Hej på er! Jag har lurkat lite till och från här på forumet utan att registrera mig, men kände mig manad att ge mig in i den här gamla tråden.
Jag har en såndär, märkt Luxor 5002. Jag har också tunern och kassettdäcket.
Jag fick de prylarna för att de var trasiga på olika sätt. Jag har inte orkat göra något mer än konstatera att felen finns, ungefär.
Min förstärkare har ett trasigt slutsteg. Det andra funkar fint. Jag har den som "subwooferslutsteg" i hobbyrummet. Tape in kopplad till hörlursuttaget (i brist på pre out) på en gammal Luxor Dirigent 6200, och vad som egentligen ska vara en fullregisterhögtalare men mest bara återger djupbas kör jag som subwoofer.
Nåväl, det som kan vara bra att veta är att någon hade lite otur med tankeverksamheten när den där konstruerades. Efter den stora trafon sitter på vanligt sätt likriktarbrygga och kondingar som ger dubbel matningsspänning (för klassiskt slutsteg utan utgångskondensator). Från den nätdelen går inte oväntat matning till de två slutstegskorten. På korten sitter säkringar på denna DC-matning, och det är här problemet finns. Efter säkringen sitter ytterligare en elektrolyt till jord från plusmatningen och en från minusmatningen. Det sitter dock inget skydd mot backspänning. I mitt slutsteg så har alltså det blivit kortis i en sluttrissa och då har slutsteget försökt kompensera genom att driva den andra sluttrissan vilket resulterat i att en säkring gått och backspänning körts genom en av elektrolyterna, som har exploderat och spillt ut elektrolytvätska över hela kretskortet.
Alltså varning: om förstärkaren strular så stäng direkt av den och plocka ur BÅDA säkringarna på eventuell trasig kanal!
Jag har inte orkat försöka laga kortet eftersom jag egentligen inte haft behov av båda kanalerna på förstärkaren, men antar att det borde bara vara att tvätta av den, byta alla halvledare som verkar ha kortis/avbrott, byta skadade kondingar och eventuella brända motstånd (och givetvis fixa nya säkringar).
Just ja, det verkar dessutom vara något mer fel, det verkar som om det bara är tape monitor-ingången som har vettig ingångskänslighet. Om jag försöker använda aux eller tuner så blir det alldeles för svag signal. Jag har också provat att skicka in signal från vinylspelare från Phono-ingången och ut på rec out är signalen också väldigt svag. Inte heller detta har jag orkat felsöka.
Just ja, min förstärkare har enbart din-kontakter för allt, alltså fyra högtalar-din och inga klämlister som Sencor-modellen verkade ha. Jag googlade lite på Sencor och det verkar vara ett märke från ett schweiziskt företag som 1969 började importera produkter genom att i stort sett beställa vilket utförande de vill ha istället för att bara köpa in vad som finns.
Felen på tunern jag har är att oscillatorn i FM-delen skenar iväg, gissningsvis nån slags glapp på styrspänningen och/eller nånstans i oscillatorn. Det intressanta är att displayen är verkligen en frekvensräknare (som avsiktligt visar 10,7Mhz "fel" för att kompensera för skillnaden mellan oscillatorfrekvens och infrekvens). Det gör att displayen visar 157MHz när oscillatorn skenar iväg och mycket riktigt så tar tunern då verkligen emot en signal på just 157MHz om man ansluter signalgenerator! (jag kan minnas 157MHz fel, men det är någon frekvens i det området). Enstaka gånger kan tunern fungera. Jag tror inte jag har orkat prova varken att lödbättra eller testa med kyla/värmefelsökning.
Kassettdäcket har det klassiska felet att nåt självsvänger, VU-metrarna visar signal för fullt redan i stoppläget. Kanske är det bara tokglapp i inspelningsomkopplaren. Inte heller här har jag orkat göra nån seriös felsökning för jag har inte behövt kassettdäcket. Det fungerar nu mest som förvaringslåda för den bortskruvade trasiga slutstegsmodulen från förstärkaren