Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 08:08

Har alltid varit nyfiken på hur kanalsystemet i dessa lådor e uppbyggt men trots att det står att läsa rätt mycke om dessa transmissionline högtalare på nätet så har jag aldrig sett någon sprängskiss el ritning publicerad. Troligtvis finns det ingen sådan heller.... eller ? :)

Dämpningen o hur den placeras i en transmissonline låda lär ju vara extra viktig för att det skall låta rätt. Kan man då utgå från att dämpningen, efter drygt 30 år på nacken, fortfarande "ligger rätt" i dessa lådor? sen har jag hört att lådorna tillverkades av ett företag i Finland (Leinopuu Ab) och skeppades till Mora för montering av element o filter och jag antar att dämpmaterialet också sattes på plats i Mora.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-03-31 08:38

Jo, det måste finnas - på sjuttitalet kunde man köpa både ritning och mer eller mindre kompletta kit av transmission-line högtalare med KEF element av (den typ som) Stridbeck i Göteborg bl.a

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-03-31 08:58

Tyvärr inget jag sitter på.. Du har sett att AVR7000 lagt upp instruktionsboken?:

http://user.faktiskt.io/avr7000/LUXOR/
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 09:26

Cicaro skrev:Tyvärr inget jag sitter på.. Du har sett att AVR7000 lagt upp instruktionsboken?:

http://user.faktiskt.io/avr7000/LUXOR/

Nej hade inte sett den men nu är den sparad på HD :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 09:34

leffe skrev:Jo, det måste finnas - på sjuttitalet kunde man köpa både ritning och mer eller mindre kompletta kit av transmission-line högtalare med KEF element av (den typ som) Stridbeck i Göteborg bl.a

Oj då det var mera än jag visste. Då får man hoppas att någon som har en sådan ritning i gömmorna letar fram den o scannar in den. Blev riktigt DIY sugen nu när jag läste detta. Har inte byggt högtalare på många år men med en sådan ritning kanske intresset skulle vakna till liv igen.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2012-03-31 10:14

Stämmer att de är tillverkade i Finland då det begav sig.

Har ägt ett par och bytte ut det då fasta, men avklippta, kablaget mot ett par polskruvar för banankontakt.
Och vad jag kunde se så var det ingen risk att dämpningen for runt i lådan, det var väldigt tajt monterat.
En del av dämpningarna hölls på plats med stadiga plastband.

http://www.hifisentralen.no/forum/index ... #msg839338

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-31 13:17

GrosvenorAudio skrev:
leffe skrev:Jo, det måste finnas - på sjuttitalet kunde man köpa både ritning och mer eller mindre kompletta kit av transmission-line högtalare med KEF element av (den typ som) Stridbeck i Göteborg bl.a

Oj då det var mera än jag visste. Då får man hoppas att någon som har en sådan ritning i gömmorna letar fram den o scannar in den. Blev riktigt DIY sugen nu när jag läste detta. Har inte byggt högtalare på många år men med en sådan ritning kanske intresset skulle vakna till liv igen.

hade inte nattlorden en gammalt sådant bygge som han inte lyckades få någon intresserad av trots upprepade försök! Hamnade nog på tippen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-31 13:37

Luxor 8071 är konstruerad enligt grundkonceptet för en transmissionline.
Bild
Den här lådtypen kommer ursprungligen från bl.a amerikanska horn konstruktioner från 20-30-talet och togs upp igen av Bailey på 60talet och återigen av Tyrland i Sverige.Men jag tycker nog att Bailey ska ha den största äran.
http://documents.jordan-usa.com/Famous- ... losure.pdf
Såhär ser det ut inuti lådan:
Bild
Senast redigerad av rolfzetterberg 2012-03-31 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 14:28

rolfzetterberg skrev:Luxor 8071 är konstruerad enligt grundkonceptet för en transmissionline.
Bild
Den här lådtypen kommer ursprungligen från bl.a amerikanska horn konstruktioner från 20-30-talet och togs upp igen av Bailey på 60talet och återigen av Stridbeck i Sverige.Men jag tycker nog att Bailey ska ha den största äran.
http://documents.jordan-usa.com/Famous- ... losure.pdf
Såhär ser det ut inuti lådan:
Bild

Tack så jättemycket Rolf! nu blev jag väldigt sugen på att snickra ihop en sådan låda bara för att testa lite men jag får väl behärska mig :)

Om jag får fråga hur kommer det sig då att du har en sådan gammal handritad skiss? är det kopierat från en originalritning eller hur har du kommit över den? har du kanske byggt såna högtalare en gång i tiden.

