luxor dirigent 36200, en "äkta" Luxor?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

luxor dirigent 36200, en "äkta" Luxor?

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-11 20:14

Läste någonstans att Luxor i något skede importerade (billig?) elektronik för att klara konkurransen, elektronik som såldes under Luxors namn men som egentligen inte var tillverkat i Sverige. Nu undrar jag om denna luxor dirigent 36200 är en sådan "importreceiver" eller är det en äkta Luxor, tillverkad i Sverige?

Ifall någon också har erfarenheter av just denna modell så berätta gärna något... tack.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-12 07:23

Hej där,

Alla modeller i Dirigent-serien är äkta Luxor-konstruktioner.

:)

Deras importmodeller var bättre än allt de själva gjort. Absolut inte "billiga", även om det yttre kan kännas lite så. Inte särskilt imponerande arbete på plåtdetaljer, o s v.

Men rent elektroniskt så var det påkostade grejer de köpte in. Framför allt strömförsörjningen på vissa modeller (5082-R/7082-A) är motsvarande den du hittar i betydligt dyrare (och på papperet kraftfullare) hifi.

Import-modeller inkluderar följande:

Receiver - 3079 (30 watt per kanal)
Receiver - 3082 (samma som ovanstående, fast med ett extra kretskort för FM-snabbval)
Receiver - 5082-R (50 watt per kanal)
Integrerad förstärkare - 7082-A (80 watt per kanal)

Lite senare:
Integrerad förstärkare - 6004 (45 watt per kanal, omdöpt Luxman-pryl)
Integrerad förstärkare - 5002 (35 watt per kanal)

Alla dessa är mycket bra, med 5082/7082 i toppen. Det finns även några tuners, lp- och bandspelare, men dessa är för mig inte särskilt intressanta och därför har jag inte så stor koll.

Och detta kanske inte var jätterelevant. Men som Luxor-freak tar jag varje chans att prata om dessa grejer, hehehe.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-12 21:10

AlNiCo skrev:Hej där,

Alla modeller i Dirigent-serien är äkta Luxor-konstruktioner.

:)

Deras importmodeller var bättre än allt de själva gjort. Absolut inte "billiga", även om det yttre kan kännas lite så. Inte särskilt imponerande arbete på plåtdetaljer, o s v.

Men rent elektroniskt så var det påkostade grejer de köpte in. Framför allt strömförsörjningen på vissa modeller (5082-R/7082-A) är motsvarande den du hittar i betydligt dyrare (och på papperet kraftfullare) hifi.

Import-modeller inkluderar följande:

Receiver - 3079 (30 watt per kanal)
Receiver - 3082 (samma som ovanstående, fast med ett extra kretskort för FM-snabbval)
Receiver - 5082-R (50 watt per kanal)
Integrerad förstärkare - 7082-A (80 watt per kanal)

Lite senare:
Integrerad förstärkare - 6004 (45 watt per kanal, omdöpt Luxman-pryl)
Integrerad förstärkare - 5002 (35 watt per kanal)

Alla dessa är mycket bra, med 5082/7082 i toppen. Det finns även några tuners, lp- och bandspelare, men dessa är för mig inte särskilt intressanta och därför har jag inte så stor koll.

Och detta kanske inte var jätterelevant. Men som Luxor-freak tar jag varje chans att prata om dessa grejer, hehehe.

Tack så mycket för ditt uttömmande svar Alnico, det uppskattas! såg en Dirigent 6200 på en annons och tänkte att den kanske skulle platsa som hjärta i min kommande Luxor uppsättning där 8071 kopiorna skall ingå. Designen på Dirigenten såg rätt trevlig ut tyckte jag (en högtalare är förövrigt monterad o arbetet förtskrider i helgen det blir dock ett slutet kabinett o ingen TL endast yttermåtten stämmer med 8071) jo har hört att också Luxman komponenter fanns med i spelet.

Men hur är det då med DUX märkta prylar o deras samband med Luxor? som t.ex. denna receiver?:

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-13 10:05

Vad jag vet så hade Luxor inget samband med Dux-receivrarna i TA-serien, utan att det var Philips-konstruktioner. Åtminstone finns dessa Dux-modeller med Philips-märket på, också. Även ett annat märke - Loewe - hade precis dessa receivrar till salu.

De ser dock liknande ut till vissa av Luxors importmodeller, rent konstruktionsmässigt (inuti och utanpå). Det skulle inte förvåna mig om de alla var tillverkade på samma fabrik någonstans i Asien.

Och i fall det är så, så är nog de där Dux-receivrarna riktig trevliga. Jag har dock aldrig testat någon.

Dirigent 6200 har ett bra rykte. Den är nog inte dålig.

Jag tror att 8071:orna brukade säljas tillsammans med förstärkaren 7082-A, men jag är inte säker. Hur som helst så är denna extremt bra, och rekommenderas otroligt varmt.

För att klargöra så var det inte Luxman som konstruerade Luxors förstärkare, utan att de endast byggdes på någon av Luxmans fabriker - och använde deras egentillverkade komponenter, t ex transformatorer och plastdetaljer m m. Resterande komponenter (transistorer, kondensatorer, etc) togs från deras lager och är därmed precis samma saker som du hittar i Luxmans egna konstruktioner från den tiden).

Kvalitet, med andra ord!

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-16 18:49

AlNiCo skrev:Vad jag vet så hade Luxor inget samband med Dux-receivrarna i TA-serien, utan att det var Philips-konstruktioner. Åtminstone finns dessa Dux-modeller med Philips-märket på, också. Även ett annat märke - Loewe - hade precis dessa receivrar till salu.

