Kassettdeck som känner av bandtypen mm

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Kassettdeck som känner av bandtypen mm

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-01 19:37

De kassettdeck som automatiskt ställer in rätt bandtyp (normal, chrome, metal) hur funkar det? Är det sensorer som känner av hålen uppe pä kassetten?

O så en annan lurig grej...

Jag hade en gång ett yamaha deck som kunde räkna ut återstående speltid på bandet. Man ställde bara in bandlängd c60 el c90 o tryckte man sen på "remain" så räknade automatiken ut återstående speltid och detta fungerade alltid perfekt på min maskin. Men jag lyckades aldrig klura ut hur detta funkade i praktiken.. För man kunde sätta i ett halvspelat band där båda bandspolarna var halvfulla o det räknade ändå ut rätt återstående speltid.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Kassettdeck som känner av bandtypen mm

Inläggav PerStromgren » 2012-10-01 19:39

GrosvenorAudio skrev:De kassettdeck som automatiskt ställer in rätt bandtyp (normal, chrome, metal) hur funkar det? Är det sensorer som känner av hålen uppe pä kassetten?

O så en annan lurig grej...

Jag hade en gång ett yamaha deck som kunde räkna ut återstående speltid på bandet. Man ställde bara in bandlängd c60 el c90 o tryckte man sen på "remain" så räknade automatiken ut återstående speltid och detta fungerade alltid perfekt på min maskin. Men jag lyckades aldrig klura ut hur detta funkade i praktiken.. För man kunde sätta i ett halvspelat band där båda bandspolarna var halvfulla o det räknade ändå ut rätt återstående speltid.

Japp, bandtyp avkänns med hålen i kassetten.

Det där med speltid var nog helt enkelt att med hjälp av sinnrik optik kolla hur mycket band som finns på spolarna. Det borde inte kunna funka på sekunden när dock; gjorde den det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-01 21:12

Det där med speltid var nog helt enkelt att med hjälp av sinnrik optik kolla hur mycket band som finns på spolarna. Det borde inte kunna funka på sekunden när dock; gjorde den det?

hmm du säger optik... jag minns att kassetthuset var upplyst med ett gult sken som lyste upp det lilla fönstret bakom spolarna. Kan det ha varit där avläsningen skedde? har också ett minne av att när man tryckte på "remain" så spolades bandet automatisk framåt i några sekunder för att sedan backa igen till utgångsläget.

kanske inte fungerade med en sekunds noggranhet men inte var det långt ifrån för jag använde mig ofta av denna funktion när jag gjorde inspelningar från radio för jag ville tona ner/bort ljudet under inspelning när bandet var på väg att ta slut.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2012-10-01 23:16

Det vanligaste sättet att beräkna position på bandet är att jämföra hastigheten på bandtallrikarna. Rotationshastigheten på respektive tallrik mäter man med en optisk avkännare på baksidan. Belysningen bakom kassetten har inget med mätningen att göra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-02 08:18

Svempa skrev:Det vanligaste sättet att beräkna position på bandet är att jämföra hastigheten på bandtallrikarna. Rotationshastigheten på respektive tallrik mäter man med en optisk avkännare på baksidan.

Ah, listigt! Tack, nu lärde jag mig något idag igen, dan är inte helt bortkastad!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-02 21:05

Svempa skrev:Det vanligaste sättet att beräkna position på bandet är att jämföra hastigheten på bandtallrikarna. Rotationshastigheten på respektive tallrik mäter man med en optisk avkännare på baksidan. Belysningen bakom kassetten har inget med mätningen att göra.

Intressant information, tack för det. I mina öron låter detta som avancerad teknik :) o mera komplicerat än jag trodde... ifs är det ju en förklaring till varför bandet spolades fram en bit och tillbaks medan beräkningen utfördes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-02 22:11

GrosvenorAudio skrev:De kassettdeck som automatiskt ställer in rätt bandtyp (normal, chrome, metal) hur funkar det? Är det sensorer som känner av hålen uppe pä kassetten?

Som PerStromberg säger fanns det redan i standarden små hål i kassetterna som gick att känna av mekaniskt. Lustigt nog gick det inte att sälja däck som kände av detta automatiskt på 70-talet, eftersom folk inte trodde att de kunde spela krom- eller metallband om inte den lilla switchen som man bytte med fanns.

Tiderna förändras...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-02 22:18

Svante skrev:

Som PerStromberg säger fanns det redan i standarden små hål i kassetterna som gick att känna av mekaniskt. Lustigt nog gick det inte att sälja däck som kände av detta automatiskt på 70-talet, eftersom folk inte trodde att de kunde spela krom- eller metallband om inte den lilla switchen som man bytte med fanns.

Tiderna förändras...

Jo, men det fanns också olika varianter på band, Ferro-Chrome tex, och det gjorde att den automatiska switchen inte alltid var så lämplig. De bästa däcken hade dessutom separata inställningar för tex "vanliga" band och metallband, dessutom kunde man separat ställa in EQ mellan 70 resp 120 uS.

För hardcore-fansen fanns bara en väg, man valde det bästa bandet och sedan trimmade man alla parametrar efter detta.

/ B

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-03 09:18

själv förvånas jag ännu ibland över hur bra musik kan låta från ett kassettband. Förutsättningen är förstås att det är korrekt inspelat med bra elektronik. Tycker det är lite som att jämnföra cd ljud med vinyl, det finns en annorlunda värme o närvaro i ljudet från ett kompetent kassettdeck.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-03 12:50

Det är sant, jag föredrog länge kassettljudet i en bra walkman där den något lägre dynamiknivån inte var någon nackdel alls (utomhus)..! Givet att inspelningen var bra men det var aldrig nåt problem på den tiden.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-03 12:55

Bill50x skrev:Jo, men det fanns också olika varianter på band, Ferro-Chrome tex, och det gjorde att den automatiska switchen inte alltid var så lämplig. De bästa däcken hade dessutom separata inställningar för tex "vanliga" band och metallband, dessutom kunde man separat ställa in EQ mellan 70 resp 120 uS.

