Moderator: Redaktörer
AlNiCo skrev:Nästan alla märken gjorde svarta receivers, (nästan helt) exklusivt för Europa. Vissa, t ex Technics, var t o m ovanliga här, i originalfärgen silver. Någon tyckte att saker skulle vara svarta här. Ofta snyggt, tycker jag, men saknar även silverreceivrarna som ofta är svåra att hitta.
Jag tror att svarta plast-eran berodde på denna trend.
600 kr är något lägre än normalpris. Jag hade tagit den.
Vinylcalle skrev:Om det finns någon speciell förklaring vet jag inte. I vissa fall är verkar svarta versioner av receivers sålts speciellt åt amerikanska soldater stationerade i europa. Själva tror dom det var europeiska versioner men dom har vad jag vet aldrig sålts utanför dessa militärbaser. Det var trots allt 100 000 soldater stationerade i t.ex. väst-tyskland.
Flint skrev:Vinylcalle skrev:Om det finns någon speciell förklaring vet jag inte. I vissa fall är verkar svarta versioner av receivers sålts speciellt åt amerikanska soldater stationerade i europa. Själva tror dom det var europeiska versioner men dom har vad jag vet aldrig sålts utanför dessa militärbaser. Det var trots allt 100 000 soldater stationerade i t.ex. väst-tyskland.
Varifrån har du fått det där? Källa?
Flint skrev:Svarta Marantz såldes i vanliga butiker. Jag var med och gjorde det. Ibörjan fanns 2220, 2230, 2015 osv bara i silver men i slutet av modellseriens liv fanns vissa även i svart. Samma med Yamaha. När märket lanserade 1975-76 fanns bara silver men efter nåt år även nya serier i svart. Det var nånstans 77-78 svart damma igenom som trend.
Objektivisten skrev:Flint skrev:Svarta Marantz såldes i vanliga butiker. Jag var med och gjorde det. Ibörjan fanns 2220, 2230, 2015 osv bara i silver men i slutet av modellseriens liv fanns vissa även i svart. Samma med Yamaha. När märket lanserade 1975-76 fanns bara silver men efter nåt år även nya serier i svart. Det var nånstans 77-78 svart damma igenom som trend.
Vilken militärbas låg du på Flint, Bad Nauheim?
Flint skrev:Svarta Marantz såldes i vanliga butiker. Jag var med och gjorde det. Ibörjan fanns 2220, 2230, 2015 osv bara i silver men i slutet av modellseriens liv fanns vissa även i svart. Samma med Yamaha. När märket lanserade 1975-76 fanns bara silver men efter nåt år även nya serier i svart. Det var nånstans 77-78 svart damma igenom som trend.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster