lennartj skrev:Grattis till ditt 5000'de inlägg Falkis.
Det är jag som har läst Mk.III manualen slarvigt.
Redan på sidan 1 andra stycket står med fet stil:
automatic play of a single reord is now possible
Eftersom Mk.III fortfarande är en enkel helmekanisk spelare tror jag svaret finns på sidan 12.
Pickup lowering position Du måste själv välja vilken skivstorlek du vill ha automatisk pickupnedläggning för.
När den var ny förutsättter jag att 30 cm var default.
Om jag hade en Mk.III för 78-varvare, skulle jag trimma in den för 25 cm skivor, för endast 5 % av mina 78-varvare är 30 cm.
Mk.III har en seprat cueing lever vid tonarmsbasen.
På SP25 KMk.II ligger den funktionen i startspaken när man drar den från mittläget till höger.
5k! Det känns udda. Känner mig väldigt "med i gänget", skulle jag vilja säga...
Man läser ibland slarvigt!

Jag kan tycka att helautomatik är rätt fräckt, men blir lite misstänksam mot skivväxlare, här är en från 1928:
http://www.youtube.com/watch?v=hkHxXL4jebE
skulle inte vilja lägga mina skivor i den, om man säger så!

Den fullkomligen KASTAR av plattorna, synnerligen styvmoderligt, kolla får du se!
Har nån slags aversion mot skivvälxare, det är enbart coolt i jukebox-sammanhang, tycker jag.
Kan jag använda min nyligen inhandlade soppa till att "grisa"? (CRC White Lithium Grease)? Det vore bra, om det fungerar!
Jag får välan ställa in den på att lira 10"-kakor då, eftersom jag har typ 175 tior och typ 10 tolvor. Jag hoppas innerligen att den kommer fungera, men det är nog rätt lätt att "greasa" den, om man bara har rätt fett. Jag har även en slatt Svalanderolja kvar, i min burk. Ska läsa mer i manualen.
Ska bli skojigt, detta...
Tycker det verkar som att det är terminaler för RCA på denna spelare, men jag vet inte, det verkar finnas flera versioner av samma "Mk", iaf när jag kollar på youtube. Du får gärna hjälpa mig att klura ut det!
(Vill gärna veta vad det är för anslutningar, eftersom jag i visst fall måste löda antingen i spelaren eller i SE 77:an).