Var det bara EQ som förändrades? Jag har för mig att switchen påverkade både förspäning (bias) och EQ, och de nya banden ville ha en "ny" kombination.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-03 13:57

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Jo, men det fanns också olika varianter på band, Ferro-Chrome tex, och det gjorde att den automatiska switchen inte alltid var så lämplig. De bästa däcken hade dessutom separata inställningar för tex "vanliga" band och metallband, dessutom kunde man separat ställa in EQ mellan 70 resp 120 uS.

Var det bara EQ som förändrades? Jag har för mig att switchen påverkade både förspäning (bias) och EQ, och de nya banden ville ha en "ny" kombination.

På Denon påverkades både EQ och bias, vid inspelning. Avspelning har ju inget med bias att göra, så där var det bara EQ och den kurvan är standardiserad. Dock körde Nakamichi med en annan avspelnings-EQ på sina tidigare däck och de blev inte riktigt kompatibla med andra fabrikat.

GrosvenorAudio skrev:själv förvånas jag ännu ibland över hur bra musik kan låta från ett kassettband. Förutsättningen är förstås att det är korrekt inspelat med bra elektronik. Tycker det är lite som att jämnföra cd ljud med vinyl, det finns en annorlunda värme o närvaro i ljudet från ett kompetent kassettdeck.

Har lite annan erfarenhet. Vissa kombinationer av fonogram/inspelningar kan tappa lågbas. Var väldigt tydligt på mitt Denon-däck. Kollade aldrig på mina Nakamichi-däck. Band som spelas av på annat kassettdäck än det som använde vid inspelningen kan ge rätt stora förluster, tapp av högfrekvens och konstig ljudbild. Dessutom verkar banden tappa lite information över tid. Digitaliserade ett större antal kassetter häromåret.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-03 15:56

RogerGustavsson skrev:Dessutom verkar banden tappa lite information över tid.

Det har jag märkt, men är inte tvärsäker på att det bara är tiden som är den varierade parametern, med tanke på all mekanik och annat som är inblandad.

Vad händer när ett band åldras? Jag tycker mig märka tydlig effekt efter bara något år, men så kan det väl inte vara?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-03 16:11

PerStromgren skrev:Vad händer när ett band åldras? Jag tycker mig märka tydlig effekt efter bara något år, men så kan det väl inte vara?

Jag tyckte mig notera en viss matthet i ljudet redan efter några månader. Vid direkt A-B test hörde jag ingen som helst skillnad (var väl mest dikskanten som jag då lyssnade/jämförde). Ändå var det en känsla av bättre skärpa och tydlighet när jag spelade vinyl jmf med kassett, alltså vid "normal" lyssning.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-03 16:15

PerStromgren skrev:Vad händer när ett band åldras? Jag tycker mig märka tydlig effekt efter bara något år, men så kan det väl inte vara?

Vet att det funnits band som degenererade relativt snabbt. Etablerade tillverkare hade förmodligen mindre problem, om inte annat hade väl yrkesfolket hört av sig. Har man inte "bakat" en del gamla band i ung för att bindemedlet inte ska släppa? Gamla dyrgripar har man sagt klarar någon enstaka spelning innan det blir märkbart tapp. Ibland ser man avlagringarna på tonhuvudsatsen relativt snabbt. Har själv band som är upp mot 35 år gamla. Några är risiga.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2012-10-03 16:48

Jag har många som tyvärr blivit dåliga. De "skriker". Se den här tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=34363
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-03 21:05

Vad jag hört så kunde rena metal-band i princip "rosta" och blev/var extra känsliga för mekaniskt slitage? Annars är det väl helt enkelt så att magnetiseringen klingar av med tiden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-04 15:59

Verkar inte finnas så mycket skrivet om metallbanden. De fyra grundstandarderna såg ut ungefär så här:

ferric oxide (Fe2O3), IEC Type I
chromium dioxide (CrO2), IEC Type II
ferrichrome (FeCr), IEC Type III
metal (Fe), IEC Type IV

Det där med ren metall tror jag knappast det handlade om. Den var säkert legerad på något vis. Ren metall var det i trådbandspelarna som fanns tidigare.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-10-04 16:30

Man skiljer på tre olika bandtyper; Ferro band med avspeningstidskonstanten 120µsek.
Cromdioxid 70µsek. & metallband 70µsek.
Skillnaden mellan cromdioxid och metall är att metallbanden kräver högre bias.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-04 19:25

Det var på 90-talet som jag gjorde många inspelningar på kassettband och så gott som allting spelades n på CrO2 band mest Maxell och Sony.

När jag drabbades av "vintage boomen" kring 2005 och plockade fram dessa gamla band det var då jag fick en wow upplevelse av hur bra musik från kassettband ännu kunde låta. Hade då 2005 inte alls lyssnat på några kassetter på ca tio år utan nästan uteslutande bara på digtialt (cd o mp3)

Visst märker man skillnad från band till band att vissa låter sämre mest med avmattning i de högre frekvenserna. Men över lag är de flesta kassetband jag har ännu spelbara men bibehållen lyssningsglädje :) sen inverkar säkert också nostalgifaktorn på hur man upplever ljudet. Man återupptäcker gamla favoriter som glömts bort.

Återgå till Vintage-hifi