KEF halvfabrikat från 70-talet

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

KEF halvfabrikat från 70-talet

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-12 17:23

Hej på er här på Vintageavdelningen! Jag håller mest till i DIY-träsket, men idag släpade katten hem de här gamla asen:

Bild

Ja, as kanske inte är rätt benämning för de verkar faktiskt vara vid liv och ha hälsan, trots sina 40+. Grannen flyttstädar och backade upp Volvon på garageuppfarten, innan det bar av med ytterligare ett lass till tippen. "Ska du ha något eller...?" Ja, vad ska man göra? Det går ju inte att slänga ett par sådan här :roll:.

Hemmabyggen, men med fabriksmonterad baffel med element, basrör och (frontmonterade) filter. Det rör sig förstås om den klassiska KEF-combon B139/B110/T27. Det ena mellanregisret har en intryckt/deformerad dammkåpa, men diskanter och basar ser hela och välbehållna ut. Lådan i 19mm spån, klädd med kontaktplast 8).

Så, vad göra? Lådorna är ju fula som skam och alldeles för stora för att bevaras som dom är. Spontant tänker jag på TL men då blir det ju ännu större lådor - alternativt på en isobarik-sub och slänga (?) övriga element och lådorna. Båda alternativen är väl beprövade KEF-konstruktioner?

Finns det någon andrahandsmarknad för de här prylarna?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-12 17:58

Ser ut som hifikits acustik 80 lådor,elementen skulle jag absolut sparat (ja filtren ochså)

Kef är väl fina element vad jag förstått :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-12 18:34

Kanske Hifi-Kit hade en liknande byggsats, men det här verkar vara en genuin KEF Kit 3 enligt följande beskrivning (t.o.m. terminalerna är samma som på bilden):

http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... letp1.html

Visst är det säkert riktigt bra element. Enligt kurvor som redovisas i dokumenten ser det ut som en potent monitorhögtalare 8). Jag minns från min tonårstid, att en kompis pappa (som var jazzmusiker) hade ett par liknande KEF-lådor (troligen desamma som dessa) som lät mycket bra.

Fronterna åkte direkt till tippen - de var inte av tyg, utan av något plastmaterial, med mycket dåligt genomsläpp av ljus - förmodligen dämpade de även diskanten märkbart!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-07-12 18:38

Tror elementen var bland de bättre på sin tid. Inte fy skam. Men man skulle nog kunna med din kunskap kunna få till en bättre ljudande skapelse. Ny låda, nya filter, behåll elementen!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-12 19:27

Men först måste man göra som Zapanasta - provlyssna och testa lite :wink::

Bild

Och som dom spelar - haksläpp - inte minsta ålderskrämpor här inte! Det lär bli svårt att slakta eller ställa undan dessa... :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-07-12 20:53

Jag har hört flera par av dessa skönheter som blivit matta i diskanten, men tillfrisknat av nya kondingar i filtret. Kolla om det hänt dina också.

Att de låter fint kan jag också intyga!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-12 21:35

Kalejdokom skrev...
Men först måste man göra som Zapanasta - provlyssna och testa lite :

Ja det är riktiga tag :) Då får man reda på saker och ting :D

Bättra på lådorna och bygg ett par tygfronter och kolla över deningsfiltren,du kanske har ett par kanonhögtalare på gång där :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-12 22:48

Ja, tur att jag inte behöver kanta om basarna i alla fall - hur det nu skulle gå till :roll: ?

Jag har sett på nätet att man kan sätta på självhäftande kopparfolie på basarna (på det platta membranet). Är det ett tweak eller bara design?

Tyvärr har jag ju redan alldeles för många högtalare och flera byggprojekt redan på gång. Alltså ett riktigt i-landsproblem; jag har kanonelement, men varken plats eller tid att göra något vettigt av dem :evil: .

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-13 06:17

Kalejdokom skrev:Ja, tur att jag inte behöver kanta om basarna i alla fall - hur det nu skulle gå till :roll: ?

Jag har sett på nätet att man kan sätta på självhäftande kopparfolie på basarna (på det platta membranet). Är det ett tweak eller bara design?

Tyvärr har jag ju redan alldeles för många högtalare och flera byggprojekt redan på gång. Alltså ett riktigt i-landsproblem; jag har kanonelement, men varken plats eller tid att göra något vettigt av dem :evil: .

Ja kanta om dom där basarna hade nog inte varit det lättaste :)

Sälj lådorna vidare till nån vän som står ut med stora högtalare,synd om dom ska bli slaktade om dom låter bra...

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-07-13 11:45

Ideer:
- Skaffa två till kit och bygg DIY Linn Isobarik.
- Kräver också två basar till, men det är en början till Wilson WAMM-kloner...

http://1.bp.blogspot.com/-R3gpnr9DYV4/TvHWGbKYeOI/AAAAAAAABwk/yaM2rPSujAo/s1600/The%2BAudio%2BStore%2Bwamm.jpg

Sen är det bara resten kvar!

JohanR

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-07-13 12:19

Du har PM.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-07-13 21:04

Jag har för mig att jag sett dom där säljas ganska dyrt på Ebay =O
(ett flertal tussingar om jag inte minns tokigt)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-13 21:57

Fina högtalare.
Utvärdera dem noga.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-07-14 11:07

Kalejdokom skrev:Men först måste man göra som Zapanasta - provlyssna och testa lite :wink::

Bild

Och som dom spelar - haksläpp - inte minsta ålderskrämpor här inte! Det lär bli svårt att slakta eller ställa undan dessa... :)

lite off topic...

ser så "flott o seriöst" ut med riktiga musikinstrument i ett musikrum med högtalare. Det ger liksom den rätta känslan åt ett sådant rum.
Kanske borde skaffa ett piano som rekvisita även om man inte kan spela... :lol:
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-14 12:11

Jag kan inte heller spela, men det finns ju tre andra i familjen...

En av dom spelar t.o.m. kyrkorgel - kanske vore något att ha hemma 8).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-14 12:17

RJohan skrev:Bild

Dom där var riktigt coola! Vad är det bakom de stora panelerna "näst längst upp"?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-07-14 14:34

Gissar på elektrostatpaneler.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-14 15:32

Ja det är elektrostater. På bilden saknas subbasarna, från Magnat vill jag minnas. KEF-basarna jobbar inte hela vägen ner.

Bild

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-07-17 18:12

På Rogers bild ovan av Wamm'arna är det en tidig version med mellanlådorna bestående av vanliga köpe-minimonitorer från Braun (minns jag rätt?). Därav min ide att det vore möjligt med något DIY'ande.

Extrembaslådorna och electrostatdiskanterna kan man kanske hoppa över i första versionen.

Slips behöver man säkert inte heller ha...

JohanR

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 09:30

Statusuppdatering. Lådorna is no more. Jag plockade ur elementen och körde lådorna till tippen igår. Jag bedömde det som att de var i så dåligt skick att det inte skulle vara värt att behålla dem vid en eventuell renovering.

Så nu ligger element och filter på en hylla i garaget i väntan på bättre tider. Bara så ni vet... :wink:.

Och i vardagsrummet ser det numera ut så här istället:

Bild

Återgå till Vintage-hifi