Jag antar att 26 cm uppe är innermåttet/djupet på lådan? och kanalens vinklar är på 7,5cm? resten av måtten kanske går att räkna ut baserat på de här värdena. Sen verkar lådan sakna helt dämpmaterial i toppen, är det så?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-31 15:39

Här finns Sven Tyrlands artiklar om ljudledningar:

Mätningar

Byggartikel

Hans examensarbete är utgiven som en bok på 211 sidor:
http://books.google.se/books/about/Kons ... edir_esc=y
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-31 16:36

Ursäkta,Tyrland ska det givetvis vara.Har korrigerat.
Att det då och då kommer handritat från mig beror på att jag är en nyfiken person och alltid vill veta hur det ser ut inuti t.ex högtalare.Det är alltså mina egna anteckningar.
Översta delen av lådan är "tom" och innehåller bara kontrollerna.Tror att det är innermått.

Jodå,jag byggde kopior av "IMF Professional Transmission Line" en gång på 70-talet.De var de största(åtminstone på den tiden)med sprillans nya KEF B139 inhandlade för halva priset i England och visst fungerade de bra,men jag hade problem med jämnheten i basen och där återstod lite resonanser.Troligen berodde det bara på dämpmaterialets placering som är ganska kritisk.I IMF satt det små "blompinnar" som dämpmaterialet skulle lindas runt,så att ljudet skulle vandra i vågor-ungefär som en orm slingrar sig fram.Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-04-02 08:51

rolfzetterberg skrev:
Jodå,j..................Troligen berodde det bara på dämpmaterialets placering som är ganska kritisk.I IMF satt det små "blompinnar" som dämpmaterialet skulle lindas runt,så att ljudet skulle vandra i vågor-ungefär som en orm slingrar sig fram.Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Kan det inte varit så enkelt att mycket av problemen byggde på det baselement som användes?
Så här i efterhand ter sig "139"basen inte som något idealiskt element för att producera lägre bas...eller?

Jag minns vilda diskussioner om att det t o m skulle vara någon speciel sorts fårull i dämpmatrialet för att det skulle bli "rätt"

Men jag minns dessa konstruktioner som relativt "tunna" i ljudet - lite som Carlssons burkar - eller var det bara bristen på "riktiga" förstärkare som spökade?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 09:00

rolfzetterberg skrev:Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Det kan bero på att Tyrland och IMF med flera överdrev verkan av dämpmaterialet för att verka trovärdiga och djupa. Hur vet man vad Tyrland eftersträvade av speciella egenskaper och vad överdrev han för att komma dit. Han hade visserligen vad jag förstår inget ekonomiskt intresse i byggena men han kanske var en sån där svår typ som Carlsson som fastnade i smådetaljer och ältade dom till vansinne. Spännvidden på hur en TL kan fungera är stor. Allt ifrån helt odämpad ledning till i det närmaste igenproppad. Allt ger bara olika egenskaper och vad man väljer beror på det egna målet som man förhoppningsvis har definierat. Jag hade en period när jag testade en hel del av det här så jag pratar inte helt utan erfarenhet.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-03 19:04

Kan inte släppa det här med Luxor 8071 :D

Har aldrig ägt ett par av dessa inte ens sett några i verkligheten men nu finns ett par till salu som jag eventuellt köper ifall priset känns rätt och säljaren faktiskt beslutar sig för att sälja (det är ännu osäkert om han vill släppa dom)

I vilket fall så har jag en komplett uppsättning element (bas, mellan o diskant) + filter från ett par Luxor 5061 på kommande. Basarna är färdigt omkantade.

