Dali 7 - Restaurering och intryck

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Dali 7 - Restaurering och intryck

Inläggav Kraniet » 2012-03-13 17:30

Vet inte var det hör hemma men högtalaren är ju inte direkt ny..

Fick tillfälle att köpa dessa nyligen för den ringa summan 500kr. Högtalarna var i väldigt bra skick och bara spelade på av säljaren som tagit över lådorna från sin bror.
Den stora blesyren var en uppruttnad skumkant som jag dock ansåg mig kunna reparera. En annan sak är att ena middomen har varit intryckt. Ljudet verkar dock inte påverkas allt för mycket av det.

Efter lite letande på nätet hittade jag http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/en/ Efter lite fundering kring vilken skumkant jag behövde skickades en kant snabbt och enkelt (betalning via paypal)

Här syns paret efter en ny skumkant på ena elementet

Bild

Närbild på basen efter renovering. inte helt perfekt men det är inte helt enkelt att få limmet bara dit det behövs.. :oops: huvudsaken är ju att funktionen erhålls.
Basen är en 10tums bas från peerless med en ganska rejäl magnet och vad som verkar vara en hyffsat generös slaglängd, åtminstone för tidsperioden.

Bild

Det tåls att säga lite mer om högtalarna. En lite speciell grej är att dammkåpan är perforerad. Syftet brukar vara att ventilera talspolen.

Bild

Övriga element består av en 3/4" diskant från Vifa. Ska tydligen vara ett rätt så speciellt element med aluminiumdome.

Bild

Mellanregistret är och den en vifa. MX75-22 heter det och är en 3" softdome. Elementet finns faktiskt fortfarande (om än i uppdaterad form) här http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d7608-920010.pdf
Ganska rejält coatad dome som synes.

Bild

Dämpningen i lådan är ganska ovanlig den med; skumgummi.
I basdelen är det två delar. Den större ligger mot bakväggen bakom basen och den mindre biten sitter direkt bakom baselementet.

Bild

Det är en ganska ovanlig sorts dämpning som jag tror heter acoustic damping. Idén är inte ny utan togs fram utav Small om jag inte misstar mig. Carlsson använde ju tekniken i vissa av sina högtalare.
Syftet är att påverka T/S parametrarna för bättre matchning mot lådan.

Bild

Eftersom mellanregistret är öppet så spelar det in i en egen låda som utgörs av ett papprör. Även här dämpas det med skumgummi.

Bild

Då lådan är en basreflex så finns det även ett rör. ett 69mm rör utan några avrundningar på ändarna.

Bild

Så hur låter det då? Ja för 500kr är det oförskämt bra. Kan nog tycka att man kunde vara nöjd även om man betalat ett par tusen för lådorna. Väldigt klart ljud och en rejäl bas. Allt håller ihop och ger en bra stereobild.
Ljudet kan dock ibland kännas lite ljust och en del låtar blir lite "essiga".
Enlig manualen http://user.faktiskt.io/kraniet/DALI_7.pdf så har högtalarna designats för en väldigt rak tonkurva och med en väldigt bred och jämn spridning.

Här finns lite mer bilder som jag hittade på nätet. http://www.minhembio.com/Heron/124727/

Om det är någon som har info på när dessa högtalare såldes och vad de betingade vore det väldigt kul att läsa.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Niclas57
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 2003-07-25

Re: Dali 7 - Restaurering och intryck

Inläggav Niclas57 » 2012-03-13 20:25

Kraniet skrev:
Om det är någon som har info på när dessa högtalare såldes och vad de betingade vore det väldigt kul att läsa.


Jag köpte ett par Dali 7A nångång runt 88-89 för ungefär 4000:-
De du har är föregångaren Dali7.
Skillnaden på 7 & 7A var diskanten, i 7an satt det en med dome i polyamid och i 7A en aluminiumdome.

Är inte helt säker på årtal och pris, men det borde vara någorlunda rätt.
Det vore kul att ha ett par igen, inte minst för lådorna, det var fin finish på dem :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-13 20:30

Finns de som även i dagens läge bygger fina, avancerade och dyra högtalare. Inogen nämnd, inogen glömd. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zvenamp
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 2010-02-24
Ort: Eskilstuna

Inläggav zvenamp » 2012-03-13 23:00

mellanregistret går att räta ut.. ta en hårfön med medelvärme o vips så borde den återfå sin form
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2012-03-14 09:04

zvenamp skrev:mellanregistret går att räta ut.. ta en hårfön med medelvärme o vips så borde den återfå sin form


helt av sig självt alltså? det måste jag testa :)

edit: hur länge brukar man behöva värma vet du det? Behöver hela domen bli jämnvarm eller kan man ta bit för bit?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-14 09:33

Även suga med hushållsrulle metoden borde funka bättre om den mjuknat, om den inte poppar ut av sig själv.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2012-03-14 11:27

ja alltså den är ju inte intryckt på det sättet. det syns på bilden. det är små gropar runt domen på ena högtalaren. Jag antar den varit intryck och att de återställt domen igen. men de där små groparna kvarstår. Jag tog faktiskt isär mellanregistret för att se om jag kunde trycka från insidan men groparna har fastnat i det där läget.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zvenamp
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 2010-02-24
Ort: Eskilstuna

Inläggav zvenamp » 2012-03-14 22:15

jag har fixat sådana domar med värmebehandling... i bland har jag använt aceton på bomulls tuss o duttat för att mjuka upp coatingen..
men värme räcker..... man kan mörsa på ganska mycket utan problem 100 grader.. du känner när det blir för mycket...

jobbade under 90 talet i en bilstereo/ljud butik.. under nåt år..


ps ! bilelement som sitter i instrumentbrädan kan bli upp till 85 grader o det tål dem i många år...
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

mikaelmark
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-12-26

Re: Dali 7 - Restaurering och intryck

Inläggav mikaelmark » 2018-12-26 17:04

Hej!

Jag har också ett par Dali7 (Nad 60A), som även jag har bytt kantlisterna på basarna på.

Har också funderingar på att byta komponenter på delningsfiltren och undrar om du eller någon annan har noterat vilka kondensatorer som sitter monterade i dessa högtalares delningsfilter.

Jag vet att keramikresistorerna är på 3,9 Ohm, 4,9 Ohm samt 8,2 Ohm - samt att den ena elektrolytkondensatorn är på 10uF. Men vet du vad de andra två elektrolyterna har för värden samt vad de tre gula kondensatorerna har för värden? Det står något liknande som 100k på dem gula, vilket jag tycker verkar konstigt!


Mvh: Mikael

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Dali 7 - Restaurering och intryck

Inläggav Maccis » 2018-12-26 20:25

Lägg in ett foto så får du snabbare hjälp.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Dali 7 - Restaurering och intryck

Inläggav DrBoar » 2018-12-31 21:29

Om det sitter elektrolytkondensatorer i högpassfiltret till diskanten kan man byta ut dessa mot plastfilmskondensatorer. Plastfilm kan ha lite lägre serieresistans (mätte nyss 3-4 stycken vardera av elektrolyt och plast på 15-3,3 mikro Farad Ellytar var 0,5-0,7 ohm och plast 0,3-0,4 ohm vid 10 kHz. Detta borde inte spela någon större roll.

Det som kan förstöra delningsfilter är värme. Q10 regeln säger att åldrandets hastighet fördubblas för varje höjning av temperaturen med 10 grader. Om delningsfiltret inte bädds in i isoleringsmaterial så kan komponenterna avge värmen bättre.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dali 7 - Restaurering och intryck

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 19:09

Jag har inte kvar högtalarna så jag kan inte kolla. Googlade lite men det kom inte upp nån info ang delningsfilter..
Mvh
Magnus


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster