Garrard SP 25 MkIII

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Garrard SP 25 MkIII

Inläggav Falkis » 2011-10-21 19:01

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

http://user.faktiskt.io/Falkis/Avskrap/ ... 25mk3%20(2).pdf

ropade hem den just precis.

Kanske får jag äntligen en spelare för 78-varv som är vettig.

Är det någon som vet hur denna lämpar sig för 78-varvsspelande?

Har inte Lennartj en sån här?

Tips och sånt mottages gärna, på hur man kan olja den och sånt, om det behövs. Jag har som sagt bara "ägt" den i 20 minuter, och den befinner sig i Skövde just nu, så den kommer välan hit nästa vecka, om Schenker är snabba.

Pirrigt! :D

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Re: Garrard SP 25 MkIII

Inläggav JanBanan » 2011-10-21 19:35

Falkis skrev:Jag har som sagt bara "ägt" den i 20 minuter, och den befinner sig i Skövde just nu, så den kommer välan hit nästa vecka, om Schenker är snabba.

Har du köpt den av någon som kallar sig "Slobban"?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-21 20:02

Nej.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-10-22 10:22

Kul. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-22 10:44

JanBanan skrev:
Falkis skrev:Jag har som sagt bara "ägt" den i 20 minuter, och den befinner sig i Skövde just nu, så den kommer välan hit nästa vecka, om Schenker är snabba.

Har du köpt den av någon som kallar sig "Slobban"?

:lol:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-10-22 11:55

Hej är skivtallriken en sån som drivs av ett mellan hjul
och som inte är remdriven eller?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-10-22 12:12

Den drivs av mellanhjul. Det finns info här: http://www.vinylengine.com/library/garrard/sp-25.shtml

Falkis, den är säkert bra. Det är allt som kommer från Skövde :o

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-22 12:16

Lasse- skrev:Hej är skivtallriken en sån som drivs av ett mellan hjul
och som inte är remdriven eller?

mvh Lasse-

Jag har lagt upp handboken i mitt första inlägg, klicka på länken så kan du ladda ner den! :)

Det är mellanhjul! :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-22 12:17

carpelux skrev:Falkis, den är säkert bra. Det är allt som kommer från Skövde :o

Pratar dom inte roligt där? Eller iaf annorlunda, ungefär som jag fast tvärtom? :D

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-10-22 12:22

Jag pratade lite för mig själv just nu, men det lät inte speciellt roligt. Får väl dra en rolig historia och se om det blir bättre :-)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-10-22 12:23

Falkis skrev:Bild

http://user.faktiskt.io/Falkis/Avskrap/ ... 25mk3%20(2).pdf

ropade hem den just precis.

Kanske får jag äntligen en spelare för 78-varv som är vettig.

Är det någon som vet hur denna lämpar sig för 78-varvsspelande?

Har inte Lennartj en sån här?

Tips och sånt mottages gärna, på hur man kan olja den och sånt, om det behövs. Jag har som sagt bara "ägt" den i 20 minuter, och den befinner sig i Skövde just nu, så den kommer välan hit nästa vecka, om Schenker är snabba.

Pirrigt! :D

Jo, nästan.
Min är äldre, en Mk.II med minimal teak-sockel som det inte går att ha huv på. Din ser ut att vara i grymt fint skick.

Bild

Är du reggad på Vinylengine kan du hämta manual här om den saknas:
http://www.vinylengine.com/ve_downloads/index.php?garrard/garrard_sp25mk3.pdf
Jag har fått för mig att skillnaden mellan Mk.II och Mk.III är kosmetisk,
på Mk.II är det klassisk bajonettfattning för pickup-skalet,
på Mk.III tror jag att man monterar pickupen på en liten plastsläde som man skjuter in i spår på den pickupskalshalvan som är fast monterad på armen.
på Mk.IV fär jag en känsla av att förändringarna huvudsakligen är gjorda för att minimera produktionskostnaderna och inte för bättre prestanda.

För övrigt tror jag att det är samma gamla mekanik i båda, som likt gamla bilar regelbundet behöver "grisas ner" på ett antal ställen, se manualen.

Min SP25 hade stått undanställd hos mina föräldrarna i 15 år och beckat ihop så illa att det bara gick att spela de två första tredjedelarna på en skiva innan mekaniken för tonarmslyft och avstängning vid skivslut kärvade så mycket att pickupen inte spårade längre.
Jag demonterade all mekanik för att göra rent från gamla smörjfettsrester och olja, men bestämde mig för att vara lat och puristisk och monterade bara tillbaka spaken för start och tonarmsllyft.

Mellanhjulet verkar vara i utmärkt skick.
På vissa skivor är det hörbart rumble, då kommer det sanolikt från graververket.
Givetvis spelar jag 78-varvarna med monoknappen aktiv och avstängt subwoofesystem
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-22 15:25

hej Lennartj!

när jag köpte den, så tänkte jag, att man kan ju alltid få hjälp av dig, med nåt tips eller så, om det blir övermäktigt. :D

En sak som inte manualen förtäljer, är hur den vid automatisk uppspelning, känner av hur stora skivorna är? Det finns ju 7"-33:or, och 10"-45:or osv osv osv...

Vet du det?

(Som jag förstått så kan den spela automatiskt?) :)

Verkar vara en fin kille som jag köpt av, han har redan givit mig positivt omdöme och mailade att han varit nere på Schenker och postat paketet! :)

Jag är väldigt glad över detta, och jag ska byta ut pickupen som sitter på, till AT-78:an, som har någorlunda fräsch nål! :)

Man kanske borde monokoppla pickisen i pickuphuset, men det tänker jag inte göra, för jag vill inte att den ska vara så "mekad", utan jag har ju ett Sentec SE 77 som är död på ena kanalen och därför monokopplad på alla ingångar. :)

Användarvisningsbild
lennartj

SP25 endast autoretur

Inläggav lennartj » 2011-10-23 00:22

Hej Falkis!
SP25 var den enklaste av Garrards spelare som exporterades under andra halvan av 1960-talet.
Den är inte helautomatisk utan har bara autoretur med avstängning.
Motsvarande healutomatiska var SL55, som du ser har stora likheter med min.

Bild

Den var även skivväxlare och sådana hemskheter tror jag inte såldes i Sverige utan huvudsakligen i USA.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-10-23 04:08

Hej det finns två Garrard MK IV utlaggda på Tradera men det verkar
inte vara någon som bjuder på dom.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-10-23 04:40

Som jag tidigare antytt, jag tror Mk.IV är sämre än Mk.III och Mk.II
Allt känns "smäckigare" på Mk.IV jämfört med min gamla Mk.II,
Mk.III var det så länge sedan jag hanterade att jag inte minns om den är mest lik den ena eller den andra.
Jag rekommenderar ingen av dem för annat än 78-varvsspelning.
För vinylavspelning finns det massor av skivspelare som är mycket bättre för bara ett par hundralappar mer.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-23 11:05

Lennartj!

Snart få vi dricka duskål och bortlägga titlarne, ty vi äro snart grammofonbröder! :D

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-23 18:04

Jag vill inte vara den som är gnällig, Lennartj!

Fann bara detta i manualen, vilket gjorde mig lite fundersam:

Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-23 18:09

En go' kille på tuben, som PLADDRAR om allt möjligt samt restaurerar en Garrard SP25 MkIII

Del 1

http://youtu.be/FRGe2w55sTY

Del 2

http://youtu.be/ZlHBpMxB_0U

Del 3

http://youtu.be/fZviq0OjKzU

Del 4

http://youtu.be/l2-EAy3ElAk

Nackdelen med grabben är att han snackar så inni tusan och inte verkar ha något bra kamerastativ, men trevligt att se och höra samt folkbilda sig lite.