De här elementen från Luxor 5061 ser ju identiska ut med de element som finns i 8071 så visst måste det vara samma högtalarelement? och kanske också samma filter?

Det kanske blir så att jag gör ett försök att bygga ett par egna 8071 transmissionline lådor med utgång av de mått som finns på Rolfs handritade skiss här ovanför. Det blir inget prestige bygge utan jag gör det mera som en kul grej och för att testa lite.

Finns det förutsättningar för att lyckas med detta, vad tror ni? att jag får ett par 8071 kloner som låter lika eller snarlika som ett par riktiga Luxor 8071. Jag skulle som sagt använda Luxor Briljant elementen från 5061 som ju ser ut att vara identiska med de i 8071.

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-04 21:53

Luxor använde identiska element i flera modeller, även åtminstone en annan modell hade samma filter som 8071. Den som du visar har högst troligen identiska element.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-04 22:46

AlNiCo skrev:Luxor använde identiska element i flera modeller, även åtminstone en annan modell hade samma filter som 8071. Den som du visar har högst troligen identiska element.

jo det måste va samma element. Det är dessa element jag har (se bild)
Jag skall snickra ihop kabinett till dessa men tyvärr har jag inte alla innermått på ljudkanalens längd, exakt placering osv.

Någon som har en 8071 och är villig att öppna upp högtalaren (bakstycket är visst skruvat på dessa och går att ta av), ta bilder och mäta upp lådan innuti? :wink: jag vet att det är att begära för mycket men ändå mitt enda hopp. Att snickra ihop en låda bara på känsla kan ju inte bli bra o speciellt inte när det är en Transmissionline.

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-05 11:04

De där ser ut att vara rätt. Men diskanten är obekant för mig eftersom Luxor i vissa fall använde Audax-diskanter i stället för sina egna, på de här modellerna (och jag har konstigt nog enbart stött på sådana).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-05 21:55

AlNiCo skrev:De där ser ut att vara rätt. Men diskanten är obekant för mig eftersom Luxor i vissa fall använde Audax-diskanter i stället för sina egna, på de här modellerna (och jag har konstigt nog enbart stött på sådana).

Diskanten ser ut så här på framsidan (se bild) det skall ha funnits två varianter av denna diskant, detta är "plastvarianten" sen fanns en annan med svart metallhölje, tror den är vanligare. De här elementen kommer som sagt från ett par Luxor 5061 inte 8071 men det är ju fråga om samma element.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 08:59

Jag har ett par såna där diskantelement i plast ligger i hyllan och väntar på återuppståndelse i hajendvärlden.
Mätte nyss lite på ett av dom. Inte så illa pinkat av en gammal lågbudgetpryl.
Bra lät dom dessutom redan i mitten av 70-talet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-06 10:54

Flint skrev:
Bild

Du kör också med bilmatta på bänken ser jag! :D :D

Det verkar vara en OK diskant.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 11:08

phon skrev:Du kör också med bilmatta på bänken ser jag! :D :D

Jäpp på båda. Bilmattan har fördelen att man ganska fort vaknar om man skulle somna och lägga pannan på arbetsbänken och därmed mattan eftersom den är mycket obekväm. Rutmönstret sitter dock kvar i någon timme och förbryllar omvärlden.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-06 11:51

Flint skrev:
phon skrev:Du kör också med bilmatta på bänken ser jag! :D :D

Jäpp på båda. Bilmattan har fördelen att man ganska fort vaknar om man skulle somna och lägga pannan på arbetsbänken och därmed mattan eftersom den är mycket obekväm. Rutmönstret sitter dock kvar i någon timme och förbryllar omvärlden.

I min ungdom var jag en dag väldans trött på jobbet... hade väl kanske festat lite hårt dan innan...

Hursom så gick jag in på ett litet dass på jobbet, la armen på handfatskanten och la pannan på armen och sov en stund. Mina kollegor hade väldigt kul åt mig när jag efter en stund kom ut och hade "stickad lusekofte mönster" i hela pannan :D :D

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 12:02

avr7000
Ja, så kan det gå. Men tuppluren kan vara värd besväret. :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-06 12:12

Flint skrev:avr7000
Ja, så kan det gå. Men tuppluren kan vara värd besväret. :D

Ja absolut... En "förmidrande omständighet" var att detta var 1992, stor industrikris, och aktiviteten i på jobbet var i stort inte mycket högre än den jag hade på dass :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-06 12:55

Flint skrev:Jag har ett par såna där diskantelement i plast ligger i hyllan och väntar på återuppståndelse i hajendvärlden.

du skriver plast men de du visar bild på borde va just den andra modellen med frontplatta i aluminium eller hur?. Jag har tidigare haft ett annat par 5061 och de hade exakt såna diskanter som du nu visar bild på och har mätt upp värdena på.

Rent estetiskt tycker jag dina diskanter är snyggare med bara domen som sticker upp, känns mera highend om man så säger... :lol:

och det där med bilmatta som underlag är förträffligt, ur fotosynpunkt ser det proffsigt ut med den bakgrunden. Dina bilder skulle platsa i vilket HiFi magasin som helst.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 13:23

GrosvenorAudio skrev:
Flint skrev:Jag har ett par såna där diskantelement i plast ligger i hyllan och väntar på återuppståndelse i hajendvärlden.

du skriver plast men de du visar bild på borde va just den andra modellen med frontplatta i aluminium eller hur?

Ibland har man 100% fel och här har du det. Tror du inte att jag kan skilja på gjuten plast och stansad svart aluminiumplåt? Fronten på mina element är gjord av gjuten plast. Jag var med och sålde prylarna på den tiden och såg gott om båda versionerna. Dessutom bör namnet 454P innebära plast för p:et.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-06 14:06

Flint skrev:
GrosvenorAudio skrev:

du skriver plast men de du visar bild på borde va just den andra modellen med frontplatta i aluminium eller hur?

Ibland har man 100% fel och här har du det. Tror du inte att jag kan skilja på gjuten plast och stansad svart aluminiumplåt? Fronten på mina element är gjord av gjuten plast. Jag var med och sålde prylarna på den tiden och såg gott om båda versionerna. Dessutom bör namnet 454P innebära plast för p:et.

Såklart har du rätt! Ber om ursäkt för mitt påstående om annat. Jag talade utifrån den minnesbild jag hade som uppenbarligen var fel. Mina gamla 5061 hade såna diskantelement som du visar bild på och jag trodde mig vara så säker och minnas att de var i aluminium men så var det alltså inte. De element jag själv postat bild på har jag ännu inte för händerna då de är i postgången annars hade jag säkert insett att mina diskanter är aluminiumversionen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 14:29

GrosvenorAudio
Ingen fara. Lätt att tolka lite snett på bild. Mina element kommer från en kastad liten låda på runt 30W med ett ca. 6-7" baselement. Vet inte modellbeteckningen på lådan men den såldes med de lite senare Luxorkombinationerna innan dom la ner ljudavdelningen helt. Baselementen var slut i skumkanterna men diskantelementen var hela så dom tog jag hand om för framtida byggen som tyvärr aldrig tycks bli av. Jag gillade diskanten från alla deras lådkombinationer men delningsfiltren imponerade kanske inte i samma grad. I alla fall inte praktiskt uppbyggnadsmässigt och "hifi-tolkat".

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-07 18:54

Hittade ett trevligt litet program för beräkning av TL lådor och kommer nu att använda mig av det för att beräkna lådans mått (i brist på originalmåtten). Hur tillförlitligt programmet är vet jag inte men det är åtminstone behändigt då det räknar ut exakt vilka mått som behövs på skivbitarna samt ger förslag på mängden dämpmaterial sen får jag experimentera med dämpningen och se vad som blir bäst. Pipans "utblås" hamnar på ovansidan ifall man nu inte vänder på kabinettet och monterar ben undertill.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-07 20:23

Påminner högst väsentligt den sub jag sålt vidare till nadifierad.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nästa

Återgå till Vintage-hifi