Martin Persson (MP) -högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-17 15:37

Lasse- skrev:Hej jag tänkte ta och bumpa en gammal tråd om Martin Ohlson mini Ring

jag har plockat ur baselementen ur mina mini ring eftersom dom behöver nya kanter Men elementen är inte original utan dom är utbytta
för länge sedan på Hifi kit dom har nummer 821575 Peerless

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2814

det sitter ett motstånd på 8.2 Ohm parrallelt med högtalarspolen
eftersom originalet var på 4 Ohm.

Nu ska jag försöka att hitta nya foam till dom.

mvh Lasse-


Peerless 821575 är ju helt fel till Miniring. Lär inte spela någon bas att tala om med en resonansfrekvens vid 127 Hz. De basar som satt i från MP var specialbeställda från Peerless och hette KO40MRF-MP eller så och de hade andra data än det mellanregisterelement som du länkar till. De kanter jag köpte från Holland hade inte rätt mått även om så skulle vara fallet. Har skrivit lite om det, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=miniring

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Inläggav Lasse- » 2012-09-25 20:20

Hej Roger krångligt värre är det här men jag ska ta och kanta om elementen jag har pillat bort all foam på plåtkonen och det sitter kvar
foam på polypropylenkonen jag vet inte hur man får bort det ska man
ta sprit och tops och försöka lite försiktigt eller?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-26 07:12

Det är pappkon i mina Miniring (som har originalbasar). Blev ett mekaniskt avlägsnande av skumkantsresterna, lite av konen följde med men det gick ändå att limma fast de nya kanterna. Har faktiskt inte kört igång dem sedan kantbytet eftersom jag även skulle byta ansöutningarna på dem.

Användarvisningsbild
P5
 
Inlägg: 328
Blev medlem: 2008-07-16
Ort: kNugShOlmEN

Inläggav P5 » 2012-12-14 23:57

Jag hade precis parkerat bilen igår och var på väg till fots för att ta några öl när jag ser ett par Carlsson-liknande högtalare stå bredvid soptunnorna på gatan (som så här års är överfulla eftersom de vägrar tömma dem). Gick fram och tittade hastigt och tänkte att det kunde vara ett par MP-burkar. Eftersom jag har tröttnat på Hifi så struntade jag i dem och gick och tog ett par öl. Sedan började jag tänka att det kanske var dumt att låta ett par antagligen helt ok högtalare först bli översnöade för att sedan hamna på sopberget så på vägen hem gick jag och plockade upp dem och slängde in dem i bagageluckan. Mycket riktigt var det ett par MP. MP 2 närmare bestämt.

Ska bli intressant att höra hur de låter.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2012-12-15 00:38

Skönt att höra att de inte gick förlorade!

Hoppas att dem låter bra. Och vill inte du ha dem finns det alltid andra som är intresserade!

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-15 09:53

P5 skrev:Jag hade precis parkerat bilen igår och var på väg till fots för att ta några öl när jag ser ett par Carlsson-liknande högtalare stå bredvid soptunnorna på gatan (som så här års är överfulla eftersom de vägrar tömma dem). Gick fram och tittade hastigt och tänkte att det kunde vara ett par MP-burkar. Eftersom jag har tröttnat på Hifi så struntade jag i dem och gick och tog ett par öl. Sedan började jag tänka att det kanske var dumt att låta ett par antagligen helt ok högtalare först bli översnöade för att sedan hamna på sopberget så på vägen hem gick jag och plockade upp dem och slängde in dem i bagageluckan. Mycket riktigt var det ett par MP. MP 2 närmare bestämt.

Ska bli intressant att höra hur de låter.


bra gjort! all heder åt dig.

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2013-07-25 11:15

Bumpar den tråden lite, med tanke främst på Miniring
då säker några undrar på eventuella ersättningselement/skumkanter


Lasse- skrev:
Hej jag tänkte ta och bumpa en gammal tråd om Martin Ohlson mini Ring

jag har plockat ur baselementen ur mina mini ring eftersom dom behöver nya kanter Men elementen är inte original utan dom är utbytta
för länge sedan på Hifi kit dom har nummer 821575 Peerless

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2814

det sitter ett motstånd på 8.2 Ohm parrallelt med högtalarspolen
eftersom originalet var på 4 Ohm.

Nu ska jag försöka att hitta nya foam till dom.

mvh Lasse-

RogerGustavsson Skrev:


Peerless 821575 är ju helt fel till Miniring. Lär inte spela någon bas att tala om med en resonansfrekvens vid 127 Hz. De basar som satt i från MP var specialbeställda från Peerless och hette KO40MRF-MP eller så och de hade andra data än det mellanregisterelement som du länkar till. De kanter jag köpte från Holland hade inte rätt mått även om så skulle vara fallet. Har skrivit lite om det, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=miniring


Hittade detta skrivet av "Malare" på Hifi Forum 2002, och som jag förstått har haft kontakt med Martin Persson "konstruktören" i något sammanhang angående högtalarkonstruktioner, här är länken:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=4249

och här är texten jag vill uppmärksamma från Hifi Forum, speciellt den Fetade längst ned som enligt "malare" gör att man kan använda den
821575 Peerless (med lite moddning) som Lasse - pratar om i ovan nämnda konversation med RogerGustavsson
vet ej hur bra det blir men, men, om inga andra bättre förslag finns.....

