätt och verkan skulle försvinna med tiden.

Jag frågade honom hur han skulle göra och han beskrev det såhär(med brasklapp för att han vill sälja så mkt produkter som möjligt):

Vissa av produkterna kommer från deras industrisortiment och någon från bilsortimentet. Dom har snarlika egenskaper men säljs i olika segment och kan vara olika lätta att få tag på.

Mvh

Filip

denna smörja har jag kört med proffisionellt i min stärkarverkstad o har även rekomenderat den här tidigare :D
o det håller minst 5år innan det är dags att ta tag i det igen... men då brukar mina kunder med gamla marshall/fender stärkare åtekomma för en service iallafall...
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-05-26 11:31

Så länge sprejen ger en skyddande hinna så kommer det att fungera jättebra och jättelänge. Personligen använder jag PRF 7-78 vilket har någon typ av olja eller något, i sig. Fungerar perfekt. Utan skydd så kommer problemen tillbaka mycket snabbt.

Även WD-40 fungerar faktiskt riktigt bra, alla gånger jag gjort det (= väldigt många). Jag använder alltid WD-40 på "skitutrustning" (bergsprängare, datorhögtalare, billiga receivrar etc) eftersom det är billigt och finns överallt, men skulle lika gärna kunna använda det även på fina grejer, egentligen. Jag har hört något om att WD-40 kan förstöra gamla eller nya potentiometrar, men har ingen erfarenhet av sådant. Har använt det på 60-talsprylar upp till 2000-talsprylar, och inga problem har någonsin uppstått.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-26 12:08

Ni som gillar denna oljefilm, kan ju prova den på pickupskal samtliga RCA-kontakter, högtalarterminaler, etc.

Att spruta in olja i en pot, funkar otvivelaktigt, men är en tillfällig nödlösning, i stället för att byta pot.
I PA-sammanhang, fuktiga miljöer, kan det kanske ha en poäng.

Batteripolerna och kabel termineringar på bil ska rengöras noga före montering. Efter montering, när anslutningarna är fastdragna, kan man med fördel spraya 5-56 som en skyddande hinna över metallen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Rengöring av potentiometrar - Råd från CRC

Inläggav n3mmr » 2011-05-27 11:16

Fjonkalicious skrev:Jag stötte på en representant från CRC på en mässa och passade då på att fråga om pottar i gamla stereoapparater. Jag frågade också om att t.ex. använda CRC 5-56 eller WD-40 och han tyckte det var inte riktigt rätt användningsområde. Han sade att det kanske inte kunde orsaka någon skada men oljan var alldeles för tjock för att komma till sin rätt och verkan skulle försvinna med tiden.

Mvh

Filip

Du la inte till nån fråga om gamla omkopplare?????

Jag misstänker att för "wiping"-konstruktioner ska råden vara desamma, men för andra typer (finns det för audio intressanta såna andra konstruktioner för annat än reläer?) då?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2011-05-27 19:02

Det skrivs många gånger om pottar o omkopplare, men glöm inte
olika relän. Även de oxiderar. Har en förstärkare som hade oxiderade
pottar och hur mycket jag än rengjorde fick jag inte till ena kanalen,
ljudet var inte i balans mellan kanalerna och höger kanal var aningen
dovare i ljudet, saknades lite i mellan/diskantregistret.
Det kom o gick lite. Trodde att någon konding eller annat höll på
att ge sig. Visade sig vara ett relä. Efter att ha tagit av plastkåpan
över relät och gjort rent med mycket fin smärgelduk och rengöringsspray,
ah vilken skillnad! Många, inkl jag, tror jag missar denna del ibland.....

Återgå till Vintage-hifi