Problem Luxor 3082

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Foppa13

Problem Luxor 3082

Inläggav Foppa13 » 2012-03-29 22:07

Jag har en Luxor 3082 receiver som fram tills 1år sedan fungerade utmärkt, det började med en trasig säkring sen fick jag aldrig nått mer ljud i den. Felsökte lite med hjälp av folk här på forumet men tröttnade ur, nu har jag tagit fram den igen och påbörjat nån slags räddningsauktion.

Det jag har kommit fram till är att jag inte har nån ström in på + sidan till slutsteget. Har sen mätt vidare och enligt mätningarna så har jag växelström in i likriktarbryggan, men endast ström ut på - sidan.

Min amatörgissning är att det är ena likriktarbryggan som har gett upp, eller är det nånting jag missat i felsökningen.

Kopplingsschema Del1
http://i.imgur.com/wHcyQ.jpg

Kopplingsschema Del2
http://i.imgur.com/G3wWM.jpg

Själva likriktarbryggan är lite unik, den består av 2 olika bryggor med 3 ben så det är alltså olika för + och - sidan. Vad tror ni ska jag byta ut dom mot en ny standardbrygga med 4 ben? Elfa har ju en hel uppsjö av dessa vilken ska man välja, skulle en sån här funka? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =70-007-53

Vad tror ni är jag på rätt spår?

/Foppa

edit: Länkade till bilderna istället och lade upp andra delen av schemat ifall någon annan är i behov av det.
Senast redigerad av Foppa13 2012-04-09 01:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-03-30 16:10

Hej!

Ingen av bilderna fungerar. Lägg gärna upp dem på www.imgur.com .

Och ha så hög upplösning du kan på dem.

:)

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-03-31 11:02

La upp bilderna på imgur istället verkar fungera mycket bättre än pixbox som jag använt förut, tack för tipset AINiCo...

/Foppa

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-31 13:55

Ingen som svarat på dina frågor hittills...
Visst kan det vara fel på likriktaren.Oftast blir det kortis enligt min erfarenhet,men visst är det fullt möjligt med ett avbrott.Prova du med nya dioder.Du kan använda lösa dioder eller brygga eller de "dubbeldioder"(vanliga i japanska förstärkare) som sitter i original.Det spelar ingen roll vilken typ du sätter i.
Minst 100V och några ampere bör det nog vara.Själv har jag en bunt 1N5404(400V 3A) liggande hemma.Bra att ha till mycket.Tror att jag betalade 3kr st,men lite dyrare är de nog idag.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-03-31 19:45

Hm nån slags kortslutning har det blivit i maskinen för när den gick sönder så small säkringen kallad f202, så kan ju eventuellt finnas andra fel i maskinen. Har undersökt maskinen visuellt men inte hittat spår av nått som brunnit, men som sagt det kan finnas fler fel. Tror jag provar att byta likriktaren så får vi se vart det tar vägen.

Har ingen större erfarenhet av sånt här men alltid lär man sig nått nytt, skulle ju vara kul om man kunde få liv i den igen...

/Foppa

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-31 20:12

Jaså du..Det är kanske bäst att du först tar bort de fyra säkringarna F201-F204(då är slutstegen bortkopplade) och mäter igen för att testa likriktaren och kondingarna.
Gör det bara en kort stund eftersom kondingarna då kan få lite överspänning eftersom det saknas belastning.Tänk på att kondingarna då också är laddade och ska laddas ur försiktigt.Bäst är att löda på ett motstånd 5-10k över vardera kondingen.Låt det hela stå en stund efter du slagit av.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2012-04-01 09:18

Vad är det för mätinstrument du har o mäter med?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-01 10:21

Mät om du har spänning med urtagna säkringar. Har du det, sätt i dom och se om någon går sänder igen. Gör den/de det så är antagligen en eller flera slut- och/eller driv-transistorer kortslutna. Det är den eller de transistorer som matas med respektive säkring som du kan börja titta på.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-04-01 10:49

Jag använder en vanlig multimeter, så jag har inga avancerade instrument att tillgå. Jag gör samma mätningar utan säkringarna i så får vi se vilket resultat jag får, redovisar vad jag kommer fram till här sen...

