Pickuper

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thombjon

Pickuper

Inläggav thombjon » 2011-12-09 23:48

Jag har väldigt dålig koll på pickuper, har nog aldrig varit så där jätteintresserad utan tittat mest på priset.
Några frågor om det är någon som har den kollen?

Jag har en skivspelare med en Audio-technica AT102EP, är det någon som vet något om den? om den är bra?

Slits själva pickupen eller är det bara nålen?

Är det någon avgörande utveckling på pickupper? Är de bättre nu än för 10,20,30 år sen?

Mvh Thomas

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-10 00:12

Har inte testat nyare pickuper - kör med en gammal Ortofon SPU. Har lite svårt att tänka mig att det hänt så mycket efter 80-talet... Nålen tror jag inte slits på det viset som det talades om förr... diamant sägs ju vara världens hårdaste material... däremot kan det säkert bränna fast material från skivan... men det bör ju gå att rengöra!^^

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-12-10 00:36

Jag tror inte heller det hänt något speciellt efter 80-talet. Om inte annat pga det inte satsats några resurser på utveckling eftersom vinyl som teknik har varit passé.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-12-10 08:00

Halloj!

Det var stiltje under 90talet såvitt jag vet men under 2000talet har några tillverkare(bl.a. ortofon) börjat utveckla pickuperna mer igen.

Jag har både pickuper från 80talet och en från 2000talet och det går att höra skillnad, den nya moderna har bättre återgivning i bas och mellaregister... Men sen kan det ju bero på att äldre pickuper slits.

Sen har jag en pickup som låter bra från mitten av 80 problemet med den är att limmet i upphängningen i nålen har torkat vilket gör att pickupen förstärker skivans diameter också så man måste ha lågpassfilter på för att inte förstöra basarna.

Nålen slits efter flitigt användande men av de pickisar jag bytt är det pga upphängningen eller ekorren i mig vill testa någon ny :)

:)

/Cicaro
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-10 12:38

Kan väl tänka mig att det finns nya material, rationellare teknik och lägre toleranser i tillverkningen numera. Kul att det kommit igång nytillverkning men det verkar vara polariserat mot "skit" eller "High end"... Såg till min förvåning en Rega på NetonNet... 8O

Har nån liten ultraljudsgrej som lär ta bort smuts som bränt in på nålen - vet inte om den funkar.. får skaffa nytt batteri och microskop om jag ska ta reda på det...^^

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-12-10 14:12

Jag brukar också ta bort smuts som sitter runt diamantnålen med ultraljudstvätten. Men det fungerar bara med MM puppor där man kan ta bort nålen. Tänk om det fanns en ultraljudstvätt i form av en pytteliten skål som bra rymmer vätska som bra täcker själva nålen. Då skulle man även kunna rengöra en MC puppa på ett enkelt sätt. Risken är bara att en sådan lite grej skulle kosta orimligt mycket. allra helst om Svallander skulle sälja den. :lol:

Återgå till Vintage-hifi