--------------------------------------------------------------------------------

En milstolpe var väl faktiskt MP Miniring som sopade banan med alla betydligt dyrare småhögtalare i slutet på 70-talet.
Priset var ca: 750:- för ett par. Effekttåligheten var 30-35 Watt med en känslighet på ca: 86-87dB/1W/M. Max Uteffekt 107dB.
Lådorna var basreflex med ett 4" Peerless bas/mellan och 1 st. MT 20 HFC diskanter delade vid 5 KHz. Löptidskorrigerade med försänkt diskant. Basen började falla av ganska brant vid 60 Hz.
Lät mycket homogent och trevlig vid lägre volymer i litet rum.
Martin Persson gjorde också större modeller som kallades Silverring (MP S.R. 2 och en ännu större... MP S.R. 4)
De var också löptidskorrigerade och dessutom 3-vägare
I början på 70-talet gjorde han flera 2 vägar modeller i slutna lådor som var hyfsat populära bland pöbeln p.g.a. priset.
Den du beskriver (sexkantig) Heter väl MP 30 och består av 1 bas, 1 mellan samt 3 diskanter. Deln. frekvens 600 resp. 5000 Hz. 4 Ohms impedans. Sluten låda om 44 liter.
Sett till en efterklansmätning på högtalaren så ger den en liten topp runt 400 Hz med i övrigt fin frekvensgång. -8dB gränsen i mätningen ligger vid 30 Hz. (med lite god vilja + moms)

Angiven frekvensgång uppmätt i efterklangsrum enligt konstens alla regler, ska för hålla sig inom + 4 - 8 dB) DIN 45500 (eller vad nu den gamla Deutche Industrie Normen hade för siffror)

Förresten så undrar man hur pass moderna högtalare idag klarar sig inom +4-8dB. Tål att tänka på.

--------------------------------------------------------------------------------



Hehe, har du läst i Stereo-Hifi handboken? Jag hade ett exemplar en gång i tiden men det är nog försvunnet.

Jag kommer ihåg att efterklangsmätningarna gjordes hos Statens Provningsanstalt i Borås. Man kan väl säga att de motsvarar en sorts "power responce" mätningar, men det var före MLS-teknikens framgångar. SP's mätningar hade dessutom alltid en liten puckel i låga mellanregistret som många försökte kompensera för men då blev det fel! Alla högtalartillverkare på den tiden skulle skicka sina högtalare för mätning i Borås annars så ansågs man inte vara med i "gänget".

En annan sak jag kommer ihåg är att baselementet (4'a tummaren) var ett modifierat mellanregisterelement med papperskon. Spidern och anslutningstrådarna ändrades så att resonansfrekvensen sjönk och konens rörelse inte blev hämmad av trådarna. Fortfarande idag finns ett liknande mellanregisterelement kvar i sortimentet (821575) men idag har det polypropylenmembran. Det går mycket bra att använda som ersättare för ett gammalt "Miniring" element om man skär bort lite av spidern så att resonansfrekvensen sjunker från ca. 110 till 60 Hz. Man använde sig av "acoustic damping" så om någon händelsevis tänker göra om ett par "Miniringar" så tänk på hur dämpmaterialet är placerat i lådan och se sedan till att gullfibern går ända fram emot baffeln så att det inte blir någon glipa

Mvh. Per Målare

.


Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-07-25 11:24

Vi hade ute elementen ur mitt par miniring och där var det inte tal om några 821575 utan snarare ett par blaupunktelement med etikett som var övertuscherad. Likaså gäller diskanten.

Stämmer detta? Eller minns jag fel?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2013-07-25 11:39

Hej Igen !
Jag vet inte vad det heter orginal men jag litar på vad RogerGustavsson skriver i tråden längre upp

Citat från RogerGstavsson:
"De basar som satt i från MP var specialbeställda från Peerless och hette KO40MRF-MP"


Men det enda jag ville uppmärksamma att det kanske är möjligt (enligt detta tidigare inlägg av Per Målare på Hifi Forum) att använda 821575 Peerless om det nu kanske ersatts när inte orginalelementen finns att få tag i , och har väl inte funnits på många många år, det bästa är väl alltid att få tag i orginal elementen.

Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Martin Persson (MP) -högtalare

Inläggav RobotKeso » 2020-10-08 19:13

Nu skakar jag i liv i denna gamla tråd. Köpte ett par MP högtalare förra helgen och ena basen har nog använts som kattens kisslåda och är helt trasig. Dom ser ut som AB11 men har 2 diskanter på sidorna samt är basen på 8 ohm och står 7B29 6 på magneten. Någon som vet vad det är för modell? Basen som jag sett nämnas är B65 WG.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Martin Persson har gått ur tiden.

Inläggav phon » 2022-04-04 16:07

Martin Persson växte upp i Dalarna och blev tillsammans med sin bror radioamatör vid tidig ålder. Många minns hans framfart på kortvågsbanden, och inte minst från den mobila 10-metersriggen som han avverkade samtliga stater i USA med. Martin var aktiv radioamatör långt upp i ålder, en riktig pionjär både yrkesmässigt och i amatörradiovärlden.

Martin arbetade tidigt vid Svenska Högtalarfabriken där han lärde sig en hel del om ljud och oljud. Han startade senare egen högtalartillverkning och försäljning, och blev även agent för annan ljudutrustning, bland annat Sennheiser mikrofoner. MP-högtalarna av egen konstruktion fanns i många svenska hem och var välkända för sin fina ljudkvalitet. SM5RQ Martin har nu gått permanent QRT.
ⓘ De gustibus non est disputandum.


Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Martin Persson (MP) -högtalare

Inläggav Lasse- » 2022-04-06 22:35

Här är en bild på han
Bilagor
9D9FA8B0-E8D2-4A0F-81B5-CB0D274E322A.jpeg
9D9FA8B0-E8D2-4A0F-81B5-CB0D274E322A.jpeg (20.38 KiB) Visad 1458 gånger

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster