Ett baselement till B&W DM4

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Ett baselement till B&W DM4

Inläggav henriksch » 2011-12-18 23:25

Insåg i dag att ett par B&W DM4:or på vinden inte är så kass som jag trodde, bara en kass bas.
Någon som vet var jag skulle kunna finna en sådan? Alla tips emottages tacksamt. Synd att de bara står och skräpar, bra grejor egentligen...
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-12-20 22:49

Hur pass är den kass? (uselt rim ser jag såhär i efterhand)

Är det bara skumkanten som är kass går den ju att byta.
Annars så brukar HiFi-kit kunna ta fram bra ersättare.

//Rampitsch

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-12-23 00:02

Gummikanter på dessa. Det skrapar i den, uppenbarligen nåt skevt i spolen... Ganska irriterande.
Skulle helst vilja ha tag på en, eller två, orginalbasar...
mvh
Herik

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2011-12-24 17:49

henriksch skrev:Gummikanter på dessa. Det skrapar i den, uppenbarligen nåt skevt i spolen... Ganska irriterande.
Skulle helst vilja ha tag på en, eller två, orginalbasar...
mvh
Herik

det går att rädda den som sitter där i dag... om den fortfarande fungerar... :D
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-12-25 02:11

zvenamp skrev:
det går att rädda den som sitter där i dag... om den fortfarande fungerar... :D

Hur?

Har delat en del element och räddat dem då magneter hamnat snett men det ser inte ut så här, det verkar som om spolen hamnat snett eller har "svullnat", av värmeutveckling kanske? Vete fasen, skall väl göra ett försök innan jag ger upp helt...

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
lennartj

Renovera

Inläggav lennartj » 2011-12-25 15:55

Jag har själv haft ett par B&W DM4 så jag förstår din önskan att spela på dem. Det är närmare 35 år sedan modellen slutade tillverkas, och baselementet är ju en egen konstruktion så chanserna att hitta utbyteselement tror jag är mycket små.

Renovering av det skrapande elmentet och samtidig översyn av det andra är vad jag skuller rekommendera. Bland de bästa i landet på sådana jobb är
http://www.hogtalarservice.se/
och deras priser brukar inte vara ohemula.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

henriksch

Ett baselement till B&W DM4 - nu med beteckning

Inläggav henriksch » 2011-12-27 22:01

Elementet jag söker heter DW200/4, har ljus "inverterad" gummikant. Ingen som har ett liggandes skräpande på kall-lagret?
Henrik
mvh

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2011-12-28 09:40

varför inte laga elementet..?? ganska lätt ingrepp det som brukar hända är att ev fukt har gått in i spidern o fått den att vrida sig lite o orsakar att spolen ligger lite snett i gapet... jag har lyckats fått ordning på ca 90% av alla dessa fall... genom att lossa foam/gummi o damkåpan schimsa upp spolen... fukta spidern lite lätt i omgångar under ett par dagar... limma tillbaka/centrera ev byte av foam/gummiring .. detta har löst mina elementsproblem
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

henriksch

Inläggav henriksch » 2012-01-04 20:05

zvenamp skrev:varför inte laga elementet..?? ganska lätt ingrepp det som brukar hända är att ev fukt har gått in i spidern o fått den att vrida sig lite o orsakar att spolen ligger lite snett i gapet... jag har lyckats fått ordning på ca 90% av alla dessa fall... genom att lossa foam/gummi o damkåpan schimsa upp spolen... fukta spidern lite lätt i omgångar under ett par dagar... limma tillbaka/centrera ev byte av foam/gummiring .. detta har löst mina elementsproblem

Tack för gott tips! Provade först att bara lossa gummikant och limma om, funkade inte, tydligt att spindeln var sned. Skar loss dammkåpan shimsade och fuktade med t-röd i tre omgångar, lät torka ett dygn innan jag plockade bort schimsen, funkade fint!

Fortfarande är det inte rätt bas, det ser ut som om det funnits två varianter en med ljus, inverterad gummikant och liten dammkåpa och en med svart "normal" gummikant när man googlar på bilder. Kanske olika "årsmodeller" på basar. Jag har en av varje... Kanske en konsekvens av ett vilt party i slutet av sjuttiotalet?

Tror nog att jag har ett par fungerande DM4:or nu i alla fall, skall bli kul att lyssna.

mvh
Henrik

henriksch

Inläggav henriksch » 2012-01-05 21:03

...en av sönerna snodde dem inom en kvart, de låter bra...säger han... :)
/H

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-01-05 21:20

Det är ju ett gott tecken!

Kul att sönerna är intresserade också.

//Rampitsch

henriksch

Inläggav henriksch » 2012-01-06 19:20

rampitsch skrev:Det är ju ett gott tecken!

Kul att sönerna är intresserade också.

//Rampitsch

Jo, de är tre till antalet, väl försedda med ljud alla tre...

Återgå till Vintage-hifi