Quad Esl 57

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Quad Esl 57

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-19 22:44

Har sökt en del, hoppas det inte finns en likadan tråd...

Som rubriken antyder, gamla quad - går det att få tag i?
Är det att hänga på ebay som gäller eller finns det någon annan marknad för dem, typ refurbished, bättre beg eller så?

Tips tas tacksamt emot :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-20 11:12

http://www.ebay.co.uk/itm/QUAD-ESL-57-S ... _500wt_922

Mhmm, kanske det brittiska Ebay man skall söka på...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-20 11:30

Snacka med tyskarna: http://www.quad-musik.de/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-20 11:55

Dessvärre är goda exemplar dyra, väldigt dyra i många fall. Är skicket obekant ska de vara nästan till skänks om det ska löna sig att göra i ordning dem. Reservdelar är rätt dyra. Det par som visas i länken ser inget vidare ut och priset sedan....

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-01-20 12:00

RogerGustavsson skrev:Dessvärre är goda exemplar dyra, väldigt dyra i många fall. Är skicket obekant ska de vara nästan till skänks om det ska löna sig att göra i ordning dem. Reservdelar är rätt dyra. Det par som visas i länken ser inget vidare ut och priset sedan....

5-6000 är väl inte så farligt för ett par ESL57 i fungerande skick? Om gallren är lite buckliga går det att demontera dem och slå ut bucklorna inifrån. Men det är snyggare med kopparfärgade galler, tycker jag. Men visst, man får inte vara rädd av sig om man ska ge sig på att renovera ett par ESL57 på egen hand.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-20 14:10

PerStromgren skrev:Snacka med tyskarna: http://www.quad-musik.de/

Ouch, 25 lax för ett par refurbished, men då vet man att de funkar bra också...

Hittade ett par för 300 pund, men de är endast "pick up" utanför London. Skall dit snart iofs, men jag vet inte riktigt hur jag skulle få hem dem. Packa dem i bubbelplast och ta dem som bagage ??? De är i brons också :)

http://www.ebay.co.uk/itm/2-X-Electro-S ... cfd47#shId

Tack för,länken i alla fall!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-20 14:58

Micke23 skrev:5-6000 är väl inte så farligt för ett par ESL57 i fungerande skick? Om gallren är lite buckliga går det att demontera dem och slå ut bucklorna inifrån. Men det är snyggare med kopparfärgade galler, tycker jag. Men visst, man får inte vara rädd av sig om man ska ge sig på att renovera ett par ESL57 på egen hand.

ca 6400 kr plus frakt är för mycket. "Fungerande skick" är sällan = bra skick. Finns mätningar gjorda på ESL57 i varierande skick. Nya elektrostatpaneler till 57:orna går på 2265 €. Är kanske lika bra att köpa helt uppfräshade exemplar från början? De går på 2590 €? Men om grejen är att man själv ska pula är det något helt annat.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-20 16:56

Ja, dryga 6000 är lite mycket. 3000 är mer lagom om de funkar hyfsat, men det blir lite bök med att få hem dem. Det går väl själv att skicka hem dem med dhl eller så, men jag vet inte om man måste ha en adress i England för att kunna skicka med dem...

25 k är för mycket just nu för min del, precis fått barn nummer två, men det är ju bra att veta att det går att få tag i, det kommer ju skatteåterbäring nästa år om inget annat. :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-21 00:18

Nä, ebay känns inte som ett alternativ, man måste ju kunna provlyssna innan man köper, även om de är "billiga". Men det borde väl finnas motsvarande "blocket" i England, eller? Någon som vet?

Den tyska länken känns ju bäst hittils även om de är dyra. Får väl fundera på om de är värda priset, jag älskar verkligen formgivningen på dem och även ljudet. Hade en kompis som fick ett par (!) för längesen och jag älskade ljudet lika mycket då. Tror han fick göra sig av med dem vid någon utlandsflytt, får kontakta honom och se så de inte står i något magasin...

