Marantz 2220b, brus i högra kanalen.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
perraost

Marantz 2220b, brus i högra kanalen.

Inläggav perraost » 2011-11-16 01:14

Hej!

jag fick min Marantz 2220b idag med posten och är galet nöjd över vad den presterar :)
Däremot så är det ett konstant brus som låter ganska högt i högra kanalen oavsett om jag spelar musik eller om den är helt tyst. Eftersom jag är en nybörjare på elektronik så vet jag inte vad som kan vara fel. Har ni någon aning?

Sen så hade tråden som kontrollerar radionfrekvensen inuti förstärkaren lossnat från styrhjulen, men jag lyckades få dit den via servicemanualen. Men när jag vrider på gryohjulet så händer intenting.. Hur tight måste tråden sitta?

Mvh, Per-Erik

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Marantz 2220b, brus i högra kanalen.

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-16 01:23

perraost skrev:Hej!

jag fick min Marantz 2220b idag med posten och är galet nöjd över vad den presterar :)
Däremot så är det ett konstant brus som låter ganska högt i högra kanalen oavsett om jag spelar musik eller om den är helt tyst. Eftersom jag är en nybörjare på elektronik så vet jag inte vad som kan vara fel. Har ni någon aning?

Sen så hade tråden som kontrollerar radionfrekvensen inuti förstärkaren lossnat från styrhjulen, men jag lyckades få dit den via servicemanualen. Men när jag vrider på gryohjulet så händer intenting.. Hur tight måste tråden sitta?

Mvh, Per-Erik

Bruset kan vara lite vad som helst egentligen. Kass lödning eller någon dålig komponent.

Den behöver inte sitta speciellt hårt men däremot räcker det med minsta motstånd längs vägen så att säga.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-11-16 10:57

Antagligen en dålig transistor. Jag hade bytt ut alla, ändå.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-11-16 19:30

AlNiCo skrev:Antagligen en dålig transistor. Jag hade bytt ut alla, ändå.

Det hade inte jag, jag hade börjat med kondingarna, letat kallödningar och rengjord potentiometrarna först. Möjligtvis några av de små transistorerna men inte byte av sluttrissorna, svåra att få tag i och sällan fel på. Småsignaltransistorerna har funnits några som åldras markant. Tror dock inte 2220b har några av sämsta sorten
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-11-17 13:27

Jag byter alltid ut alla kondensatorer, direkt. För mig är detta en självklarhet, och jag menade egentligen att jag hade bytt ut alla transistorer, utöver kondensatorerna. :)

Minus utgångstransistorerna, de brukar inte vara svåra att hitta tycker jag, men jag hade inte bytt dem.

Användarvisningsbild
perraost

Inläggav perraost » 2011-11-17 15:35

Okej. Jag har ringt runt till diverse personer/företag här i luleå men ingen vill felsöka förstärkarn/byta kondingarna ..

Hur svårt är det att löda dit nya? finns det nån bra beskrivning allmänt hur man gör?

samt om ni vet nån i luleå med omnejd som kan göra det så kan ni gärna tipsa :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-11-18 08:10

Det är inte svårt om man kan löda skapligt och är lugn och metodisk och tar sig gott om tid. Ta ett kort i taget och provspela mellan varje kort så du inte behöver felsöka hela förstärkaren om det skulle bli något fel.

Var extremt noggrann med att få polariteten åt rätt håll, kontrollera värdet på kondensatorn du löder bort mot den du löder dit(högre spänningstålighet är OK men inte annan kapacitans(möjligtvis med undantag av nätdelen). Det förekommer x antal feltryck i servicemanualen till 2220b. (Edit: Såg att du hade servicemanualen)Om du inte har servicemanualen kolla på hifiengine, där har den funnits förut. Efter recapen bör du kontrollera bias o.s.v.

Köp kondingar av något seriöst/välkänt ställe, det finns fejkade kondingar på nätet(av de högre kapacitanserna)... Passa samtidigt på att kontrollera internt kablage och rengöra innuti.

Jag bytte nyligen kondingar och signaltransistorer i en Sansui AU-555, den har färre kondingar och är enklare uppbyggd(äldre och utan tuner). Det tog mig ca 16 timmar arbetstid att göra renoveringen efter att jag hade alla saker på hemma och då anser jag mig vara van vid lödkolven.

En bra tennsug och en avlödningsfläta är ett måste och vaksamhet med temeraturen så man inte förstår några komponenter eller kopparbanor.

Är du inte van vid att löda leta rätt på något skräpkretskort från en dator eller så och öva på :-)

Jag har ingen bra guide för just 2220b men på den här länken finns några guider för andra marantzer:

http://www.irebuildmarantz.com/restoration/index.html
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-11-18 08:15

AlNiCo skrev:Minus utgångstransistorerna, de brukar inte vara svåra att hitta tycker jag, men jag hade inte bytt dem.

Ursäkta Off topic:

Har du möjlighet att tipsa var du hittar utgångstrissorna? Jag letade som en idiot efter sluttrissa till en marantz silverfront för några år sedan innan jag hittade en udda utgångstrissa på ebay...

Användarvisningsbild
perraost

Inläggav perraost » 2011-11-27 14:58

Problemet är löst!

Det var antingen HE01 eller HE02 som var sönder på PE01 kortet, nu låter den fantastiskt!

Så det var problem med en transistor och ej en kondensator :)

Återgå till Vintage-hifi