Mirsch Om 3-29 Special renoveras

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-11-13 19:02

Då är de äntligen klara. För att vara en sluten konstruktion så är det många små pyspunkor i lådan, de må vara mikroskopiska men ska det vara slutet så skall det.
Lite fler bilder skadar ju inte, förlåt för det liggande formatet:

Bild
Alla element på plats

Bild
Tätade lite för den genomgående skruven.

Bild
Duttade lite med limpickadollen för sladden.

Bild
Skyddsgallret väntar på montering.

Bild
På med skumplastbaffeln (eller vad det nu är för något? känns som en sittvärmare i materialet, fast tjockare).

Bild
Thats it!....just det ja den behöver terminaler också. Ok, nästan färdig då.
Blir spännande att höra om de låter lika bra som senast jag hörde dem, 5 år sedan och då gillade jag det jag hörde, Tool, Arch Enemy, Miles Davies och Hallelujah i Storkyrkan.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-05 11:18

Jaaa! Det blev lyckat, hörselminnet är ju inte det längsta minnet en människa har, men de låter riktigt bra dessa h-talare. Har alternerat mellan Modern Jazz Quartet och Metallica och örat gillar det den hör.
Får se vad den nya skumkanten gör med basen över tiden, för själva upphängningen är några milimeter större än orginalet.
Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-08 14:39

Bild

Uppställda med sina jämnåriga Sonab-kusiner.
De dunkar på bra med modern musik och på julafton blir de julklappar till en ljud-behövande vän vars 70-tals Sanyo får stryka på foten. :twisted:
//H
Det finns ingen planet B.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-13 10:46

Hm, nu är jag konfunderad. Är inte det det är ett par OM3-29? :oops:
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-13 17:33

Cicaro skrev:Hm, nu är jag konfunderad. Är inte det det är ett par OM3-29? :oops:


Jisses! Vad har jag gått och inbillat mig egentligen? :oops: :oops:
Det har du alldeles rätt i Cicaro. Tack.
Ändrar titeln genast. :oops:
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2012-12-13 17:43

Vilket fint jobb du verkar göra!

Läste: "paranormalelementet", och tänkte... Det där elementet måste ha stora krafter! :D

Användarvisningsbild
popboxern
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-05-23
Ort: Skeå

Inläggav popboxern » 2012-12-13 20:33

Hej! Hatten av för den väl genomförda renoveringen! Det är ju för väl att en så intressant bredspridare till högtalare hamnat i så goda händer!
Visste jag hur kopplingsschemat såg ut tror jag förbaskeme' att jag skulle provbygga mej en imitation av den.
vh p-b

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-14 12:39

Falkis skrev:Vilket fint jobb du verkar göra!

Läste: "paranormalelementet", och tänkte... Det där elementet måste ha stora krafter! :D


Tack Falkis! :D
Inga stora krafter i "paranormalelementet" men däremot spöklika ljud från den. :wink:
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-14 12:43

popboxern skrev:Hej! Hatten av för den väl genomförda renoveringen! Det är ju för väl att en så intressant bredspridare till högtalare hamnat i så goda händer!
Visste jag hur kopplingsschemat såg ut tror jag förbaskeme' att jag skulle provbygga mej en imitation av den.
vh p-b


Tack för berömmet popboxern! :D
Tyvärr vet jag inte värdet på spolarna men jag har fler bilder på filtret och har bilder på hur kablarna är kopplade internt om du är intresserad.