Egentligen så har jag varken plats eller råd med dem, men har man fått en fix ide' så har man :roll:

Det finns ju nya elektrostater och bandhögtalare, men jag tycker ingen av de nya är i närheten så snygga som 57:orna, helst brons, men de svarta är också snygga

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-21 10:00

Bjorn_ skrev:Nä, ebay känns inte som ett alternativ, man måste ju kunna provlyssna innan man köper, även om de är "billiga". Men det borde väl finnas motsvarande "blocket" i England, eller? Någon som vet?

Ebay är ju säkrare än typ engelskt Blocket. I båda fallen blir det väl svårt att lyssna innan köp. Från England lär det dyr frakt om inte annat. ESL57:or kräver bra packning och är skrymmande. Ett par tusen är nog att räkna med..

Den tyska firman som det länkss till köpte upp verktygen från Quad när de slutade med ESL57. Det finns några fler som säljer nya delar i Europa men de flesta håller till i USA.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-21 12:14

Frakten är löjlig när man beställer det som privatperson. Jag förstår inte att det skall vara sådan ofantlig skillnad!
Jag fick ett +20 kg paket skickat från Holland nyligen, kostnad: 112,50 SEK.
Skickade en barnvagn plus liggdel från Tyskland, kostnad:80 SEK.
Detta var ju via firmor som har avtal, räknar jag själv med att skicka det privat så kommer både ups och dhl fram till allt mellan 300 och 600 pund!!!

Vaffan e det liksom... De e ju för fan billigare att beställa varsin flygbiljett till var och en av högtalarna i ekonomi extra

Eftersom jag skall dit så kanske jag tar dem som extra bagage på flyget, det känns billigast.

Men eftersom man får köpa grisen i säcken så att säga så vetifan, får se vad jag kommer fram till.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-21 16:30

Extra bagage är kanske svårt. Var nyligen i England. Flög med Ryan Air och där kostar redan det vanliga bagaget pengar,endast handbagage ingår. Sedan är det väl många bolag som har viktbegränsning per kolli? Kommer en familjefar med en jätteväska, precis under 60 kg vägdes den i på. Den accepterades inte trots att de var fem personer som delade på den väskan. Köpte ett par Magnepan från Tyskland nyligen. Frakten vill jag minnas låg på 1800 kr. Bad säljaren om en träff på halva vägen, inte för att det blev mycket billigare men det kändes bra att provspela dem innan köp.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-21 17:39

Extra bagage kostar oftas några hundringar beroende på bolag ( om man bokar i förväg), och då får de väga 20 kg. De "dyra" bolagen, som typ SAS och BA tar mindre betalt för extra bagage. Cimber , Ryan och andra budget-bolag brukar vara riktiga svin, vad gäller extra vikt eller bagage, har bråkat med cimber till exempel som tvingade oss att betala för extra vikt trots att vi bara hade två väskor på tre personer, och detta var bara på hemresan dessutom. Riktiga idioter. De började på 600 spänn, men jag fick ner det till 300 efter ett tag (mycket godtycklig bedömning av lokal personal tydligen)

Men de blir ju ett jäkla bök ändå, så jag skiter nog i det :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-21 19:37

Finns inget som säger att du måste köpa dem just i England! Det har väl sålts rätt många här i Sverige? Dessutom finns det några som kan hjälpa dig med renovering. Jag hade förutfattade meningar efter de kommentarer man hört och läst om ESL57. Blev mäkta förvånad när jag första gången hörde dem! De begränsningar man hört talas om var inte så påfallande som jag. Kommer ihåg att det spelades storbandsjazz. Direkt störande ä förstås den nästan obefintliga lyssningsytan på nära håll.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 00:09

Får väl hålla ögon och öron öppna helt enkelt.

Jag tycker designen är sjukt snygg också, men ljudet är bra det med. Behöver en sub också för att bli riktigt bra. Har bara hört dem utan sub, men det funkade ändå ok. Skulle jag bli oväntat rik av någon anledning så blir det den tyska varianten :)

Återgå till Vintage-hifi