Mirsch Om 3-29 Special renoveras

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Mirsch Om 3-29 Special renoveras

Inläggav data_foggen » 2012-07-13 00:02

Hej.
Se vilket vackert element:
Bild
Vad tror ni? Finns det skumkant som passar dessa 8" Mirsch basar?
Någon här som gjort det förut?
Mvh h.
Senast redigerad av data_foggen 2012-12-13 17:35, redigerad totalt 2 gånger.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-07-13 07:12

Är det en 8" så finns det ju kanter,men är det 8.5" som vissa mirschlådor har så blir det svårare..

Skulle kört med fyndas 8" slavbasar för 29kr st,bara skära undan pappen på dom.

Ja det är ju inte orginalkanter men såna går inte att få tag på till 70talselement i alla fall som har exakt den rätta skumblandningen och hårdheten..
Passar kanten bra på konen så är det bara att köra :)

Här ser du hur själva omkantningen går till,gjorde detta för nån vecka sen :)

Basarna ska ju rensas först och talspolen chimsas, använd likadant lim som på bilden..
Bild

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2012-07-15 23:15

Jag har 2 sådana Mirch element som jag behöver byta kanter på...
Hur får jag loss den fina centrum kalotten för att "schimsa" talspolen för att det inte skall bli något snett när jag limmar kantern.

- B

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-07-15 23:36

Finns ett annat trick som jag använder mig av.

Spela musik med ordentlig bas medans du limmar kanten.

Först limmar du kanten mot konen, låt torka. Sedan limmar du kanten mot korgen, då spelar du musik och du får talspolen i centrum.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Inläggav STDI » 2012-07-16 07:25

BAMBAM skrev:Jag har 2 sådana Mirch element som jag behöver byta kanter på...
Hur får jag loss den fina centrum kalotten för att "schimsa" talspolen för att det inte skall bli något snett när jag limmar kantern.

- B

Här är en guide för Sonab-element som nog duger även för detta element. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17604
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-07-17 08:34

BAMBAM skrev:Jag har 2 sådana Mirch element som jag behöver byta kanter på...
Hur får jag loss den fina centrum kalotten för att "schimsa" talspolen för att det inte skall bli något snett när jag limmar kantern.

- B


Jag brukar lägga en 30Hz sinusvåg på elementet direkt efter att limmet är applicerat så brukar elementen centrera sig själv... Något som kan vara problem om elementet är extremt långslagigt. Det där elementet har jag renoverat flera exemplar av utan att ta bort centrumkåpan. Tror jag fått det snett en eller två gånger under alla de år jag renoverat element, och den gången var det bara att ta bort kanten och börja om :-)

Om du inte har en signalgenerator finns flera olika gratisprogam på nätet och om inte annat så kan du skicka mig ett PM med din mailadress så kan jag maila en mp3 på 10 sek med vågen som man loopar.

Enda varningen är att det är tungt för stärkaren om man kör alltför länge :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-07-17 08:35

Maccis skrev:Finns ett annat trick som jag använder mig av.

Spela musik med ordentlig bas medans du limmar kanten.

Först limmar du kanten mot konen, låt torka. Sedan limmar du kanten mot korgen, då spelar du musik och du får talspolen i centrum.


Musik med ordentlig bas fungerar, men man bör då ha ett aktivt delningsfilter eller ett enkelt delningsfilter före baselementet man renoverar. Element uppför sig inte som förväntat utanför sitt arbetsområde vilket kan vara en risk för stärkaren..
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-07-28 16:49

Hej,
Tack så mycket för svar.
När jag mäter med tumstocken så är korgen 8.5 tum men skumkanten mäter exakt 8 tum.
Den där Fynda-slaven mäter den 8 tum i skumkant?

När det gäller centrering av talspolen så funkar det bra med ett 1.5 volts batteri oxå, som STDI tipsar i länken.
Mvh H
Det finns ingen planet B.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-07-29 07:52

Har inte exakta måtten i närheten, men jag har monterat 8 tums fyndakanter på 8.5" mirschelement, det GÅR men är inte ultimat. Anläggningsytan mellan kant och korg enbart nån millimeter så jag brukar limma en bit tunnt bomullstyg ovanpå den delen av kanten som ska limmas mot korgen och hela vägen ut till korgen för att vara på säkra sidan. (Kan fixa ett kort om du inte förstår vad jag menar :)

1,5 volts batteri skulle jag nog personligen inte använda för att säkerställa att konen hamnar centrerat utan att plocka bort dustcap och shimsa som görs i den guiden. Sinusvågen jag använder är för att centrera utan att ta bort dustcapen och shimsa spolen under renoveringen.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2012-07-29 17:39

