Högtalarelement till Tandberg System 7

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bacon

Högtalarelement till Tandberg System 7

Inläggav bacon » 2012-03-18 10:44

Jag har ett par gamla fina högtalare modell Tandberg System 7 som jag skulle vilja få ordning på. Efter omkring 40 år är högtalarkonerna i rätt så dåligt skick. Går det att få tag på nya koner till högtalarelementen?

De här uppgifterna hittadde jag hos Norsk Radiohistorisk Forening:
Woofer: (10x6)" 3,2 ohm, type HT 112
Tweeter: 2" 5 ohm, type HT 106

Så här ser ett av mina element ut:
Framifrån. Här syns lite sprickor i höger- och vänsterkanten.
Från sidan.
Bakifrån.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-18 11:37

Limma sprickan?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Inläggav henriksch » 2012-03-18 12:38

Kanske skulle funka?:
Limma med gummilim (Fastik) eller Solution (laga punka på cykelslang), "armera" över sprickan med tunt papper på båda sidor (fint papper typ kvalitetsservetter med flera lager och använda ett av lagren kanske?). Späd ut gummilimmet med förtunning så det kan tränga in i konens papper pensla om och om igen "vått i vått".
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-03-18 20:18

Gött fräsig montering av diskantfiltrets spole... undrar hur mycket "järnkärna" diskanten agerar.

Bild

Sorry, bilden är skiiiitstor men den är inte min...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-18 21:05

Det är nog bara att sätta igång och laga revor själv.Något utbyteselement lär nog inte finnas.Själv använder jag ibland "kirurgtape"eller "hudtape"(Micropor)som är en tygliknande tejp som faktiskt är ganska stark men mjuk samtidigt.Lite färg efteråt gör att det ser proffsigare ut.
Elementet i fråga är ett Peerless koax 610-20 och inget Tandberg även om det är stämplat så.Stämplarna satte Tandberg själva på.
Man kan se att det är byggt av Peerless själva om man tittar på de mekaniska detaljerna,t.ex nitar där kablarna går igenom,infästningen av diskantens plåtremsa osv.Svårt att göra efteråt med ett färdigt element utan att det syns.
Jo,drosseln får nog ett lite större värde när den är lindad runt magneten sådär.Men det är kanske det som är meningen?Man skulle ju annars kunna montera alla filterdetaljer på baksidan av elementet utan problem och bara ha två tunna ledare fram till diskanten.Vanligast så skulle jag tro.

Användarvisningsbild
bacon

Inläggav bacon » 2012-03-19 08:50

Tack för tipsen! Jag är total nybörjare på det här så jag hade ingen aning var jag skulle börja. Låter ju inte så komplicerat att få till det här.

Skulle vara kul att få ordning på högtalarna. De fanns i vardagsrummet i föräldrahemmet under hela min uppväxt så det är en del nostalgi i det hela. Dessutom passar de bra ihop med inredningen hemma hos oss. Hög WAF (Wife Acceptance Factor) alltså.

Tyvärr gav mina föräldrar bort resten av anläggningen (skivspelare och receiver) till nån av mina kusiner för många år sedan, annars hade det varit kul at ha hela den matchande anläggningen.

Återgå till Vintage-hifi