/Foppa

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-04-01 14:50

Här är mätresulaten, som ni ser är det ingen skillnad med säkringarna i eller ur. Vad innebär det? Alla mätningar är gjorda med chassi jord som utgångspunkt, växelströmmen är mätt mellan punkterna 1 och 2.

Säkringar i
1: 48,5v växelström
2: 48,5v växelström
3: 0,01v
4: -33,6v
+BL 0,01
-BL -33,6
+BR 0,01
-BR -33,6

Säkringar borttagna
1: 47v växel
2: 47v växel
3: 0,02v
4: -33,5
+BL 0,02
-BL -33,5
+BR 0,02
-BR -33,5

/Foppa

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-01 15:20

Eftersom det är spänning på transformatorn, men 0 volt direkt efter likriktaren (och före kondensatorn, som då troligen fungerar) så är den garanterat trasig.

Säkringarna kommer senare i kretsen, det spelar ingen roll om du har dem i eller inte, mätresultaten kommer att vara samma här.

EDIT: Skulle du kunna göra om bilderna till länkar i stället? Lite svårt att läsa tråden när den är så utdragen, hehe. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-01 15:44

Okej, plussidan är borta. Då är det antagligen dioderna, dom två som ger plus. Klipp/löd bort det som sitter där och löd in två lämpliga kiseldioder.

Mät sedan att du har plus och minus utan säkringar. Sätt i säkringarna och titta om dom brinner av. Du kan sätta i dom parvis per kanal så ser du om det är höger eller vänster kanal som då eventuellt kan vara kortis i. Säkringarna sitter åt varsitt håll på det främre långa kretskortet.

Brinner säkringarna inte av så fungerar troligen förstärkaren, då var det bara likriktaren som hade tröttnat. Annars så händer det ibland att en eller fler utgångstrillor ger upp, eller ett drivsteg.

Jag har en likadan förstärkare på jobbet som jag använder dagligen för både lyssning och mätning av högtalare. Något moddad förvisso, men ändå en Luxor 3082.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-04-01 15:46

Okej nu är vi nått på spåren, hur vet man vilka dioder man ska använda står ju nått där på schemat som jag inte riktigt kan tyda...

/Foppa

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-01 16:08

Ta nåt som klarar minst dubbla spänningen gånger roten ur två. Det gör nog de flesta kiseldioder. Minst 100volt, men många klarar nog 400 volt eller så.

Sen bör dom klarar några ampere också, 3-5 amp eller nåt. Det är inte så väldigt kritiskt. Rolf föreslog 1N 5404, finns på Elfa för några kronor, eller på Kjell för 15:-

Den vita ringen, strecket, är den sida plus kommer ut på. Där kopplar du ihop dioderna och mot kondensatorn -> resten av förstärkaren. De båda andra sidorna kopplas mot trafon respektive lindning . Häng dom lite lagom fritt så luften kan cirkulera, men inte så sladdrigt att dom kortsluts mot jord eller nåt.

För att inte riskera likriktarna igen kan du använda lite klenare säkringar, kanske 500mA trög eller nåt, när du provar. Är det kortis efter så blixtrar det bara till i säkringen ... 8O :D
Säkringarna är alltså F201 till F204

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-01 17:30

Vad är det för moddar du har gjort?

Samt, vad är det för storlek på glättningskondensatorerna i era? Jag har sett två olika scheman på denna modell, ena säger 10,000uF och andra 6800.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-01 18:20

Har för mig att det satt 6800 i min, jag adderade 10000 i vart fall.

