Moderator: Redaktörer
Micke23 skrev:Jag har hört det hos reference audio i Stockholm, de hade ett sånt en gång i tiden som de brukade dema med. Det verkade vara en bra förstärkare, men stor och hemskt tung att flytta på. Slå en signal till reference och fråga vad de tyckte om sitt, vet jag.
http://www.thevintageknob.org/THEVAULT2/M510/M510.html
heliac skrev:Micke23 skrev:Jag har hört det hos reference audio i Stockholm, de hade ett sånt en gång i tiden som de brukade dema med. Det verkade vara en bra förstärkare, men stor och hemskt tung att flytta på. Slå en signal till reference och fråga vad de tyckte om sitt, vet jag.
http://www.thevintageknob.org/THEVAULT2/M510/M510.html
Undrar om samma personer jobbar kvar...
nadpower skrev:32 är ganska saftigt, dom jag sett innan har legat runt 17-20 och varit i riktigt fint skick. plus ett som stått som demo i en butik som gick för en så låååg summa att jag inte ens vågar tänka på de. Ångrar än idag att jag aldrig köpte nån av dom man sett till salu.
findstuff skrev:Det som är så fascinerande med äldre hifi är att man kan bli besatt av vissa komponenter och så blev det för mig med Onkyo Grand Integra M-510.
Jag köpte Reference audios ex någon gång på 90 talet(den hade ett väldigt fult skrapmärke på höger sida) och var lycklig ägare i några år. Visst fanns det förstärkare som för samma peng lät lika bra eller bättre men det är något speciellt med stora förstärkare med VU mätare.
Det är förmodligen samma sak med bilar skulle tro att det är fåfänga det handlar om.
Hursomhelst jag blev tvungen att sälja min älskade förstärkare då jag flyttade då den dåvarande kombinationen inte fick plats i mitt nya vardagsrum ur ett estetiskt perspektiv(Mirage m1 är en stor högtalare) och min då inflyttade flickvän(nu hustru) inte uppskattade att mitt intresse tog så mycket plats(fysiskt).
Jag kunde dock inte släppa taget på att än en gång äga en M-510 och när vi slutligen flyttade till hus så satte jag igång med jakten efter ett ex.
Jag hittade några st i USA men ville inte ha en 110 voltare så jakten fortsatte i Europa. De fanns att finna men vanligtvis var säljarna på gränsen till oseriösa och det kändes vanskligt att köpa från dem.
Jag kom fram till att det i Sverige hade sålts 3 st nya när det begav sig och att den samtida försäljningen i övriga Europa var någonstans mellan 10 till 15 ex varav 5 st var till försäljning.
I japan fanns det fler men där är problemet deras 100 volt.
Jag annonserade i ett års tid på hifimagasinet under varierande perioder men fick inte napp mer än en gång och då var det en norrman som hade ett ex men hade väldigt märkliga krav för att släppa ufrån sig det så jag passade.
Till slut såg jag av en slump att en hifihandlare i Göteborg hade fått in ett ex så jag hörde av mig till ägaren och förhörde mig om skick(det var mint) alltså kunde jag konstatera att det inte var det exet jag tidigare ägt så priset var måhända lite högt och hans vilja att pruta var noll och sannolikheten att hitta ett till var mycket litet så för mig var det bara att slå till och så skedde.
Jag har naturligtvis inte ångrat mig och jag har haft den på reparation en gång(gamla lödningar) men den fungerar som den ska och låter och ser ut precis som på 90 talet och jag kommer aldrig att sälja den.
Fåfäng javisst
heliac skrev:Nu är samma steg till salu igen. Den här gången lite billigare. När jag frågade om skicket säger säljaren att det är jättefint, men att det "slår av" när man spelar högt?!?
Han tyckte inte att det var så mycket att bry sig om, konstig inställning tycker jag.
heliac skrev:Det blev affär, hade missuppfattat säljaren angående ovanstående.
Vilket as att flytta, 63kg.![]()
Nu ska det kopplas upp!
heliac skrev:Har kameran på jobbet men ikväll ska jag posta lite bilder!
Jag har aldrig haft ett så tyst slutsteg, jag kan inte höra någonting trots att jag lägger örat mot diskanten. Det låter som om det är avstängt.
Är väldigt nöjd med det lilla jag lyssnat hittils. 250ti blir lätt besvärande i diskanten med vissa förstärkare, men inte med den här. Silkeslent utan att det känns som att något fattas uppåt.
Och maken till tight och väldefinerad bas har aldrig befunnit sig i mitt vardagsrum tidigare.
Nattlorden skrev:Och ingen plötslig avstängning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster