SENTEC DT8, SC8 & PA8

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon

SENTEC DT8, SC8 & PA8

Inläggav denim44demon » 2012-05-14 14:11

Jag har sedan tidigare en SENTEC DT 8 skivspelare och gillade dess rena utseende väldigt mycket och har därför varit lite sugen på att komplettera denna med för- och slutsteg i samma serie (PA8 & SC8), då jag har läst att dessa inte är helt oävna. Nu har jag fått tag i dessa och rengjort dem både invändigt och utvändigt men jag fick inte med några dinkontakter så jag har inte kunnat prova dem ännu.

Han jag köpte dem av sa att de fungerat bra när han slutat använda dem men att det kanske behövdes byta några kondningar om man ville att det skulle låta ännu bättre. Jag har tyvärr inte kunskapen för att göra detta i dagsläget. Är det svårt, eller något man ska försöka lära sig?

Jag har en hemmabioförstärkare som jag har mina högtalare kopplade till men jag funderar på att prova försteget istället för mitt RIAA-steg. Jag har inte tidigare använt mig av din-kontakter och tänkte be om hjälp gällande hur jag bör koppla.

Det är alltid roligt med bilder så här kommer några!

Bild

SENTEC DT 8, SC 8 & PA 8
Bild

En till på serien.
Bild

Hur kopplar jag samman för- och slutsteg?
Bild

Hur ska jag koppla om jag vill använda försteget istället för mitt nuvarande RIAA?
Bild

Min tanke var att jag ska köpa dessa din-kablar för att konvertera samt koppla samman för- och slutsteg. Funkar de eller har ni bättre förslag?

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2030
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2232

Det var många frågor på en gång vore tacksam om någon kunnig har möjlighet/tar sig tid att svara en rookie som är påväg att fastna i vintage-hifiträsket. :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-14 14:26

Jag är inte dödssäker, men DIN-kabeln som du länkar till bör fungera.

RCA-kabeln fungerar i vart fall inte, om du inte kombinerar två stycken, vilket verkar over-kill.

PS. Pick-uppen kopplas till stift 5 och 3, med signaljord till pinne 2. Numrering framgår av http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-14 14:37

Sorry, lite otydligt...

Min tanke var att din-din skulle vara för att koppla samman för- och slutsteg och den andra kabeln för att koppla in mina skivspelare då dessa har RCA och inte din. Det borde fungera va?

Ska jag koppla samman för- och slutsteg genom: INPUT på slutsteg känns ganska självklart då det är den enda ingången men sen ska den till OUT1 eller?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-14 16:40

denim44demon skrev:Sorry, lite otydligt...

Min tanke var att din-din skulle vara för att koppla samman för- och slutsteg och den andra kabeln för att koppla in mina skivspelare då dessa har RCA och inte din. Det borde fungera va?

Ska jag koppla samman för- och slutsteg genom: INPUT på slutsteg känns ganska självklart då det är den enda ingången men sen ska den till OUT1 eller?

Ja, resp helt rätt, OUT1 -> INPUT.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-14 16:59

Om jag kopplar in min skivspelare i Phono-ingången, ska jag då använda OUT2 till min förstärkare om jag bara vill använda försteget istället för mitt RIAA.

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2012-05-14 17:33

När det ändå diskuteras kablar vill jag varna dig för att sätta i och dra ur kablar om apparaterna är igång. Slutsteget är mycket känsligt för sånt. Utgångstransistorerna på PA8 går lätt sönder om man inte är försiktig

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-14 19:46

denim44demon skrev:Om jag kopplar in min skivspelare i Phono-ingången, ska jag då använda OUT2 till min förstärkare om jag bara vill använda försteget istället för mitt RIAA.

Om du med "min förstärkare" menar ett annat slutsteg, är det korrekt. Om det är en komplett förstärkare skulle jag rekommendera "TAPE 1" (eller 2) i stället, så att du inte har volym- och tonkontroller på SC8 inkopplade.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-14 20:21

Stort tack Per! Du har rett ut många frågetecken åt mig och nu ska jag ta och beställa några olika varianter på din-kontakter så får vi se om den fungerar som den ska.

Hur är det med kondningarna? Tror ni att de är ett måste eller bara ett borde med byte av dessa? Blir det stor kvalitetsförbättring om man byter ut dessa?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-14 20:33

denim44demon skrev:Stort tack Per! Du har rett ut många frågetecken åt mig och nu ska jag ta och beställa några olika varianter på din-kontakter så får vi se om den fungerar som den ska.

När du gör det, tänk på att den sladd som funkar till inkoppling av skivspelaren inte också kan fungera för att ta ut signalen vidare, dvs att koppla till TAPE-utgången. Eftersom DIN-kontakten rymmer både in- och utgångar, krävs olika adaptersladdar, eller en där alla fyra "kanalerna" finns tillgängliga.

Beträffande kondingar, är jag inget att luta sig emot. Det finns många andra, dock.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2012-05-14 20:35

Snygg kombo!!! 8O Riktigt läckert

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-14 21:16

@Per: Tack igen! Jag får alltså ta och köpa en sådan här sladd då:

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=11974

Men då kommer en följdfråga. Säg att jag kopplar in två olika ljudkällor, t.ex. skivspelare och något mer och spelar båda samtidigt. Vilket ljud sänds vidare genom tape då? :)

@Twangbang: Tackar, jag gillar den men skulle vilja ha tunern TU8 också.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-14 21:31

denim44demon skrev:@Per: Tack igen! Jag får alltså ta och köpa en sådan här sladd då:

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=11974

Ja, den där DIN-adaptern löser alla dina kontaktproblem.

denim44demon skrev:Men då kommer en följdfråga. Säg att jag kopplar in två olika ljudkällor, t.ex. skivspelare och något mer och spelar båda samtidigt. Vilket ljud sänds vidare genom tape då? :)

Du väljer vilken ingång du vill skicka med "Source" och låter både "Duplicate" och "Tape mon" stå i neutralläge. De två senare kontrollerna låter dig göra prylar med ev. inkopplade bandspelare eller filterprylar. Man kan t.ex. skicka ut signalen att "vända" eller processas i en extern bandspelare eller EQ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-14 21:46

Tack! Det var Tape mon som ställde till det för mig, men nu är jag med! :)

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-15 09:17

Då jag har två skivspelare funderar jag på denna lösning (i väntan på kablar för att kunna prova):

Visst borde jag kunna koppla:

Skivspelare 1 -> Phono

Skivspelare 2 -> Externt RIAA -> SPARE på SC8:an

Nu borde jag kunna välja vilken skivspelare som ska spelas enbart genom att välja SOURCE på SC8:an och skicka ljudet via TAPE 1 till min hemmabioförstärkare som har högtalarna kopplad till sig. Detta borde funka, eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-15 09:42

denim44demon skrev:Då jag har två skivspelare funderar jag på denna lösning (i väntan på kablar för att kunna prova):

Visst borde jag kunna koppla:

Skivspelare 1 -> Phono

Skivspelare 2 -> Externt RIAA -> SPARE på SC8:an

Nu borde jag kunna välja vilken skivspelare som ska spelas enbart genom att välja SOURCE på SC8:an och skicka ljudet via TAPE 1 till min hemmabioförstärkare som har högtalarna kopplad till sig. Detta borde funka, eller tänker jag fel?

Nej, du tänker inte fel. Det kommer att funka fint.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-15 09:54

Stort tack för hjälpen Per!

Utan att få bolla detta med dig hade det funnits en stor risk att jag beställt hem fel typ av din-kablar och kanske inte tänkt på denna bra lösning.

Nu är det bara att vänta på kablarna!

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-05-18 16:18

Nu har jag fått hem kablarna och allt fungerar perfekt! Inget mer i och ur med kablar när jag vill byta spelare. :)

Återgå till Vintage-hifi