Teac AG 5700

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krabba

Teac AG 5700

Inläggav krabba » 2011-06-10 19:32

Hej alla!
Är sprillans ny på forumet.
Har en förmodligen en knäpp fråga.
Tog över en Teac Ag 5700 från en kompis.
Radio ger utslag men inte självaste stereon.
Det låg en säkring och guppade i botten när jag öppnade den.
Min fråga är var skall säkringen sitta?
letat som en dåre men hittar inte stället.
Tack på för hand.
mvh/Krabba[/b]

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-06-11 10:11

Halloj!

Välkommen till faktiskt!

Jag har själv tyvärr ingen koll på just den stärkaren men tänkte ge några almänna tips i ditt letande/felsökande fram tills någon av de andra här rycker in och kan ge ett mer preciserat svar:

- Följ inkommande spänning, borde kunna sitta en säkring före transformatorn eller direkt efter densamma.

- Har du lyft av chassits topp och bottenplatta? Om inte, kolla om du kan skruva av plåten i botten också, kan vara gömd där under.

- På vissa äldre förstärkare kan det även sitta säkringar direkt före högtalarutgångarna.

- I en del äldre hifi sitter det rörlampor för skalbelysning, dvs om du inte hittar något ställe där det saknas en säkring, kolla att den lösa säkringen du hittade inte var en sådan rörlampa.

- Kontrollera att inte tapemonitor är på och att du har valt en högtalarutgång på vredet(annars får du inte fram ljud) försök även att testa hörlurutgången.

Sökte på nätet för att se om jag kunde hitta någon serviceinfo om stärkaren varpå någon hade haft samma problem, lyste gav utslag på radion men knäpptyst, där var felet en säkring(som benämndens 4AT). Har du hittat en samling säkringar någonstans i stärkaren? Isf. börja med att mäta upp alla dem

Lycka till
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Återgå till Vintage-hifi