Här kan det gå att hitta specialringar för olika märken, plus att man kan välja mellan gummi eller skum.

http://www.speakerrepairshop.com/index. ... me&lang=EN

Användarvisningsbild
HJ
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-03-20

Inläggav HJ » 2012-07-29 20:52

Kolla dessa ringar! Jag har använt dem till 8,5-tummare!

http://www.speakerworks.com/8_inch_Dyna ... 850dyn.htm

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-07-30 12:48

Cicaro skrev:1,5 volts batteri skulle jag nog personligen inte använda för att säkerställa att konen hamnar centrerat utan att plocka bort dustcap och shimsa som görs i den guiden. Sinusvågen jag använder är för att centrera utan att ta bort dustcapen och shimsa spolen under renoveringen.


1.5 volt kontra sinusvåg: vad kan skilja i magnetisk centrering där?

Bra tips där på skumkanter. Ska mäta lite på orginalet och beställa den som passar bäst.
Mvh H
Det finns ingen planet B.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-08-02 06:22

1,5 volts batteri borde centrera det också. Däremot så lägger man sinusvågen innan limmet torkat så kan ju den upprepade vågen göra att skumkanten dras rätt ifall den inte har kommit exakt centrerat. Det är iaf vad jag har fått för mig
:o
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-09-08 09:49

http://www.ebay.com/itm/271047976507?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_916wt_922

Jag får måtten på dem här att passa ganska bra, dock har jag inte fått de jag köpt än så kan inte berätta om jag de verkligen stämmer bra...
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-09-09 23:17

Det är nära. 179 måttet är på dessa högtalare 190.
Tack för tipset.
Mvh H.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-09-24 18:27

Har gjort mätningar på skumkanten:
Bild
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
zvenamp
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 2010-02-24
Ort: Eskilstuna

Inläggav zvenamp » 2012-09-24 21:12

beställ denna.. den kommer passa som handen i handsken...

http://www.speakerworks.com/8_inch_Dynaudio_speaker_repair_kit_p/swk850dyn.htm

dessutom tullfritt o inkluderar lim..
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-10-04 14:12

:D Denna blev det från Holland: F8MIR
De sa att denna kant var för just detta element. Får se om det stämmer när kanterna dyker upp.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Magnus77
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2010-10-22
Ort: Southside Sthlm

Inläggav Magnus77 » 2012-10-04 16:00

Jag har oxå beställt från holland. Bra service med snabb frakt. Fick fel en gång. (Gummikanter när jag skulle haft papper). Mailade och fick nya utan problem.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2012-10-04 20:52

Återkom gärna med kommentarer, bilder och reflektioner sen när du kantat om. Kan vara värdefull info!

Lycka till förresten :)

//Rampitsch


data_foggen skrev::D Denna blev det från Holland: F8MIR
De sa att denna kant var för just detta element. Får se om det stämmer när kanterna dyker upp.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-10-09 10:19

Cicaro skrev:http://www.ebay.com/itm/271047976507?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_916wt_922

Jag får måtten på dem här att passa ganska bra, dock har jag inte fått de jag köpt än så kan inte berätta om jag de verkligen stämmer bra...



Bild

För att återkoppla lite. Såhär passar de jag länkade på ebay förut. I mitt tycke riktigt bra. Inga modifieringar krävdes för att få dit dem. Ljudmässigt låter de redan innan de är inspelade lika bra som ett par med fyndakanter som blivit inspelade :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-10-11 10:50

Baah! :(
De skickade för små kanter.
Jag påtalade det och " It looks like the wrong rings have been sent to you,
We will send new ones, there’s no need for returning the others." 8O :)

Fortsättning följer. :roll:
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2012-10-11 10:52

Alltid lika irriterande!

Enda räddningen är att de ofta reder upp situationen. Men nu blir det ju ingen omkantning i helgen för dig :(

Håller tummarna!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-10-11 12:46

Cicaro skrev:
Cicaro skrev:http://www.ebay.com/itm/271047976507?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_916wt_922

Jag får måtten på dem här att passa ganska bra, dock har jag inte fått de jag köpt än så kan inte berätta om jag de verkligen stämmer bra...



