Vad är det här för högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leifolof

Vad är det här för högtalare?

Inläggav leifolof » 2012-03-09 00:35

Såg dessa två skapelser på en loppis utanför Gävle för några månader sen. Kunde inte hitta någon logo eller annan text på dem.
De har alltså två galler som går att ta av, ett på framsidan och ett på ovansidan.
Någon som vet vad det kan vara? :)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-09 00:39

Dux eller mirsch? Jag gissar dux.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
leifolof

Inläggav leifolof » 2012-03-09 08:00

Fjonkalicious skrev:Dux eller mirsch? Jag gissar dux.

Tack! Jag sökte lite på google på "Dux" och det verkar vara samma stuk :)

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2012-03-09 10:27

Ser väldig mycket ut som ett par DUX soundprojekt som jag hade tidigare. Fast dom hade ett lock över diskanterna som man kunde vinkla upp.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-09 11:35

DUX DX451 var ljusa när de kom 1969,men senare blev gallren mörkare.Plexiglaslocket försvann också.
https://lh6.googleusercontent.com/-o2JP ... G_9018.jpg

Bild

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-03-10 09:32

Ser ut att vara ett par riktiga högtalare!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-10 10:49

heliac skrev:Ser ut att vara ett par riktiga högtalare!

En polare har ett par med plexiskiva. Han har dom nära vägg och det låter inte pjåkigt, men placeringen och konstruktionen gör dom lite "puckliga" och "disco". Men ingen oäven högtalare.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
leifolof

Inläggav leifolof » 2012-03-11 13:34

Kul läsning :) Roligt att ni kände igen högtalaren. Jag minns inte vad de kostade men det var inte mycket. Tänkte först köpa men sen såg jag att kanterna runt elementen var väldigt torra.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2012-03-11 13:49

men det är ju bara o kanta om ...... köp !! :D
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-11 15:06

Basen har gummikant så där ska det inte vara några problem.
Däremot kan en del årsmodeller av mellanregistret se lite ruttna ut.

Användarvisningsbild
leifolof

Inläggav leifolof » 2012-03-11 19:06

zvenamp skrev:men det är ju bara o kanta om ...... köp !! :D

Jag har aldrig kantat om ett par högtalare förut men det kan ju vara bra övning också :)
Vid nån loppis nån gång kanske det står ett par Sonab/Carlsson även om jag inte haft sån tur än så länge.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2012-03-12 23:58

leifolof skrev:
zvenamp skrev:men det är ju bara o kanta om ...... köp !! :D

Jag har aldrig kantat om ett par högtalare förut men det kan ju vara bra övning också :)
Vid nån loppis nån gång kanske det står ett par Sonab/Carlsson även om jag inte haft sån tur än så länge.

jag hade gjort det gratis för det är såjädrans kul o kanta om.. man får liv i gammla ting på ett enkelt sätt..

jag har nu blivit så jädran bra på omkantning att jag även har omkonat element med 100% resultat..

har 2 st 15" JBL 2235H (omkonade K140) drivern är detsamma på dem så det blev att göra om dem från orkesterhögtalare till HIFI...
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-03-24 05:13

Det där är DUX högtalare ja, har haft ett par och dom har gummikant på basarna (iaf dom jag hade) så du lär inte behöva kanta om dom.

Har för mig att jag tyckte dom var rätt tråkiga eftersom basåtergivningen var rätt dålig, väldigt rejäla lådor dock (dubbel 18 mm spånskiva har jag för mig, iaf på baffeln)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-24 14:16

Hade Luxor något liknande?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-03-24 14:35

Vad jag vet så hade Luxor inga högtalare med element på toppen. Bara helt traditionella ett- två- och trevägs-system.

Orchestra och Transmissionline uteslutna, naturligtvis.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-24 15:14

Inte som liknar DUXen,men ett och annat försök fanns det:
Bild

och så denna Briljant:
http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... load1e.jpg

och även bredstrålande och helt runda modeller.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-25 08:51

rolfzetterberg skrev:Inte som liknar DUXen,men ett och annat försök fanns det:
Bild

och så denna Briljant:
http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... load1e.jpg

och även bredstrålande och helt runda modeller.

Hej!

Kan du vänligen posta lite info och specifikationer på Luxor Briljant högtalaren som du länkade till på slutet. Tack. Vore härligt ifall någon kunde skanna in en försäljningsbrochyr eller liknande :D

Någon som har lyssnat på en sådan Briljant..hur låter de?
Har basen skumgummi eller naturgummiupphäng eller är det kanske papper? vilka diskanter sitter i?