De ser dock liknande ut till vissa av Luxors importmodeller, rent konstruktionsmässigt (inuti och utanpå). Det skulle inte förvåna mig om de alla var tillverkade på samma fabrik någonstans i Asien.

Och i fall det är så, så är nog de där Dux-receivrarna riktig trevliga. Jag har dock aldrig testat någon.

Dirigent 6200 har ett bra rykte. Den är nog inte dålig.

Jag tror att 8071:orna brukade säljas tillsammans med förstärkaren 7082-A, men jag är inte säker. Hur som helst så är denna extremt bra, och rekommenderas otroligt varmt.

För att klargöra så var det inte Luxman som konstruerade Luxors förstärkare, utan att de endast byggdes på någon av Luxmans fabriker - och använde deras egentillverkade komponenter, t ex transformatorer och plastdetaljer m m. Resterande komponenter (transistorer, kondensatorer, etc) togs från deras lager och är därmed precis samma saker som du hittar i Luxmans egna konstruktioner från den tiden).

Kvalitet, med andra ord!

Tack igen. Det var jag som blandande ihop Dux med Luxor (förlåt)det är ju såklart Philips prylar som brukar va besläktade med Dux. Har själv haft två skivspelare genom åren som i princip varit identiska med Philips bara dekalerna på höljet skilde.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-25 14:16

Bild

Fick nu hem denna Dirigent. Nu undrar jag om den funnits i version utan skivspelare? eller bara med skivspelare? den jag nu har saknar skivspelare men den har en ljusfärgad täckplatta ovanpå som ser hemmagjord ut så det verkar som om receivern haft skivspelare som någon plockat bort. :?:

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-25 14:19

Jo, flera Luxor-modeller fanns som "allt-i-ett" system samt enbart förstärkare/receiver. Samma, förutom att lp-spelare fanns i förstnämnda.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-04-25 14:34

Om du går in på Cicaros sida med schema till Luxor,så kan du även hitta några bilder på de varianter som fanns:
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/F% ... 3%A4rkare/
36200 fanns också i ett brunt/guldfärgat utförande.Dessutom är den en av de få med Darlingtontransistorer.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-25 15:17

ok tack för snabbt svar. Kan inte tänka mig att min receiver sett ut som den gör från original skivan ovanpå täcker inte ens ut fullt i bakkant utan man kan kika in och se en del komponenter.

Sen finns ingen skalbelysning och det borde den väl ha (?) får väl söka trasiga lampor. När jag först testade den så trodde jag att den var trasig för den verkade heldöd, ingen belysning någonstans o dessutom så hörs inget brus mellan radiostationerna, det är knäpptyst mellan stationerna...skumt har inte haft någon radiodel som varit så tidigare tror jag.

Darlingtontransistorer? är detta en positiv sak då? eller bara allmänt udda...

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2012-05-06 21:49

En "hemsnickrad" borttagning av skivspelare borde avslöjas av att det antingen inte finns något skivspelaruttag på baksidan eller att det uttaget ser ut att vara monterat i efterhand.

Just att plattan buktar upp ojämnt på bakkanten åt höger på din bild är väl ett tecken på att det är nåt gjort i efterhand. Dessutom tror jag inte Luxor skulle släppt ut en produkt med så synliga skruvar och omatchande färg på täckplattan.

Just ja, ett sidospår eftersom Dux nämnts.
För vissa produkter så var det så att Philips tillverkade tre olika utföranden, där Radiola var enklast, Philips i mitten och DUX det lyxigaste utförandet. Till exempel så hade vissa 70-tals-TV olika ljuddel, t.ex. 5W uteffekt och riktigt enkel högtalare på Radiola, 10W uteffekt och lite bättre högtalare på Philips och 20W uteffekt och tvåvägshögtalare på DUX.

Jag vet inte om det också var en sådan skillnad på en del stereoprylar.

Jag har ett uråldrigt DUX EK 3507 kassettdäck och där verkar det inte vara någon skillnad mot Philipsmotsvarigheten.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-05-07 17:37

MiaM skrev:En "hemsnickrad" borttagning av skivspelare borde avslöjas av att det antingen inte finns något skivspelaruttag på baksidan eller att det uttaget ser ut att vara monterat i efterhand.

Just att plattan buktar upp ojämnt på bakkanten åt höger på din bild är väl ett tecken på att det är nåt gjort i efterhand. Dessutom tror jag inte Luxor skulle släppt ut en produkt med så synliga skruvar och omatchande färg på täckplattan.

Just ja, ett sidospår eftersom Dux nämnts.
För vissa produkter så var det så att Philips tillverkade tre olika utföranden, där Radiola var enklast, Philips i mitten och DUX det lyxigaste utförandet. Till exempel så hade vissa 70-tals-TV olika ljuddel, t.ex. 5W uteffekt och riktigt enkel högtalare på Radiola, 10W uteffekt och lite bättre högtalare på Philips och 20W uteffekt och tvåvägshögtalare på DUX.

Jag vet inte om det också var en sådan skillnad på en del stereoprylar.

Jag har ett uråldrigt DUX EK 3507 kassettdäck och där verkar det inte vara någon skillnad mot Philipsmotsvarigheten.

Denna Luxor skivspelare finns nu på tradera
http://www.tradera.com/luxor-422-1-skiv ... _155535805

Tycker skivtallriken, utforming o upphäng på den påminner väldigt mycket om Philips skivspelare från samma tid. Kan det finnas något samband?

Återgå till Vintage-hifi