SENTEC DT8 med SME 3009 II improved tonarm

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon

SENTEC DT8 med SME 3009 II improved tonarm

Inläggav denim44demon » 2012-05-02 22:09

Vad vet ni om denna spelare? Det jag vet är att det är en svensktillverkad SENTEC DT8 Direct Drive Turntable med SME 3009 II improved tonararm och fjädrande upphängning, men det verkar inte finnas så mycket mer info om den på nätet. Här finns det många kunniga personer så vet ni mer så hjälp mig gärna. Har det tillverkats många av dem? Hur var kvaliteten på deras produkter?

Bild

Har satt på en Stanton 681 pickup.

Bild

Jag gillar dess svarta rena utseende.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-02 22:24

Snygg! :) Det var något med det där grammofonverket... sonab, yamaha??? Minns inte riktigt - måste spola tillbaka hjärnan! :wink:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-05-03 00:36

Har haft en på jobbet en gång.

Vad man kan säga är ju att det är ganska ovanligt med kombinationen fjädrande upphängning och direktdrift.
Sentecs elektronik är för det mesta högt ansedd.
Någon större serie tror jag inte har byggts.
Manual tror jag finns på vinylengine.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-03 20:45

Tack för svaret vinylcalle! Jag gillar verkligen spelaren och den håller mycket bra klass när jag jämför den med min Thorens TD 160B med SME Series III tonarm. Kul med en svenskutvecklad skivspelare med bra kvalitet! Dessutom tycker jag att det var korrekt av dem att välja att montera SME tonarm som standard. Tack för länktipset till manualen där jag fick lite ytterligare info om den.

Direktdriften med knapparna för start, stop samt ändra och finjustera hastigheten har sin charm och jag gillar den enkla och rena designen.

Ingen annan här på forumet som har erfarenhet av spelaren och kan dela med sig av sina åsikter?

Användarvisningsbild
highfive

Sentec DT 8 - ursprung....

Inläggav highfive » 2012-05-03 21:35

Hej

Motor och skivtallrik levererades av Technics.
Nätdelen en extern från Mascot.
Chassit är Svenskbyggt!

DT 8 gick att få med valfri tonarm. Har sett och hört den med en ADC tonarm, mycket snygg och välljudande kombination!

Med vänlig hälsning highfive
8)

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2012-05-04 16:50

Jag har en sådan skivspelare. Min har en SME 3009 improved tonarm. Jag köpte skivspelaren och armen för 10:- . Då fick jag med två förstärkare med på köpet. Det får väl kompensera alla dåliga affärer jag gjort.
Jag tyckte inte alls om "lådan" som är uppbyggd av aluminiumprofiler utan satte in spelaren i en egenbyggd låda i ngt exotiskt träslag som jag glömt vad det heter.
På 70-talet sålde Clas Ohlsson en byggsats till en skivspelare som egentligen bara bestod av en motor och en skivtallrik. Den påminner starkt om Sentecskivspelarens motor och tallrik. Någonstans på internet har jag också sett en skivspelare som verkade ha mycket gemensamt med Sentecs spelare.
Min spelare som alltså var ett loppisfynd har jag använt säkert i över 5 år nu och den fungerar perfekt. Det enda som är lite bökigt är att man inte kan ta av skalet från tonarmen för att kolla pickupen. Jag använder en Ortofon OM-20 och det funkar bra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-04 21:48

Kanonfin spelare. :)

Köpte en Stanton 681EEE på ELFA, 1971 tror jag det var.
Den topprankades då av amerikanska tidningen Audio.
Den lät mycket bra, tyckte jag då, monterad i en SME-3012.

Har du originalnål, eller en så kallad utbytesnål av okänt fabrikat?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-04 23:12

@Fireburner: Det var ett riktigt klipp... Jag undrar varför personen som sålde ens ville ta den symboliska summan av 10 kr!? Men det är bara att gratulera till ett grymt kap. :) Till skillnad från dig så gillar jag verkligen den svarta lådan med dess enkla och rena design, lite klassiskt svenskt nu när jag tänker på det.

@Ragnwald: Schysst med en SME-3012, vilken av dina spelare satt denna kombinationen på? Du verkar ha haft några spelare under årens lopp om jag förstått det rätt. :) Jag har en originalnål (Stanton EEE II-s) som är i bra skick vad jag kan se, men tycker detta kan vara lite svårt att bedöma helt och hållet. Jag tycker i alla fall att den låter riktigt bra och om jag ska försöka beskriva hur jag uppfattar dess ljud: Den återger musiken på ett klart och detaljrikt sätt, vilket ger ett djup och känsla som jag gillar skarpt (Sjukt svårt att beskriva ljud med ord) Kanske samma sak som om man skulle försöka beskriva en smak med ord? Oavsett hur väl jag beskriver smaken kan den ändå skilja mellan olika personer och även om något smakar grymt enligt mig kan någon annan tycka att det smakar skit. Det handlar nog om referensramar och vanor (Utsvävning). Det jag vill säga är att jag gillar dess ljud men är nog lite för dålig på att beskriva det, så ni som läser bör nog lyssna själva någon gång om ni har möjlighet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-05-04 23:29

Ragnwald skrev:Kanonfin spelare. :)

Köpte en Stanton 681EEE på ELFA, 1971 tror jag det var.
Den topprankades då av amerikanska tidningen Audio.
Den lät mycket bra, tyckte jag då, monterad i en SME-3012.

Har du originalnål, eller en så kallad utbytesnål av okänt fabrikat?

Som motsats till deras rankning kan jag berätta att det var den sämst rankade av dom som Stereoplay hade testat i mitten av 80-talet.

Men en jävla fin originalask har den (har en men med kass nål).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Vintage-hifi