Moderator: Redaktörer
Nune skrev:Tror ni det är möjligt att få fatt i parametrarna till dessa basar?
Nune skrev:Okej, är det svårt att mäta upp själv? Behöver man dyr utrustning?
Flint skrev:Nune skrev:Okej, är det svårt att mäta upp själv? Behöver man dyr utrustning?
En dator och gratisprogrammet Arta och några dagars svära och ett kilo kaffe.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
Nune skrev:Flint skrev:Nune skrev:Okej, är det svårt att mäta upp själv? Behöver man dyr utrustning?
En dator och gratisprogrammet Arta och några dagars svära och ett kilo kaffe.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
Några dagars svära lät jobbigt. Min tanke är att plocka basarna ur högtalarna och bygga subbar av dom för att avlasta mina piP. Är det värt besväret? Basarna ser ganska välgjorda ut och jag får inte mer än ~1800 för högtalarna och för de pengarna blir det inga nya basar.
Qts .52
Vas 78 ltr
Fs 29 hz
Re 4.3 ohms
Sens 87 Db
Consider these to be 6 ohm and shoe horned into undersized box to give you 2-3 DB ripple to get the 92db rating. Ya, the HPM100 and JBL L100 were designed to be boomy peaky messes.
RogerGustavsson skrev:Du då såg väl data på basen i HPM-100? 12-tummaren verkar vara lite bättre än 10-tummaren. Simulera i något lämpligt program och se vad som går att realisera.Qts .52
Vas 78 ltr
Fs 29 hz
Re 4.3 ohms
Sens 87 Db
Consider these to be 6 ohm and shoe horned into undersized box to give you 2-3 DB ripple to get the 92db rating. Ya, the HPM100 and JBL L100 were designed to be boomy peaky messes.

Vinylcalle skrev:Har man ett par HPM-100 så plockar man inte isär dom och bygger någon slags basmojänger. Inte nog med att det inte verkar bli något vidare så är det ett helgerån. Försök att hålla liv i den vintagehifi som finns. Det blir inte fler!
MvH Carl
Vinylcalle skrev:Har man ett par HPM-100 så plockar man inte isär dom och bygger någon slags basmojänger. Inte nog med att det inte verkar bli något vidare så är det ett helgerån. Försök att hålla liv i den vintagehifi som finns. Det blir inte fler!
MvH Carl
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 9 gäster