Mvh
/H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
dalkarl
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2007-12-16
Ort: Garpenberg

Inläggav dalkarl » 2012-12-14 14:06

data_foggen skrev:Bild

Uppställda med sina jämnåriga Sonab-kusiner.
De dunkar på bra med modern musik och på julafton blir de julklappar till en ljud-behövande vän vars 70-tals Sanyo får stryka på foten. :twisted:
//H


Högtalare dit och högtalare hit, jag blev mest imponerad av det fina skåpet mellan högtalarna, otroligt tjusigt :)

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-14 16:59

dalkarl skrev:Högtalare dit och högtalare hit, jag blev mest imponerad av det fina skåpet mellan högtalarna, otroligt tjusigt :)


Det är ett gammalt TV-skåp från tidigt 60-tal (tror jag) som räddades från att komma till tippen. I den huserar nu cd-spelare och förstärkare.
Har sett ett liknande tv-skåp som var omgjort till ett bar-skåp.
Så - släng inte gamla tv-apparater i skåp! :wink:
Mvh
/H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
popboxern
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-05-23
Ort: Skeå

Inläggav popboxern » 2012-12-15 01:21

Inga stora åthävor för min skull, jag är bara nyfiken på hur det är utfört. Men, -om du har tid och lust förstås, skulle det vara kul att se en skiss hur det är ihoptotat. Det kanske tom är fler än jag som är nyfiken på den? vh p-b

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-17 00:04

popboxern skrev:Hej! Hatten av för den väl genomförda renoveringen! Det är ju för väl att en så intressant bredspridare till högtalare hamnat i så goda händer!
Visste jag hur kopplingsschemat såg ut tror jag förbaskeme' att jag skulle provbygga mej en imitation av den.
vh p-b



Kan ordna kopplingschema på filter etc och alla relevanta mått på lådorna samt elementbestyckning i original om du lovar att lägga upp bilder på hur bygget fortplantar sig här på forumet :)

Antas utmaningen?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-17 00:12

data_foggen skrev:Tyvärr vet jag inte värdet på spolarna men jag har fler bilder på filtret och har bilder på hur kablarna är kopplade internt om du är intresserad.

Mvh
/H


De bör mäta 0,24 resp 2,3 mH :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
popboxern
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-05-23
Ort: Skeå

Inläggav popboxern » 2012-12-17 17:08

Utmaningen antages! Tror jag........
vh p-b :)

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-18 12:05

popboxern skrev:Utmaningen antages! Tror jag........
vh p-b :)


Gott! Jobbar på att få upp en pdf på 13 mb med bilder och mått som jag satte ihop när en bekant till mig pratade om att bygga kloner, sen kom den aldrig längre eftersom tanken var att han under sitt klonbyggande skulle komplettera den med byggritningar och lite foton på delar osv.

Dessvärre lirar inte faktiskt FTP med min dator idag så kan inte skriva något till den, men det är på gång! Om det brinner alldeles för dig att komma igång, PMa mig så mailar jag över pdfen :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-18 13:14

Cicaro skrev:
data_foggen skrev:Tyvärr vet jag inte värdet på spolarna men jag har fler bilder på filtret och har bilder på hur kablarna är kopplade internt om du är intresserad.

Mvh
/H


De bör mäta 0,24 resp 2,3 mH :-)


Kanon!
Glömde oxå ta datat på panorama-potten när jag höll på. Har du värdena på den Cicaro?

Kul idé att bygga kloner på denna, de är ju inte så snygga som OA-14 men de levererar hårdrock och "modern" musik bra mycket bättre.
Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-18 13:16

25 ohm har jag skrivit upp :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
popboxern
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-05-23
Ort: Skeå

Inläggav popboxern » 2012-12-18 14:15

Nån superbrådska är det nog inte, -det lär visst vara julfirande på gång,
säjer dom som vet. Familjen alltså. Dom verkar vilja lägga beslag på min uppmärksamhet just nu, vad det verkar. Men snart har väl alla fått sina julklappar och julefriden lägrar sej....och då!!
vh p-b & God Jul förresten!

