Problem vid pickupbyte Unamco T-1

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
twangbang

Problem vid pickupbyte Unamco T-1

Inläggav twangbang » 2012-06-30 10:01

God morgon!
Bytte pickup på min Unamco igår, från en gammal shure till en Akg.

Något måste hänt, för inställningarna verkar helt kajko. Eller är pickupen fel för spelaren?
Har för mej att jag läste att någon använde just samma pickup till sin Unamco. Den heter AKG P7E, den gamla var en Shure M75 nåt?

Om jag lägger över den tunna linan med lilla vikten kallas väl (antiskating?) drar sej armen ut från skivan oavsett position (Såvar det inte förut). Sen får jag dåligt med nåltryck tycker jag. Förstår mej inte på skalan på själva armen.

Det var lite bökigt att byta eftersom huvudet inte verkade gå att plocka av.

Är rädd att jag kanske kommit åt något. Någon som har nån idé om vad jag gjort fel eller vad det beror på?

Tacksam för svar

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-06-30 10:10

Det låter som du har näst intill obefintligt nåltryck. Vad jag förstår har den två vikter, en liten och en stor.

Normalt sett brukar man balansera upp tonarmen till balans genom att justera den stora motvikten med den lilla i nolläge. Då skall tonarmen balansera vågrätt. Sedan ställer du önskat tryck genom att flytta den lilla vikten. Borde finnas en skala för den.

Det absolut bästa är att köpa en liten elektronisk våg för nån hundring, då får man säkrare värde på trycket.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-30 10:29

Manualen finns på vinylengine.com
Där är det gratis att regga sig, och då har man tillgång till enormt mycket godiskunskap om skivspelare.
Spelaren har lite bakvänd inställning av nåltrycket.
Man ska ställa bak justeringsvikten till önskat nåltryck enligt graderingen, sedan ska man vrida den stora vikten tills nålen balanserar i höjd med skivans yta, sist skjuter man fram justervikten till främre ändläget, varvid önskad kraft erhålles.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2012-06-30 10:33

Tack, ska kolla manualen :)
Märke nu att det inte allt hade behövt vara så bökigt att byta,
hela armen var ju bara att lyfta ur, då fick man genast lite mer plats..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-30 10:59

carpelux skrev:Normalt sett brukar man balansera upp tonarmen till balans genom att justera den stora motvikten med den lilla i nolläge. Då skall tonarmen balansera vågrätt. Sedan ställer du önskat tryck genom att flytta den lilla vikten. Borde finnas en skala för den.

Nej, paa har rätt, på Unamco gör man tvärtom! Man flyttar ut lilla vikten ut på armen till det läge som motsvarar önskat nål-"tryck". Sedan justerar man stora vikten tills ballans erhållits, samt flyttar fram och låser lilla vikten igen. Ganska sinnrikt, tycker jag!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-06-30 11:28

Okidoki, då har man lärt sig något nytt. En bra start på dagen :-)
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2012-06-30 18:39

Blir lite konfunderad, den stora vikten är gummiupphängd på något vis, tycker inte den varken rör sej framåt eller bakåt när jag skruvar på den.

Är det nåt special med den också?

Tackar för svaren också :D Känner hopp inombords!

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2012-06-30 18:42

Har ju inte tagit hem manualen än, men vet ni hur antiskatingen funkar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-30 19:04

twangbang skrev:Blir lite konfunderad, den stora vikten är gummiupphängd på något vis, tycker inte den varken rör sej framåt eller bakåt när jag skruvar på den.

Är det nåt special med den också?

Tackar för svaren också :D Känner hopp inombords!

Den stora vikten är gummiupphängd, men inuti gummihylsan ska det finnas en gängad hylsmutter. Den är nog väldigt fingängad, så man får vrida många varv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2012-06-30 20:01

Tack, jag ska kolla på det nu. Återkommer

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2012-06-30 21:15

It´s alive!! :D

Den stora vikten var lite opålitlig, men till slut fick jag balans och sen var det bara att dra tillbaks den lilla vikten till noll. Det blev bra! Nu funkar tom antiskatingen bättre än innan bytet.

Stort tack till er alla!

Återgå till Vintage-hifi