Marantz R1262 och hjälp med köp!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
primusradius

Marantz R1262 och hjälp med köp!

Inläggav primusradius » 2012-01-08 16:51

Hej alla!
Ny på forumet för dagen, men jag läst många trådar tidigare.
Ser att det finns en Marantz R1262 till salu på Tradera. Hade en liknande den på 70-talet o blev väldigt nostalgisk när jag såg den.
Är det ngt att ha? Prisvärd för runt 500 kr?
Jag letar efter en "riktig" stereo, gärna begagnad. Gjorde misstaget att köpa en JVC TH D7 surroundanläggning för några år sedan, det blir ju inget bra ljud när man lyssnar på musik=inget för mig att ha egentligen.
Tar tacksamt emot tips på bra anläggning, vintage, som funkar för både rock och opera. Prisklass 3000 - 6000 kronor.
Tack för hjälpen!
Johan :D

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-01-09 11:23

Den heter Superscope R-1262, inte Marantz. Superscope, som på den tiden ägde Marantz var Superscopes egna budgetmärke. De sålde lite dyrare (men i princip identiska) receivers under Marantz-namnet.

Dessa Superscope-receivers såldes främst här under namnet Expert. Det fanns två modeller - 940 och 960. R-1262 hamnar mellan dessa två, prestandamässigt.

Ljudmässigt så är de inte alls bra, om man jämför dem med det mesta annat som fanns på marknaden på den tiden. Detaljfattigt och grumligt ljud. Riktigt tråkiga att lyssna på.

De är dock antagligen bättre än den mesta budgethifi från senare år.

Användarvisningsbild
primusradius

Re: Marantz R1262 och hjälp med köp!

Inläggav primusradius » 2012-01-09 20:30

OK, va synd....
Det var en Expert, lilla modellen som jag köpte 1977 eller 1978. Tyckte den var ok, men hade ju inget att jämföra med. Gillade det blå skenet och att det var tyngd i stationsavstämmningsratten. Kassettdäck, förstärkare o två 3-vägshögtalare ca 3000 kr, mycket på den tiden. Tog den på avbetalning i 12 månader, tungt när timlönen var 17 kronor.
Förslag på snygg, bra 70-talsförstärkare med passande högtalare
mottages tacksamt!
Johan :-)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-01-09 21:47

I princip alla receivrar från den här tidsperioden hade samma tunga radio-hjul. Utom vissa av de allra billigaste modellerna från de mer massproducerande tillverkarna. Yamaha CR-240, t ex. Finns säkert fler.

Vill du ha en billig och bra förstärkare så rekommenderar jag Luxors japanska serie. Modellerna 3079, 3082, 5082 samt 7082. Bland det billigaste som finns i vintage-hifi-väg, men riktigt (riktigt!) bra. Har just nu en härlig 3082, och ännu bättre - en 7082 som låter helt fantastiskt. Kan inte höra skillnad på den och andra ordentligt mycket dyrare och mer välkända förstärkare. Betalade under hundralappen för båda två.

Klinge

Inläggav Klinge » 2012-01-10 23:16

Bravo AlNiCo! Äntligen några positiva ord om Luxormodellerna du nämner. Jag har undrat lite smått om det är jag som hör konstigt eftersom jag alltid har tyckt att min 3079 låter lika bra som de flesta andra receivers jag har hört. Har dessutom 2 st 5082 som det är längesedan jag körde senast men har för mig att de är i samma klass. De låga priserna förvånar mig också. Hade Luxor haft lite exklusivare distributörer än cyckelhandlare och liknande jordnära butiker hade kanske läget varit annorlunda.

Återgå till Vintage-hifi