Användarvisningsbild
lennartj

Automatisk start

Inläggav lennartj » 2011-10-23 18:51

Grattis till ditt 5000'de inlägg Falkis.
Det är jag som har läst Mk.III manualen slarvigt. :oops:

Redan på sidan 1 andra stycket står med fet stil:
automatic play of a single reord is now possible

Eftersom Mk.III fortfarande är en enkel helmekanisk spelare tror jag svaret finns på sidan 12. Pickup lowering position Du måste själv välja vilken skivstorlek du vill ha automatisk pickupnedläggning för.
När den var ny förutsättter jag att 30 cm var default.
Om jag hade en Mk.III för 78-varvare, skulle jag trimma in den för 25 cm skivor, för endast 5 % av mina 78-varvare är 30 cm.
Mk.III har en seprat cueing lever vid tonarmsbasen.
På SP25 KMk.II ligger den funktionen i startspaken när man drar den från mittläget till höger.

Falkis
Forumpoet

Re: Automatisk start

Inläggav Falkis » 2011-10-23 19:25

lennartj skrev:Grattis till ditt 5000'de inlägg Falkis.
Det är jag som har läst Mk.III manualen slarvigt. :oops:

Redan på sidan 1 andra stycket står med fet stil:
automatic play of a single reord is now possible

Eftersom Mk.III fortfarande är en enkel helmekanisk spelare tror jag svaret finns på sidan 12. Pickup lowering position Du måste själv välja vilken skivstorlek du vill ha automatisk pickupnedläggning för.
När den var ny förutsättter jag att 30 cm var default.
Om jag hade en Mk.III för 78-varvare, skulle jag trimma in den för 25 cm skivor, för endast 5 % av mina 78-varvare är 30 cm.
Mk.III har en seprat cueing lever vid tonarmsbasen.
På SP25 KMk.II ligger den funktionen i startspaken när man drar den från mittläget till höger.

5k! Det känns udda. Känner mig väldigt "med i gänget", skulle jag vilja säga... :D

Man läser ibland slarvigt! :D Jag kan tycka att helautomatik är rätt fräckt, men blir lite misstänksam mot skivväxlare, här är en från 1928:

http://www.youtube.com/watch?v=hkHxXL4jebE

skulle inte vilja lägga mina skivor i den, om man säger så! :D Den fullkomligen KASTAR av plattorna, synnerligen styvmoderligt, kolla får du se! :D

Har nån slags aversion mot skivvälxare, det är enbart coolt i jukebox-sammanhang, tycker jag.

Kan jag använda min nyligen inhandlade soppa till att "grisa"? (CRC White Lithium Grease)? Det vore bra, om det fungerar! :)

Jag får välan ställa in den på att lira 10"-kakor då, eftersom jag har typ 175 tior och typ 10 tolvor. Jag hoppas innerligen att den kommer fungera, men det är nog rätt lätt att "greasa" den, om man bara har rätt fett. Jag har även en slatt Svalanderolja kvar, i min burk. Ska läsa mer i manualen.

Ska bli skojigt, detta...

Tycker det verkar som att det är terminaler för RCA på denna spelare, men jag vet inte, det verkar finnas flera versioner av samma "Mk", iaf när jag kollar på youtube. Du får gärna hjälpa mig att klura ut det! :)

:D

(Vill gärna veta vad det är för anslutningar, eftersom jag i visst fall måste löda antingen i spelaren eller i SE 77:an). :)

Användarvisningsbild
lennartj

Varsammare skivväxlare

Inläggav lennartj » 2011-10-23 21:13

Ruggig skivväxlare du länkade till, den skulle jag inte vilja utsätta mina skivor för. En Thorens TD224 är mycket varsammare:
http://www.youtube.com/watch?v=i6ZWXEgWFNs

Bild

Jag är en usel mekanist och har dålig koll på olika sorters smörjfett.
Litiumfett var en ny produkt för mig, men efter att ha googlat lite får jag uppfattningen att det är en "lyx-produkt" som kan användas till allt man förr använde vanligt mineraloljebaserat smörjfett och mer därtill.

Min Mk.II, tillverkad i mitten av 1960-talet har DIN-kontakt.
Framåt mitten av 1970-talet blev väl trycket från den japanska invasionen så stort att de flesta europeiska tillverkarna vek sig och gick över till de usla RCA-kontakterna som bl.a. anslöt signal före jord och i sin ursprungliga förm saknade både isolering och dragavlastning. Det var svårt att hitta bild på sådana på nätet, men den överst till vänster och netderst till höger på bilden är de jag menar.
Bild

En RCA-kontakt som kringgår de ursprungliga konstruktions- och designmissarna kostar dubbelt så mycket som en bra XLR-kontakt.
Sjukt tycker jag.

Bild

Ovanstående har så högt kontakttryck på hylsan att jag massakrerat kretskortsmonterade chassie-kontakter av den här typen, som sticker ut via genomföringar i apparatens bakstycke. :evil:
Bild

Ursäkta att jag brer ut mig, men behövde spy lite galla över trilskande och dyra RCA-kontakter. :roll:

Användarvisningsbild
lennartj

Vidareutveckling kan ibland vara nedgradering

Inläggav lennartj » 2011-10-23 22:01

Förresten, 13 minuter in i den andra Mk.III videon du länkade till ovan bekräftas mina misstankar om att Garrard snålat redan på Mk.III jämfört med Mk.II och inte bara på Mk.IV tyvärr.
http://www.youtube.com/watch?v=ZlHBpMxB_0U
Å andra sidan kan Mk.III vara god nog för de flesta 78-varvare, så misstösta inte.
Cheer up :!: :)

När jag stänger av motorn (frikopplar mellanhjulet) roterar en 78-varvare ca. 3 minuter innan den stannat, så jag är rätt nöjd med lagret med tanke på att SP25 var bland de billigaste på markanden.

Den här videon om Mk.II
http://www.youtube.com/watch?v=gr4QvEcs0ZQ
förklarar delvis varför jag gav upp med autoreturen.

Falkis
Forumpoet

Re: Vidareutveckling kan ibland vara nedgradering

Inläggav Falkis » 2011-10-23 23:26

lennartj skrev:Förresten, 13 minuter in i den andra Mk.III videon du länkade till ovan bekräftas mina misstankar om att Garrard snålat redan på Mk.III jämfört med Mk.II och inte bara på Mk.IV tyvärr.
http://www.youtube.com/watch?v=ZlHBpMxB_0U
Å andra sidan kan Mk.III vara god nog för de flesta 78-varvare, så misstösta inte.
Cheer up :!: :)

Hehe. Mina krav är inte s

å höga, men det vore kul om autoplay fungerade, eftersom det storligen skulle imponera på min kompis, som tycker sånt är coolt. Lite nördig retrofaktor, typ! :D

Om jag tittar på video på tuben, kollar i instruktionsboken samt tittar på bilderna, så får jag för mig att SP25 (alla Mk) är rena supermaskinen i jämförelse med det jag har. Det är lite kul, att man har sådana olika nivåer på ljud, osv., med olika trösklar för vad som kan anses bra och trevligt.

Jag gillar inte bas så mycket, mitt system kan enligt mina öron återge en kontrabas rätt hyfsat, men det rullar kraftigt av vid 50 hz, om man nu kan kolla det med en testton. Mina datorhögtalare är bättre då, med hörbar ton vid 29 hertz, men, som Niklas Wikegård bruka säga, det är inget man skriver hem till mamma om! :D

Är inte så brydd om ljudet om det bara saknar saker att störa sig på. Jag tycker att mina högtalare är väldigt trevliga, och jag har ganska mycket skit i rummet som suger upp efterklang rätt bra. Vill jag inbilla mig i alla fall. :) Tror inte jag tillhör standard faktisktianen, då jag har lite svårt för bas, särskilt den som är låg och vibrerar ögonloberna. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-23 23:46

Litiumfett är normalt ett fett baserat på helt vanlig mineralolja och litiumtvål. Inget märkligt alls.
(Det behöver inte vara speciellt tjock olja i smörjfett, det är tvålen/såpan som gör att det inte rinner bort.)
Men sedan kan det ju blandas i allt möjligt tillsammans med litiumtvål, och då kanske det kan bli ett exotiskt smörjfett.
Det kan t.ex vara "vitt" som är nyckelordet och inte "litium"!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-10-23 23:55