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-20 09:01

http://www.faktiskt.se/users/Cicaro/Mirsch%20OM%203-29.pdf

Där var PDFen jag pratade om. Skrik till om det är någonting som saknas i den för att du ska få ihop det hela så kan jag nog kolla upp det om jag får några dagar på mig(de står inkopplade och poppar i vardagsrummet nämligen)

Och jag hoppas innerligt att konstruktör och rättighetshavaren själv inte skulle misstycka över mitt tilltag att måttsätta hans konstruktion och skriva ut vad det är för komponenter, ty det handlar lika mycket om att någon kanske behöver för att renovera/restaurera ett ex som att någon vill bygga en kopia...
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-20 12:18

Lysande Cicaro! :D
Ser att filtren skiljer sig åt mellan din och min 3-29.
Mina har fler motstånd och kondingar. Kolla bilderna på 1:a sidan och jämför med dina.
Undrar varför det har blivit så stora skillnader i filterkonstruktionen?
Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-20 12:24

Hm, det var som sjutton. Ja tyvärr kan vi ju inte fråga konstruktören längre :-(

Då undrar jag självklart, tror du att du skulle kunna rita upp schemat och alla värdena på din filterkonstruktion? Vore väldigt intressant att se vad det är för skillnad och ev. någon gång i framtiden kunna testa skillnaderna.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2012-12-20 12:25

Fråga från en som inte är 100 insatt i er diskussion, är det samma element (syftar då på samma typ av element, samma data på dem ;) )?

Oavsett är det bra om de olika varianterna kan dokumenteras, men är nog bra att klargöra om det är likadana element.


//Rampitsch

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-20 12:35

Diskanterna är inte samma frontplatta på iaf. men här blir det en uppgift för "H" att ta reda på vad det är för elementbestyckning i hans uppsättning. Hoppas de inte är inslagna än?! Elementbestyckningen i mitt par är

Diskant:AD0162 T8
Sidomellan:AD5060 Sq4
Frontmellan: AD5060 Sq8
Bas:Albeka 8,5” Mirsch egna
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-20 14:38

Cicaro skrev:Diskanterna är inte samma frontplatta på iaf. men här blir det en uppgift för "H" att ta reda på vad det är för elementbestyckning i hans uppsättning. Hoppas de inte är inslagna än?! Elementbestyckningen i mitt par är

Diskant:AD0162 T8
Sidomellan:AD5060 Sq4
Frontmellan: AD5060 Sq8
Bas:Albeka 8,5” Mirsch egna


De är inte inslagna ännu. :wink:
Min diskant har dessa nummer i rumpan:
211-808
2404 257 33301
DD 01 827 112

I övrigt är det likadana element.
Mera uppdateringar kommer.
Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-20 22:23

Till slut hittade jag Mirsch instruktion om 3-29.
Bild
Bild
Bild

Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-21 11:05

data_foggen skrev:Till slut hittade jag Mirsch instruktion om 3-29.


Olika diskanter, samma basar, samma mellanregister och samma instruktionsbroschyr. Spännande det här. Då är frågan vad fltret har för skillnad :-) Är det månne enbart diskanten som har extra prylar eller är hela filtret ombyggt :?:
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2012-12-21 11:47

Nix!

Ni har samma diskant i era burkar, båda två är Philips AD0162. :D
Beteckningen som du gav med nuffrorna 333 anger att det är en 0162.

Därmed extra intressant varför det är olika filter.
Kan man ta reda på tillverkningars för dem mån tro? Låter ju som en uppdatering av filtret.

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2012-12-21 17:12

rampitsch skrev:Nix!

Ni har samma diskant i era burkar, båda två är Philips AD0162. :D
Beteckningen som du gav med nuffrorna 333 anger att det är en 0162.

Därmed extra intressant varför det är olika filter.
Kan man ta reda på tillverkningars för dem mån tro? Låter ju som en uppdatering av filtret.

MVH Rampitsch


Uppdatering för vilken? Postar serienummret här senare ikväll eller imorgon. Samt värdena på komponenterna.
Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2012-12-21 17:16

Dina borde vara nyare, har för mig den diskanten är nyare modell än de jag har.

20118 är mitt serienummer. Om jag nu läste på rätt etikett :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster