Marantz 2220b, brus i högra kanalen.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
perraost

Marantz 2220b, brus i högra kanalen.

Inläggav perraost » 2011-11-16 01:14

Hej!

jag fick min Marantz 2220b idag med posten och är galet nöjd över vad den presterar :)
Däremot så är det ett konstant brus som låter ganska högt i högra kanalen oavsett om jag spelar musik eller om den är helt tyst. Eftersom jag är en nybörjare på elektronik så vet jag inte vad som kan vara fel. Har ni någon aning?

Sen så hade tråden som kontrollerar radionfrekvensen inuti förstärkaren lossnat från styrhjulen, men jag lyckades få dit den via servicemanualen. Men när jag vrider på gryohjulet så händer intenting.. Hur tight måste tråden sitta?

Mvh, Per-Erik

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Marantz 2220b, brus i högra kanalen.

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-16 01:23

perraost skrev:Hej!

jag fick min Marantz 2220b idag med posten och är galet nöjd över vad den presterar :)
Däremot så är det ett konstant brus som låter ganska högt i högra kanalen oavsett om jag spelar musik eller om den är helt tyst. Eftersom jag är en nybörjare på elektronik så vet jag inte vad som kan vara fel. Har ni någon aning?

Sen så hade tråden som kontrollerar radionfrekvensen inuti förstärkaren lossnat från styrhjulen, men jag lyckades få dit den via servicemanualen. Men när jag vrider på gryohjulet så händer intenting.. Hur tight måste tråden sitta?

Mvh, Per-Erik

Bruset kan vara lite vad som helst egentligen. Kass lödning eller någon dålig komponent.

Den behöver inte sitta speciellt hårt men däremot räcker det med minsta motstånd längs vägen så att säga.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-11-16 10:57

Antagligen en dålig transistor. Jag hade bytt ut alla, ändå.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-11-16 19:30

AlNiCo skrev:Antagligen en dålig transistor. Jag hade bytt ut alla, ändå.