Jag bytte lite komponenter mest runt tonkontrollen för att få förstärkaren mer rak i frekvensgången, samt sänka undre och höja övre gränsfrekvensen.
Har nån bild här, men det kan vara nåt mer jag gjorde, det var ett tag sen. Bra blev det i vart fall.

1pF är nog inte just 1pF men något mycket mindre än vad som satt där. Vill minnas att R323/324 var rätt kritiskt på nåt sätt, men minns inte exakt hur.
Det blev olika värden på kanalerna, och vänster kanal blev total sett bäst. Det är den jag använder att testa högtalare med.

Bild
Bild

... jag ser på bilden att jag nog parallellade de ursprungliga kondingarna .... :)

Det kan ha varit nåt mer, kanske "Miller"-kondingen i slutstegets drivsteg, eller ingångskondingen i slutsteget, kommer inte ihåg.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-04-03 08:23

Nu är dioderna beställda från elfa, återkommer med resultatet när jag har satt i dom. Tack för all hjälp så här långt...

/Foppa

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-04-09 01:20

Its alive...

Bytte ut likriktaren och mätte upp så allt såg bra ut, alla säkringar höll när jag slog på den. Kopplade in högtalare och ipod och nu strålar musiken ur högtalarna igen, har verkligen saknat det råa avskalade ljudet dessa förstärkare presterar. Den ska få stå och köra några timmar till innan jag kopplar in den i huvudanläggningen, men allting verkar lovande hittills i alla fall...

Tack för all hjälp jag fått med felsökningen, all heder till er som tar er tid och förklarar för oss som vill mer än vi kan...

Kanske ska jag plocka fram mitt andra Luxor rep objekt nu när jag fått blodad tand, har en vacker dirigent 7100 som låter tunt i ena kanalen. Håll utkik den kanske dyker upp här i egen tråd, har dock en känsla av att den reparationen blir mer omfattande...

/Foppa

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-09 08:31

Kul!

Den här serien från Luxor tillhör mina absoluta favoritförstärkare, och det är riktigt kul att höra att en blivit räddad. :wink:

Hoppas den kommer att fungera bra nu!

jruo

Re: Problem Luxor 3082

Inläggav jruo » 2015-10-11 11:13

Hej !

Väcker liv i en gammal tråd eftersom jag har problem med en Skantic 3082 som verkar vara identisk med Luxorn.

Denna har tjorvat av och till men fick den och fungera fint efter lite säkringsbyten, men idag fick jag inget ljud alls från den, testade med en LP på Phono och sedan FM-radio. Öppnade upp den och kikade igenom säkringarna och alla var hela, så jag startade upp den och plötsligt fungerade den........ lyssnade lite radio, men lyckan var kort och plötsligt ersattes musiken med ett brummande i den högra kanalen samtidigt som den magiska röken släpptes ut från någon av dessa på bilden.
http://imgur.com/sGTE8zu

Det verkade som att R429 var boven, eller det var däromkring som röken dök upp. Men eftersom jag är helt borta när det gäller och läsa kopplingsscheman och elektronik så kollar jag om ni har någon aning vad som har hänt? Ljudet fungerar fint i vänster kanal och höger kanal brummar bara (oberoende av volymen på förstärkaren). Har inte tillgång till multimeter för tillfället men ska försöka luska fram en.

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: Problem Luxor 3082

Inläggav AlNiCo » 2015-10-11 12:47

Den resistorn ryker bara i fall det är kortslutning i en av sluttransistorerna, de som sitter fastskruvade på kylflänsen. Dessa är tyvärr av en typ som inte går att hitta ersättare till, så en eventuell reparation blir krånglig. Det är antagligen heller inte bara att byta ut dessa, utan vad som hänt här är förmodligen bara symtom av ett annat fel.

Koppla absolut ingen högtalare till den dåliga kanalen nu, eftersom denna förstärkare helt saknar någon form av högtalarskyddskrets - högtalaren går alltså sönder om den är inkopplad.

Återgå till Vintage-hifi