Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:En tusing är ett köp tycker jag, det hade jag gjort. Om du inte vill så vill jag
thombjon skrev:Jag har 2 st såna och hade en tredje men den har jag sålt.
Vad vill du veta?
Jag har jämfört Nikkon med en Pioneer SX-1250 i en tidigare tråd.
Thomas
thombjon skrev:Den är väldigt lik just Pioneer. Många av komponenterna kommer från samma leverantör. Jag har fler större maskiner och jag har svårt att höra någon direkt skillnad på ljudet mellan någon av dem. Det är mycket större skillnad mellan olika högtalare. Den ena jag har köpte jag ny 1979 och jag har använt den väldigt mycket och det enda som har gott sönder är lamphållarna som är samma i Pioneer 1250, så kvaliteten är nog den samma som i alla andra märken från Japan från den här tiden. De andra 2 har jag köpt trasiga och det har inte varit något problem att varken hitta delar eller att laga dom själv. Att dom var trasiga var förmodligen att tidigare ägare hade lyckats kortsluta högtalarutgången. Båda hade trasiga transistorer i den ena kanalen. Nikko lyckades aldrig med reklamen och har fått en stämpel som "sämre" och "billigare" än andra trots att det är samma prylar inuti.
thombjon skrev:Jag har 2 st såna och hade en tredje men den har jag sålt.
Vad vill du veta?
Jag har jämfört Nikkon med en Pioneer SX-1250 i en tidigare tråd.
Thomas
thombjon skrev:Jag har inte så mycket där men titta gärna på det som finns
www.thomasjonsson.com
Mvh Thomas
OlaBandola skrev:Kommer att bli ensamt.
2-ch skrev:OlaBandola skrev:Kommer att bli ensamt.
Menar du utan elektronik eller fru?
Grattis i alla fall till den nya snyggingen![]()
Synd på fläkten så gör man bara inte.
Fjonkalicious skrev:Precis, kul att Ola köpte den. Själv har jag varit väldigt sugen, men försöker dra ned på vintageköpen.
thombjon skrev:Jag har väl letat på fel ställe när det gäller kondensatorer. I den som jag har bytt är det Rifa 22000 µF men de är betydligt större än originalen.
Du får gärna tala om var du köper kondensatorer.
Vad gäller knappar så brukar det bara stämma inom samma familj.
Alla Nikko NR-xx15 kan ha samma knappar men inga andra Nikko har dessa, och knappast något annat märke. Det brukar bara vara något liknande men aldrig exakt samma.
/Thomas
thombjon skrev:Jag har väl letat på fel ställe när det gäller kondensatorer. I den som jag har bytt är det Rifa 22000 µF men de är betydligt större än originalen.
Du får gärna tala om var du köper kondensatorer.
Vad gäller knappar så brukar det bara stämma inom samma familj.
Alla Nikko NR-xx15 kan ha samma knappar men inga andra Nikko har dessa, och knappast något annat märke. Det brukar bara vara något liknande men aldrig exakt samma.
/Thomas

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster