Vellumpapper till Marantz

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
perraost

Vellumpapper till Marantz

Inläggav perraost » 2011-10-30 18:50

Hej!

Jag har nyligen köpt en Marantz 2220b som jag bör få hem nån gång under nästa vecka. Jag har sett bilder på den och det är ett grönt ljus istället för blått på hela displayen samt att några lampor är sönder. Som jag har förstått beror det gröna ljuset på att pappret har blivit gult med åren.

Jag vet vars man kan få tag på lampor men det är sämre med pappret.
Finns det något liknande papper man kan använda eller måste man använda vellumpapper, hur har ni gjort?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-10-31 09:07

Det ska nog vara grönt ljus.

Användarvisningsbild
lennartj

Blå

Inläggav lennartj » 2011-10-31 10:55

Grönt? Njaaae, majoriteten av bilderna jag får upp när jag googlar på Marantz 2220b har mer eller mindre blå skalbelysning, enligt mina ögon.

Bild

Bild

Bild

OBS! Denna heter 2220B L med långvåg, kolla skalan, en sådan har jag aldri sett förut.

Bild

Bild

Här är en 2220 utan B

Bild

Edit: Korrigerat bildlänkar och kommenterat långvågsmodellen.
Senast redigerad av lennartj 2011-10-31 12:42, redigerad totalt 2 gånger.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-10-31 12:20

Färgen ska vara riktigt blå, utan den minsta ton av grönt. Alltså inte blågrönt som de allra flesta har. Detta p g a att velängpapperet gulnat av hetta och ålder.

Konstigt sammanträffande, förresten. Jag åt just lunch och efter det tänkte jag gå till affären för att köpa...

Bakplåtspapper.

Jepp. Och inte nog med det - det ska in i en Marantz dessutom. En som står öppen här, med urslitet veläng. Hade bara "gult" bakplåtspapper hemma, och det duger ju inte. Det ska vara vitt.

För bakplåtspapper har samma ljusdiffuserande effekt som veläng, och fungerar alltså precis lika bra. När du satt in det så kommer du att få den där äkta Marantz-blåa färgen som alla suktar efter.

:)

PS: Kom ihåg att byta det som sitter bakom mätarna också (man brukar behöva skruva loss dem). Annars blir det en icke-matchande färg över skalan och det ser riktigt illa ut.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-31 12:23

Är detta verkligen sant? Finns det bilder från den tiden med "Blått" ljus? Jag har då aldrig sett det?

Tycker den färg som återges "idag" är finare än blå. Finns några entusiaster som smäller i blå lysdiodlampor (finns färdiga som passar, dock lite dyra) men jag tycker det ser fult ut.

En del av tjusningen med gamla grejor är ju att dom åldras, sådär lite lagom skall det vara såklart. Men saker som ser ut som nytt.... ja, då kanske man inte vill använda dom eller kan se en historia bakom? Eller?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
perraost

Inläggav perraost » 2011-10-31 13:37

AlNiCo skrev:Färgen ska vara riktigt blå, utan den minsta ton av grönt. Alltså inte blågrönt som de allra flesta har. Detta p g a att velängpapperet gulnat av hetta och ålder.

Konstigt sammanträffande, förresten. Jag åt just lunch och efter det tänkte jag gå till affären för att köpa...

Bakplåtspapper.

Jepp. Och inte nog med det - det ska in i en Marantz dessutom. En som står öppen här, med urslitet veläng. Hade bara "gult" bakplåtspapper hemma, och det duger ju inte. Det ska vara vitt.

För bakplåtspapper har samma ljusdiffuserande effekt som veläng, och fungerar alltså precis lika bra. När du satt in det så kommer du att få den där äkta Marantz-blåa färgen som alla suktar efter.

:)

PS: Kom ihåg att byta det som sitter bakom mätarna också (man brukar behöva skruva loss dem). Annars blir det en icke-matchande färg över skalan och det ser riktigt illa ut.

Jamen du, tackar! Får dra på ica och leta efter vitt bakplåtspapper :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-11-07 11:20

Jag vill nog tillägga att det varierar en del mellan foto och verklighet. Min 4400 ser blå ut på bild, men drar lite åt det gröna i verkligheten.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Återgå till Vintage-hifi