Har sett ett par sådana på annons en tid och blivit lite intresserad men sälljaren ger knapphändig info. Högtalarna ser snygga ut på bild med en härlig (förhoppningsvis äkta) träfaner.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-03-30 14:33

GrosvenorAudio skrev:
Hej!

Kan du vänligen posta lite info och specifikationer på Luxor Briljant högtalaren som du länkade till på slutet. Tack. Vore härligt ifall någon kunde skanna in en försäljningsbrochyr eller liknande :D

Har basen skumgummi eller naturgummiupphäng eller är det kanske papper? vilka diskanter sitter i?

Har sett ett par sådana på annons en tid och blivit lite intresserad men sälljaren ger knapphändig info. Högtalarna ser snygga ut på bild med en härlig (förhoppningsvis äkta) träfaner.

Inget försäljningsbroschyr men serviceblad har jag scannat från servicepärmen och finns här:
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/

Jag har ett par såna hemma. basen har skumgummi(och måste ofta kantas om) alla element är luxors egna(artnummer finns i servicebladet). Faneren är äkta men tunn... De är lite klena i mellanregistret enligt mig men har skapligt ljud för att vara så små...
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 07:24

Tack Cicaro! och för att du scannade servicebladet. Gillar verkligen såna gamla broschyrer. Tänk om man ännu bara kunde beställa nya element o delar enligt infon där :) blir nostalgisk när jag läser sånt...

Cicaro skrev:
GrosvenorAudio skrev:
Hej!

Inget försäljningsbroschyr men serviceblad har jag scannat från servicepärmen och finns här:
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/

Jag har ett par såna hemma. basen har skumgummi(och måste ofta kantas om) alla element är luxors egna(artnummer finns i servicebladet). Faneren är äkta men tunn... De är lite klena i mellanregistret enligt mig men har skapligt ljud för att vara så små...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-03-31 08:45

GrosvenorAudio skrev:Tack Cicaro! och för att du scannade servicebladet. Gillar verkligen såna gamla broschyrer. Tänk om man ännu bara kunde beställa nya element o delar enligt infon där :) blir nostalgisk när jag läser sånt...

Ingen orsak, fick servicepärmarna av en vänlig själ här på faktiskt så det minsta jag kunde göra var att scanna in dem. :-)

Tänk om... vissa saker kan man faktiskt beställa enligt infon där :D Finns en liten butik i Motala där en äldre herre säljer bl.a. Luxordelar. Han har inte allt men han har betydligt mer än vad som finns på hemsidan. Köpte bl.a. upp resten av Luxors lager när de la ner... Har man vägarna förbi när han har öppet får man en trevlig pratstund och söker man en del han inte har online och inte kan åka kan man alltid maila. Jag var förbi där och kom hem med ett stort gäng delningsfilter till luxorhögtalare en låda VU-mätare och några pickisar :)

http://www.ecotec-online.se/

Gillar du gamla broschyrer kan jag tipsa om den här sidan också:
http://wegavision.pytalhost.com/
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-31 14:07

Bild
Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 14:45

rolfzetterberg skrev:Bild
Bild

Härliga bilder Rolf! Tack.

Jag har varit spekulant på ett par av dessa i det mörka träslaget (jakaranda heter det väl) högtalarna har en ågare sen ny och är väldigt fina utanpå. Kanske borde köpa dom i alla fall.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-02 01:09

Cicaro skrev:
GrosvenorAudio skrev:Tack Cicaro! och för att du scannade servicebladet. Gillar verkligen såna gamla broschyrer. Tänk om man ännu bara kunde beställa nya element o delar enligt infon där :) blir nostalgisk när jag läser sånt...

Ingen orsak, fick servicepärmarna av en vänlig själ här på faktiskt så det minsta jag kunde göra var att scanna in dem. :-)

Tänk om... vissa saker kan man faktiskt beställa enligt infon där :D Finns en liten butik i Motala där en äldre herre säljer bl.a. Luxordelar. Han har inte allt men han har betydligt mer än vad som finns på hemsidan. Köpte bl.a. upp resten av Luxors lager när de la ner... Har man vägarna förbi när han har öppet får man en trevlig pratstund och söker man en del han inte har online och inte kan åka kan man alltid maila. Jag var förbi där och kom hem med ett stort gäng delningsfilter till luxorhögtalare en låda VU-mätare och några pickisar :)

http://www.ecotec-online.se/

Gillar du gamla broschyrer kan jag tipsa om den här sidan också:
http://wegavision.pytalhost.com/

Tack för länkarna. wegavision är en gammal favorit och en ganska unik sida. Tyvärr är deras popup reklam lite störande men det står man ut med såklart när innehållet på sidan e suveränt.

Jag mailade ecotec och frågade om högtalarelement.

Mvh

Återgå till Vintage-hifi