Sitter och njuter....

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Sitter och njuter....

Inläggav eksund » 2012-01-25 18:49

med att lyssna på senaste inköpet. Eric Clapton och Steve Winwood, live från Madison square garden.

Spelas på en gammal Thoréns 125:a som jag haft sen ny. Dagen till ära
har jag också monterat på min gamla ortofonpickup, SL15E.
Lyssnar genom Bose 901:or växelvis med JBL L-100. Vet inte riktigt vilken som låter bäst. Dom har olika kvaliteter.

Bosarna kan spela STARKT och är fantastiska till liveispelningar. Fast
JBL:arna känns kanske mer rätt till dom här vinylplattorna.

Har svårt att bestämma mig. JBLhögtalarna skall hursomhelst rivas
och byggas om enligt Troels Graversens recept med större lådor och
annat delningsfilter. Sen kanske valet blir enklare.

Hur som helst, det är njutbart att spela vinyl med gamla grejor.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-25 19:42

SL15E i ena änden och L100 i den andra; det var liksom så det var tänkt, det! :)

Är du säker på att du ska bygga om L100:orna? De är ju fina som de är!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-01-25 19:45

Att få till det med rätt högtalare är inte så lätt. Det som låter bra i ett rum kan låta helt annorlunda i ett annat rum.
Jag har några olika rum som jag har ljudanläggningar i och ett ganska litet rum 15-20 kvadratmeter.
Där kopplade jag upp den kraftigaste apparaten med högtalare med 12 tums bas och det lätt väldigt konstigt,
det blev som hela rummet kom i självsvängning. Det blev mycket bättre med ett par mindre högtalare.
Medan samma grejer i ett rum på ca 40 kvadrat låter fantastiskt bra.

Sen har jag märkt att om man lyssnar på ett par högtalare och växlar snabbt över till ett par andra som låter mycket bättre
så hör man skillnaden direkt men om man sen växlar tillbaka till de som man lyssnade på först och har på dem en stund
så låter de inte så illa, det är precis som hörseln "ställer in sig".
Det är inte så lätt att säga att den ena grejen är bättre än den andra, det beror mycket på förutsättningarna.

Fast skönast är det precis som du säger att bara sitta och lyssna och njuta, gärna en fredagkväll tillsammans med en maltdryck. 8)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-01-25 19:54

PerStromgren skrev:SL15E i ena änden och L100 i den andra; det var liksom så det var tänkt, det! :)

Jag har två par, så det ena får släppa till elementen. Det andra byter jag ev.
delningsfilter i.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-01-26 16:54

Vad har du för förstärkare?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-27 11:22

eksund skrev:
PerStromgren skrev:SL15E i ena änden och L100 i den andra; det var liksom så det var tänkt, det! :)

delningsfilter i.

Jag har också ett par L-100 - skulle kanske koppla in dem igen nu när inspirationen kom? ;-) Har pendlat mellan att låta dem vara eller bygga om... Det finns ju senare och mer ändamålsenliga JBL-filter som bör funka men tankebanorna brukar avbrytas med - om det är 4312 eller L-112 jag vill ha så kanske jag borde skaffa dem då...^^ Har kikat på den här lösningen:

http://forums.audioholics.com/forums/diy-corner-tips-techniques/25014-vintage-jbl-west-coast-sound-becomes-%85.html

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-01-27 18:32

AlNiCo skrev:Vad har du för förstärkare?

Har flera, men när andan faller på så kopplar jag in Kenwood Basic eller t.o.m. min gamla Sony TA-1140. Fast den senare orkar inte driva Bose högtalarna, däremot med JBL så låter den fint. Undar om inte Sonys gamla serie är väldigt underskattad.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-01-27 19:44

Här blir man avis. Jag bor sen en tid i en pyttig etta i ett rätt lyhört femtiotalshus, mina kära JBL, 4331B och L65A får vila sej ett tag i källaren :cry:

JohanR

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 21:06

TD-125, SME 3012 och SL15ELL, var top of the line på 70-talet och är det fortfarande.
Kombinationen användes på LTS sammankomster, som jag deltog i på den tiden.

Köpte denna ihop med SME:s gigantiska låda på ELFA, 1971 vill jag minnas. Hade gärna behållt den, om man då förstått bättre.

Sitter i dag på en TD-150, SME3009 och 2M Black.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-01-28 17:25

Ragnwald skrev:TD-125, SME 3012 och SL15ELL, var top of the line på 70-talet och är det fortfarande.
Kombinationen användes på LTS sammankomster, som jag deltog i på den tiden.

Köpte denna ihop med SME:s gigantiska låda på ELFA, 1971 vill jag minnas. Hade gärna behållt den, om man då förstått bättre.

Sitter i dag på en TD-150, SME3009 och 2M Black.

När hela den här historien började, så var jag och besökte min lokale hifihandlare.
Jag ska inte skylla på honom, men jag köpte en 2m black, jag med. Men jag vet inte om det är någon större skillnad mot mina gamla SL15E och OM10. Vad jag saknar är min gamla ortofon impedansomvandlare, som jag för mitt liv inte kan hitta, fast jag förmodligen lagt den på ett jävligt bra ställe.
Senast redigerad av eksund 2012-01-28 17:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-01-28 17:29

Jocke skrev:
eksund skrev:

delningsfilter i.

Jag har också ett par L-100 - skulle kanske koppla in dem igen nu när inspirationen kom? ;-) Har pendlat mellan att låta dem vara eller bygga om... Det finns ju senare och mer ändamålsenliga JBL-filter som bör funka men tankebanorna brukar avbrytas med - om det är 4312 eller L-112 jag vill ha så kanske jag borde skaffa dem då...^^ Har kikat på den här lösningen:

http://forums.audioholics.com/forums/diy-corner-tips-techniques/25014-vintage-jbl-west-coast-sound-becomes-%85.html

Nu är filtren lödda enligt west-coast-sound. I morgon får jag höra hur det låter. Tänkte jämföra ett par med filter enligt ovan med att par original. Morgondagen blir spännande.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-28 17:33

Det ska bli kul att få veta vad du tycker! :)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-01-29 19:50

Nu har jag provlyssnat och jämfört L-100:orna, dels dom med nytt delningsfilter och dels dom i originalskick.

Skillnaden är påtaglig till fördel för dom med nytt delningsfilter. Rappare, mer exakta och mycket bättre sångåtergivning.
Och det är klart, när varje element kan jobba med just sin egen specialitet så bör det ju märkas på något sätt.

Jag valde att behålla allt originalkablage i lådorna och lade in helt nya. Om man vill kan man enkelt backa
högtalarna till sitt originalutförande. Jag behöll även dom usla anslutningskontakterna på baksidan, men det
kommer jag nog att ändra på. Dom förtjänar bättre anslutning.

Jag rekommenderar verkligen den här ändringen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-29 20:53

Toppen! :) Då ska jag bara få undan alla andra projekt...! ;-)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-01-30 19:57

Jocke skrev:Toppen! :) Då ska jag bara få undan alla andra projekt...! ;-)

Det blir ett lyft! Ju mer jag lyssnar, desto mer imponerad blir jag av
dom bortåt 40 år gamla högtalarna.

Jag har också pluggat basreflexröret med skumgummi. Det gav ytterligare spänt till det hela.
Det finns ju tom förslag på att plugga dom helt. Får hitta nåt som passar
som tät plugg vid senare tillfälle.

Återgå till Vintage-hifi