Jag gillar bas, men inte på extrema nivåer, och bor förresten i lägenhet.
Just nu lyssnar jag på den här skivan
Bild
http://wanamakerorgan.com/details.php?pid=114&class=all&cid=
Mer om vidundret:
http://www.wanamakerorgan.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Wanamaker_Organ

78-varvarna spelar jag alltid med avstängda subwoofrar men har två val, att sätta högpassfiltret i bypass, då återger mina OA52 toner under 30 Hz men med tämligen ojämn frekvensgång, alternativt köra via högpassfiltret som skär -18dB/oktav under 80 Hz, ett mycket effektivt rumble filter.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-23 23:58

Jag är mycket förvånad och imponerad vilket ljud du fick ut av dina 78-varvare, Lennart! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-10-24 00:19

KarlXII skrev:Jag är mycket förvånad och imponerad vilket ljud du fick ut av dina 78-varvare, Lennart! :D

Tack!
På 1960-talet var även de billigaste mellanhjuls-skivspelarna från välrenommerade tillverkare tämligen gedigna byggen, vilket borgar för "drag under galoscherna". En modern pickup med 78-varvsnål via ett kapabelt försteg med möjlighet att ratta in någorlunda korrekt eq bidrar starkt till lyssningsglädjen. :D

http://user.faktiskt.io/lennartj/F%f6rv%e5rskv%e4ll.wav
Radiokören 1945 under Mogens Wöldikes ledning, alltså några år innan Eric Ericson började etablera sina ideal, som nästan alla svenska körer tagit efter.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-27 15:43

Fått Garrard. Den fungerar, har grisat den och så, det enda som inte fungerar är automatisk start, undra hur man fixar det.

Har lyssnat på en 45:a med Anna-Lena Löfgren och det lät kalasbra!

Det enda som jag icke förstår mig på, är det svagt sjungande ljudet vid snurr i 78-varv? Det kommer från tallriken, tror jag. Det kommer nog inte med vid inspelning, dessa spelare kanske låter så?

Skitkuligt! :D

(Det snygga träet var plastfilm på plast, men det gör inget, lite irriterande dock, när man gått och trott att den hade träskal). :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-28 11:52

Nu har jag gjort ett provexemplar!

Nice work if you can get it

Tycker mig märka lite jordbrum när ingen musik spelas, frågan blir till Lennartj, eller någon annan som vet, var på spelaren man ska sätta jorden? :)

Skulle bli ytterst glad om någon som har en aning, skulle vilja hjälpa mig!

Den enda korrigeringen som gjorts, är att diskantreglaget är satt på tjugo över, på Sentec SE 77:an.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-10-28 13:54

Falkis skrev:Nu har jag gjort ett provexemplar!

Nice work if you can get it

Tycker mig märka lite jordbrum när ingen musik spelas, frågan blir till Lennartj, eller någon annan som vet, var på spelaren man ska sätta jorden? :)

Skulle bli ytterst glad om någon som har en aning, skulle vilja hjälpa mig!

Den enda korrigeringen som gjorts, är att diskantreglaget är satt på tjugo över, på Sentec SE 77:an.
'

Skål, Grammofånbroder!

Vilken trevlig inspelning du har av samma låt :D
Engelsk sångare låter det som och då antar jag att även orkestern är engelsk.
Jag kommer inte på vilka det kan vara, så berätta gärna.
När jag funderade kom jag på att jag skulle kolla vad den här mannen har gjort
http://www.youtube.com/watch?v=HPnJM3zWfUo
men han höll sig nog till mer engelsk stil än "Nice work..."

Min SP25 Mk.II är fullständigt brumfri med originalkabeln samt ett halvmeterlångt "lakritssnöre" med DIN ==> RCA, men det är mycket viktigt audio-kabeln inte går prallellt med elkabeln, inte ens en kort sträcka.

Jag har massor av gain i mitt försteg och kan dra upp förstärkningen bortåt 40 dB över normallyssningsnivå, så det brusar som ett stort vattenfall, men ändå inte tillstymmelse till brum, med motorn i gång men med upplyft pickup (naturligtvis skulle mina slutsteg klippa redan med mycket mindre gain på en skiva med normal/full utstyrning).

Nästa

Återgå till Vintage-hifi