Bild

För att återkoppla lite. Såhär passar de jag länkade på ebay förut. I mitt tycke riktigt bra. Inga modifieringar krävdes för att få dit dem. Ljudmässigt låter de redan innan de är inspelade lika bra som ett par med fyndakanter som blivit inspelade :-)


Lysande! Hur verkar de andra elementen vara på dina 39:or? Fick du byta någon kant på dem? Renoverade du filtret oxå?
Det som får mig att tveka på dessa kanter till basen är den alltför smala fjädringen (eller vad det nu heter) jämfört med orginalet.
Mvh H
Det finns ingen planet B.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-10-13 08:04

data_foggen skrev:Lysande! Hur verkar de andra elementen vara på dina 39:or? Fick du byta någon kant på dem? Renoverade du filtret oxå?
Det som får mig att tveka på dessa kanter till basen är den alltför smala fjädringen (eller vad det nu heter) jämfört med orginalet.
Mvh H


Hm, nu får jag krypa till korset, jag har visserligen skrivit i tråden om OM-39 men det var inga OM-39orn jag var på och renoverade utan ett par OM3-29 som var bestyckade med samma bas.

De andra elementen på OM3-29 har jag inte gjort något alls åt, däremot har jag fått kanta om ett par mellanregister i ett par 3-28 där kanten hade gått av tvärs med kanten mot konen.

Filtermässigt har jag bytt ut de gamla bipolära lyterna mot eqvivalenta nya. Lyter har gjort sitt vid den tiden, vågar inte tänka vad ESRvärdet på dem var däremot så delade de vid helt fel frekvens(de mindre mätte mer än dubbelt upp mot specen på kapacitans). Sen har jag bytt ut anslutningskabeln som i mitt tycke var alldeles för klen(2x0,75mm2 eller om det var 2x1mm2) mot 2x2,5mm2. så snart jag har fått tag i ett vettigt vinklat bleck ska jag montera terminaler. Ett tag funderade jag även på att byta internkablaget men eftersom det mesta var 1 och 1,5 så lät jag det vara. Har en artikel som jag tänkte skriva till vintagedelen här där filtret finns och alla mått finns ifall någon vill bygga en egen :-)

Förstår din fundering ang, den smala fjädringen vilken borde påverka elementet, har dock inte kommit fram till hur mer än möjligtvis slaglängden.

/Olle
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-11-05 15:41

Det går framåt och det tack vare min egen "man cave" där projekten kan stå och vänta på nästa steg.
Skumkanterna F8MIR passade alldeles utmärkt, det enda jag kan anmärka på är att innerkanten som fäster mot konen är lite för raka och inte är vinklade ner mot konen.
Nog skrivet. Bilder skall det vara.
Bild
De är ej provspelade ännu då endast en är renoverad.

Bild
Kul bild på en urplockad mellanregister.

Mer bilder kommer på filter och chassi... :)
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2012-11-05 15:49

Se där, trevligt värre. Ser ju ut att kunna fungera riktigt bra.

Provade själv de kanterna som Cicaro använde, och de passade som handen i handsken, dvs ganska bra. Inga fadäser alls, men håller med om att den ser "smal" ut. Denna ser å andra sidan riktigt kraftig ut 8O

Har du någon länk till den kanten?
Vad kostade den?

Återkom när du är klar med dem, vill ju veta hur det låter :P

//Rampitsch

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-11-06 10:40

Rampitsch:
[url]http://www.speakerrepairshop.nl/index.php?action=search&srchval=F8mir&custsubmit2.x=0&custsubmit2.y=0&lang=EN]F8MIR[/url]

Den optimistiska tidsplanen säger att de skall spela på fredag denna vecka. :)
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-06 12:37

Cicaro skrev..
Filtermässigt har jag bytt ut de gamla bipolära lyterna mot eqvivalenta nya. Lyter har gjort sitt vid den tiden, vågar inte tänka vad ESRvärdet på dem var däremot så delade de vid helt fel frekvens(de mindre mätte mer än dubbelt upp mot specen på kapacitans).


Är väl därför jag hör så stor skillnad när jag filterrenoverat gamla luxor lådor,dom är ju ungefär lika gamla och det sitter elytar i filtren :)

Men det lustiga är att det finns en del som inte tror på en,att man hör nån skillnad alltså 8O

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-11-06 17:54

Mera "roliga" bilder på OM-39:

Bild
Strippad låda, den ligger på rygg med den vinklade baffeln mot kameran.

Bild
Filtret såklart.

Bild
Baksidan av filtret.

Bild
Close up på diskanten

Bild
Filtret igen med nya kondingar från HiFi-Kit och ny grön lampsladd.

Bild
Strippad bas med den nya skumkanten.

Bild

Bild
Det stora hålet för h-kabeln, som täcks av en likadan fot i nedre delen av bilden. Uttaget för panorama som kopplar ihop högtalarna med en sladd av sytråds tjocklek.

Bild
Filtrets placering i låddan.

Bild
Så här ser lådan ut annars, panoramaelementets placering visas här.
Det finns ingen planet B.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster