Nikko 1415

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Nikko 1415

Inläggav HenrikTornquist » 2011-09-04 11:16

Jag är ju inte någon vintage-nörd, men den här är ju så vacker! Jag såg en Nikko 1415-receiver ute på ett krukmakeri, lite halvtäckt av lera och damm, men den var ju grym! Killen som äger den skulle kunna tänka sig att sälja den för en tusing, och jag vet att den var dyr när den såldes av Audioscan här i Hbg. Någon som har lite koll på en sån här rent allmänt?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-09-04 11:23

En tusing är ett köp tycker jag, det hade jag gjort. Om du inte vill så vill jag ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-09-04 11:26

Fjonkalicious skrev:En tusing är ett köp tycker jag, det hade jag gjort. Om du inte vill så vill jag ;-)

Skicket var ju inte det bästa, men det går nog att få styr på. Jag tror att en av rattarna fattades, men det är ju inte heller det stora i sammanhanget. Jag skruvade lite på den, och den verkar fungera som den ska. Om du är sugen kan jag ju berätta var den finns.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-09-04 16:46

Jag har 2 st såna och hade en tredje men den har jag sålt.
Vad vill du veta?
Jag har jämfört Nikkon med en Pioneer SX-1250 i en tidigare tråd.

Thomas

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-09-04 21:11

thombjon skrev:Jag har 2 st såna och hade en tredje men den har jag sålt.
Vad vill du veta?

Thomas

Hur bra är den egentligen? Är det en bättre, mellan eller en sämre av de gamla stora?

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-09-04 22:13

Den är väldigt lik just Pioneer. Många av komponenterna kommer från samma leverantör. Jag har fler större maskiner och jag har svårt att höra någon direkt skillnad på ljudet mellan någon av dem. Det är mycket större skillnad mellan olika högtalare. Den ena jag har köpte jag ny 1979 och jag har använt den väldigt mycket och det enda som har gott sönder är lamphållarna som är samma i Pioneer 1250, så kvaliteten är nog den samma som i alla andra märken från Japan från den här tiden. De andra 2 har jag köpt trasiga och det har inte varit något problem att varken hitta delar eller att laga dom själv. Att dom var trasiga var förmodligen att tidigare ägare hade lyckats kortsluta högtalarutgången. Båda hade trasiga transistorer i den ena kanalen. Nikko lyckades aldrig med reklamen och har fått en stämpel som "sämre" och "billigare" än andra trots att det är samma prylar inuti.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-09-05 02:05

thombjon skrev:Den är väldigt lik just Pioneer. Många av komponenterna kommer från samma leverantör. Jag har fler större maskiner och jag har svårt att höra någon direkt skillnad på ljudet mellan någon av dem. Det är mycket större skillnad mellan olika högtalare. Den ena jag har köpte jag ny 1979 och jag har använt den väldigt mycket och det enda som har gott sönder är lamphållarna som är samma i Pioneer 1250, så kvaliteten är nog den samma som i alla andra märken från Japan från den här tiden. De andra 2 har jag köpt trasiga och det har inte varit något problem att varken hitta delar eller att laga dom själv. Att dom var trasiga var förmodligen att tidigare ägare hade lyckats kortsluta högtalarutgången. Båda hade trasiga transistorer i den ena kanalen. Nikko lyckades aldrig med reklamen och har fått en stämpel som "sämre" och "billigare" än andra trots att det är samma prylar inuti.

Men ofta var dom ju just billigare. En nr-1415 kostade ju t.ex. en dryg tredjedel av en SX-1980.

Därmed inte sagt att dom var "sämre".

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-09-05 07:53

Nu menade jag inte direkt billigare i pengar räknat utan mer i bemärkelsen skit.
I Sverige och Danmark var de billigare än andra märken men det var tack vare
Audioscan som höll mycket låga priser på allt de sålde. T.ex. sålde Audiscan metall
cassettband för ca en femtedel av vad andra tog för dem.
Om man ska jämföra priser med just Pioneer kanske man inte ska jämföra med 1980
utan 1250 som är från samma år och ungefär samma effekt. Då blir inte prisskillnaden
så stor. Jag tror inte det var så i USA. Jag har inte gjort någon exakt prisjämförelse
med alla jämförbara maskiner men förstärkaren Alpha 6 var dyrare än just Pioneer 1980 i USA 1979.
Audioscan hade även Accuphase på den här tiden och prissättningen var ungefär samma som för Nikko, faktiskt var det så att Audioscan framhöll gärna Nikko som minst lika bra grejer som Accuphase.

Mvh Thomas

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-09-06 10:28

thombjon skrev:Jag har 2 st såna och hade en tredje men den har jag sålt.
Vad vill du veta?

Thomas

Du har ju koll på den här modellen verkar det som. Låter den bra, och är den värd runt en tusenlapp, om än man får jaga fatt på nån enstaka ratt till den?

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-09-06 11:47

Jag var mycket intresserad av hifi på sjuttiotalet och lyssnade på massor av grejer på den tiden och jag var alltid imponerad av hur bra ljud det var i Nikko så jag har alltid gillat Nikko just för ljudet skull. Jag har en internetsida med lite om Nikko maskiner som jag har eller har ägt och det händer då och då att jag får mejl från folk som har gett sig tid att lyssna på någon Nikko förstärkare, om hur bra ljud de tycker det är. Jag har också pratat med folk som sålde hifistereo på den tiden och när man nämner Nikko så får man nästan alltid kommentaren "jaaa det var de med så bra ljud". Så om du frågar mej så skulle jag köpa den direkt för en tusing.

Mvh Thomas

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-09-06 11:50

Du får gärna länka, här eller via pm. Det låter intressant.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-09-06 12:20

Jag har inte så mycket där men titta gärna på det som finns

www.thomasjonsson.com

Mvh Thomas

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-09-06 13:14

thombjon skrev:Jag har inte så mycket där men titta gärna på det som finns

www.thomasjonsson.com

Mvh Thomas

Mycket nog för mig 8O.
Tackar för länken.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-09-09 16:29

Hej

Hör gärna av dig hur du gjorde, om du köpte eller inte
du kan ju skicka ett mejl om du vill.

Mvh Thomas

Användarvisningsbild
OlaBandola

Inläggav OlaBandola » 2011-11-16 23:36

Ja, då får väl jag i stället rapportera hur det hela slutade. Den dök upp på blocket och jag tog en chansning.
Sen när jag kom hem med den och skulle googla fram vad det var jag hittat så hittade jag den här länken :D Sorry Penke62.
Precis som Penke62 säger så var den lerig och dammig. Nu är den ren och snygg, åtminstone på utsidan, och försedd med nya lampor. Närmare bestämt ser den ut så här:
Bild
Jag lyckades inte dammsuga bort leran från kretskorten fullständigt; ska prova att i stället blåsa med kompressor vid tillfälle. Där finns även invändiga serviceanteckningar med dateringar på olika ställen som antyder att den blivit regelbundet servad.

Receivern är i bra kosmetiskt skick och helt j-a enorm; den får min CR-2020 att framstå som en dvärg.
Invändigt är den försedd med åtminstone geometriskt för stora kondensatorer på 30 000 µF/st; de är fastbundna med snöre och stora som ölburkar. Förmodar att där ska vara något mindre i original. Nån som vet?
Fläkten på ovansidan är ju tyvärr inte heller original, men den är prydligt monterad och aktiveras med en switch på baksidan. Således kan man själv välja om man vill finlyssna utan fläktsus, eller om man hellre vill trycka in grannens fönsterrutor och då göra det utan att utsätta sina dyra fina transistorer för nämnvärda temperaturer.

Som synes fattas även nämnda ratt. Nån som råkar ha en extra?

Hittills har jag bara lyssnat på den via hörlursuttaget, och den låter mycket fint. Har inte vågat bära in den från verkstan och visa den för min sambo ännu, så den har inte fått bekanta sig med några högtalare.
Förr eller senare ställs man väl inför det där ökända ultimatumet - "ditt elektronikskräp eller jag".
Kommer att bli ensamt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-11-17 08:05

OlaBandola skrev:Kommer att bli ensamt.

Menar du utan elektronik eller fru?

Grattis i alla fall till den nya snyggingen :wink:
Synd på fläkten så gör man bara inte.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-11-17 08:27

Be absolut inte om ursäkt. Jag har haft alla möjligheter att köpa den här innan den kom ut på annons. Intresset har inte varit för min egen del, jag skulle isf köpt den åt en annan medlem. Grattis för din egen del.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-17 09:02

2-ch skrev:
OlaBandola skrev:Kommer att bli ensamt.

Menar du utan elektronik eller fru?

Grattis i alla fall till den nya snyggingen :wink:
Synd på fläkten så gör man bara inte.

Precis, kul att Ola köpte den. Själv har jag varit väldigt sugen, men försöker dra ned på vintageköpen.

Men också oerhört ledsamt att det sitter en fläkt i den. Inget du kan återställa, min fråga är VARFÖR?

:cry:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-11-17 12:26

Fjonkalicious skrev:Precis, kul att Ola köpte den. Själv har jag varit väldigt sugen, men försöker dra ned på vintageköpen.

Du vet att jag kan lätta på din börda och skapa lite plats för nya inköp :D
Samtidigt som det dig en massa poäng enligt Feng Shui

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-11-17 15:41

Grattis till en mycket trevlig maskin

Det ska vara 2 st 22000µF original. Jag har aldrig hittat några som är så små till storleken som originalen utan de som finns att köpa är tyvärr större och passar inte utan man får sätta dom på något annat ställe. Jag har 2 st 1415 och den ena har jag satt i nya kondingar i. Om du vill kan jag skicka en bild hur jag gjorde?

Knoppen/knappen som saknas blir nog lite värre att hitta. Man måste nog hitta en annan maskin som är så pass dålig att den endast duger till skrot att plocka delar på.

Konstig placering på fläkten om den ska kyla slutstegen. Slutstegen sitter under de stora gallren så jag vet inte om den hjälper så mycket.

//Thomas

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-11-17 16:56

tombjon: Märkligt med kondensatorerna. På de jag har bytt har de nya varit mindre, ibland till och med mycket mindre.

Knappen borde gå att hitta från något lik. Tror inte Nikko gjorde sina egna knappar men inget jag med säkerhet vet.
Kika på japanska prylar från samma tidsperiod. Små eller trasiga spelar ju ingen roll i det här fallet.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-11-17 17:22

Vill du ta en närbild på en av knapparna? Jag tror att jag har en precis likadan lös.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-11-17 17:59

Jag har väl letat på fel ställe när det gäller kondensatorer. I den som jag har bytt är det Rifa 22000 µF men de är betydligt större än originalen.

Du får gärna tala om var du köper kondensatorer.

Vad gäller knappar så brukar det bara stämma inom samma familj.
Alla Nikko NR-xx15 kan ha samma knappar men inga andra Nikko har dessa, och knappast något annat märke. Det brukar bara vara något liknande men aldrig exakt samma.

/Thomas

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-11-17 21:44

thombjon skrev:Jag har väl letat på fel ställe när det gäller kondensatorer. I den som jag har bytt är det Rifa 22000 µF men de är betydligt större än originalen.

Alla Nikko NR-xx15 kan ha samma knappar men inga andra Nikko har dessa, och knappast något annat märke. Det brukar bara vara något liknande men aldrig exakt samma.

/Thomas

www.tme.eu har billiga kondensatorer. 22,000uF/63V för 8€ styck. 10,000uF/50V 2,50€ styck. Samxon och Samwha, kvalitetsmärken. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-11-18 08:27

thombjon skrev:Jag har väl letat på fel ställe när det gäller kondensatorer. I den som jag har bytt är det Rifa 22000 µF men de är betydligt större än originalen.

/Thomas

Jag brukar gå på det Elfa har i sortimentet bara.
Råkar ha en påse gamla och nya kondingar på 4700uF/50V framför mig just nu.
Den gamla (30 år av fabr. Fraco) mäter jag 46mm och den nyare (5år av fabr. Elna) 36mm. Båda har en diameter på 30mm.

Nja, jag menar att andra fabrikat än Nikko har likadana. Vid en snabb koll på nätet så påminnde Philips knappar om dessa.
Men det fanns ju en uppsjö av märken och någon använder troligen likadana. Men nu kanske AlNiCo:s knapp passar och det vore ju suveränt :)

Betydligt svårare är det att fixa till fläkthålet :(

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-11-18 12:44

Just till 1415 behövs 22000uF/80 Volt och Elfa har en Rifa med nummer 67-663-72 som kan passa men den har lite större diameter.
Pris 633 kr/st
Spänningen ligger på ca 70 Volt i slutstegen så jag är inte säker på att 63 Volts håller så länge.
Det finns också en konding hos det företaget som AINiCo föreslog.
Där finns en Koreatillverkad konding med rätt värden som har samma längd men har något mindre diameter, kostar 13 €/st utan moms så det blir väl ca 150 kr st.

/Thomas

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2011-11-19 20:35

Det är så här och kommer alltid att vara så, att flera små kondingar tillsammans är bättre än en stor.
Kolla utrymme och ev. montera kondingar på ett kretskort med breda kopparbanor och så grov och kort kabel som möjligt till likriktare.

Användarvisningsbild
OlaBandola

Inläggav OlaBandola » 2011-11-20 00:25

Tack för omsorgen AlNiCo, här är en närbild på en knapp.
Bild
En annan observation är att den här apparaten har anmärkningsvärt lite funktioner och lull-lull för sin storlek och vikt. Inte mycket mer än tre rattar för bas-, mellan- och diskantregister. Det är tydligt att man har fokuserat på ljudet snarare än en massa krusiduller att stoppa i säljbroschyren.
Apropå ljud är där faktiskt lite nätbrum i den. Kan detta bero på de överdimensionerade kondingarna? I så fall skulle jag kanske kunna ha glädje av den där bilden, thombjon.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-20 00:27

Krusiduller jämfört med andra producenter är nästan likvärdigt, fråntaget något som egentligen kanske inte är så användbart. Inget att fokusera på, den är bara mer Volvo 142 än andra vilket är en god sak.

Var ligger nätbrummet, i högtalarna eller från maskinen?

Mvh

Fjööönk

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-11-20 22:29

Här är en bild på hur jag satte kondensatorerna. Jag skruvade fast en plåt under och så band av samma plåt runt. Plåten är sån som man har på huset som jag hade över. Jag lämnade allt annat så att det är möjligt att sätta dit kondingar med rätt fysiska mått. Dessa kondensatorer fick jag med men annars tycker jag det roligare att försöka få tillbaka grejerna i orginalskick. Jag har även gjort om lampinfästningarna för det var några trasiga.

Brummet......som Fjonkalicious frågade.....det finns lite olika fel beroende när man hör det.
Hörs det direkt när du sätter på den?
Eller om det hörs i högtalarna, och om det följer med volymen eller om det är samma hela tiden?

Bild

Återgå till Vintage-hifi