J'accusé hifikg

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

J'accusé hifikg

Inläggav eksund » 2012-10-13 16:00

Din rackare, som lurat av mig massa sköna skattade slantar.

Du har gjort mitt beroende värre än det varit, allt för en välskriven medlemspresentation som väckte mitt sug efter en länge glömd goding!

Ilade över till datorn letade och fann vad jag sökte.
Gjorde upp om pris och plats. Lastade bilen och for hem efter en snabb sväng förbi Kjell&Co.

Frun i huset tror jag fått spelet, (- har du inte nog med grejor?), men jag hänvisade till att jag är oskyldig, allt är den där hifikg:s fel.

Nu ska det kopplas in och provas.

Rapport kommer, med bilder.

:D :( :P

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-13 16:10

F5, F5, F5!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-13 17:50

Det här låter spännande. Skulle jag?! Petit moi? Påverka så?
Je suis surpris, et bonne chance dans la chasse pour un son parfait!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-10-14 15:58

seu recta seu peruersa
aut sonitus
in solitudine potest esse ita determinetur

... eller hur man nu ska uttrycka saken.

Det blev sent inatt. Inkoppling av basen, vilket gjordes enligt manualen 4A d.v.s. mellan försteg och slutsteg vilket ger fördelen att JBL lådorna slipper ifrån frekvenserna under 40-200Hz. Jag kom frampå småtimmarna fram till att bryta vid 70Hz. Som referensmusik användes skivor från OPUS3 och Naxos, både cd och vinyl. Jag spelade även LTS cd med Adolfsson & Falk. Bra inspelningar ger ett klart lyft ljudmässigt, medan sämre och moderna inspelningar snarare ger ett sämre resultat. Men det är väl vad som kan förväntas. Just nu känns det som om jag hittat mitt ljud.

Experimenten kommer att fortsätta då placeringen just nu är allt annat än idealt. Funderar starkt på att vid "finlyssningstillfällen" rulla fram basen centralt och ha den optimalt anpassad i den positionen. Det måste vara en sanning med modifikation att man inte hör varifrån låga frekvenser kommer. Jag tyckte mig tydligt höra att varifrån det kom. Kanske försvinner fenomenet om jag bryter lägre än 70Hz?

Bild

Audio Pro B2-50
Rapporteringen kanske fortsätter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-14 16:15

eksund skrev:Det måste vara en sanning med modifikation att man inte hör varifrån låga frekvenser kommer. Jag tyckte mig tydligt höra att varifrån det kom. Kanske försvinner fenomenet om jag bryter lägre än 70Hz?

Det är inte bara delningsfrekvensen som betyder något (i det sammanhanget) utan även brantheten på filtret. Normalt brukar man väl ha 18 eller 24 dB per oktav, hur det är med just denna subb vet jag inte.

Något som också kan påverka är om subben distar, sådan ligger ju ofta i högre frekvens och är då inte beroende av delningsfrekvensen.

Placeringen är förstås också viktig men varför inte börja med att testa om fenomenet försvinner om du placerar subben mellan huvudhögtalarna?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-14 17:03

Aha... Vad har du för högtalare? Oavsett så tror jag att du snart kommer att testa en subba till ;) och vem vet, en vacker dag kanske du också har tre subbor i lyssningsrummet. B2-50 ser smått smidig ut.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-14 18:28

Bill50x skrev:Det är inte bara delningsfrekvensen som betyder något (i det sammanhanget) utan även brantheten på filtret. Normalt brukar man väl ha 18 eller 24 dB per oktav, hur det är med just denna subb vet jag inte.

Något som också kan påverka är om subben distar, sådan ligger ju ofta i högre frekvens och är då inte beroende av delningsfrekvensen.

+1
Man hör förvånansvärt mycket över delningen, om den inte är jättebrant.
Distar elementet dessutom, så spelar delningen ingen roll i det sammanhanget.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-10-14 18:38

hifikg skrev:Aha... Vad har du för högtalare? Oavsett så tror jag att du snart kommer att testa en subba till ;) och vem vet, en vacker dag kanske du också har tre subbor i lyssningsrummet. B2-50 ser smått smidig ut.

Mina gamla JBL L100 med nytt delningsfilter a´la Troels Gravesen. Eftersom jag sitter på ytterligare ett par, så ska det byggas en förstorad variant av L100:orna. Även den idén från Troels. Material till nya lådor finns. Tid är dessvärre en bristvara så vi får se när det projektet påbörjas.

Två subbor är nog inte helt fel. Problemet kan vara att få tag i ett friskt exemplar till. Men hittar jag ett så slår jag nog till.

Vet ju vem som får skulden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-14 20:34

eksund skrev:
hifikg skrev:Aha... Vad har du för högtalare? Oavsett så tror jag att du snart kommer att testa en subba till ;) och vem vet, en vacker dag kanske du också har tre subbor i lyssningsrummet. B2-50 ser smått smidig ut.

Mina gamla JBL L100 med nytt delningsfilter a´la Troels Gravesen. Eftersom jag sitter på ytterligare ett par, så ska det byggas en förstorad variant av L100:orna. Även den idén från Troels. Material till nya lådor finns. Tid är dessvärre en bristvara så vi får se när det projektet påbörjas.

Två subbor är nog inte helt fel. Problemet kan vara att få tag i ett friskt exemplar till. Men hittar jag ett så slår jag nog till.

Vet ju vem som får skulden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Det trodde jag med när det gällde B2-70 (var egentligen på jakt efter B2-50 men såg aldrig till någon), de växer ju inte på träd precis. Så när jag förstod att det exemplar, som betingade ett tre gånger så högt pris som det jag nyss köpt var i utomordentligt skick tog jag en sväng ner till Linköping för att hämta hem det också. Den tredje subban besöker bara lyssningsrummet då och då.

Det roliga med att handla begagnat är ju att man får träffa en del sköna medmänniskor. Båda B2-70 ägarna var trevliga sorter, varav en är något lite aktiv här på Faktiskt och killen jag köpte mina ESL av har jag kontakt med till och från för att få goda råd. När det gäller B2-70 fick jag även kontakt med en medarbetare på Audiopro som gav bra tips om hanteringen av dem, vi har växlat en hel del mail. Behöver du en sådan kontakt så skicka ett PM så får du adressen.

Jag tar gärna på mig den skulden. Tror inte du kommer att ångra dig. Och skulle du göra det lär det inte vara svårt att avyttra en B2-50 direkt. Att jag inte nöjde mig med EN subba skyller jag, i min tur, på Peter Steindl som skrev något inlägg om att man måste ha två, så när allt kommer omkring är allt hans fel, eller rätt *s*

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2012-10-16 14:05

Jag gillade verkligen min B2-70. Den gick att integrera bra men krävde en del placeringsmässigt för att komma till sin rätt. Eftersom filterna inte är så branta så delade jag ganska lågt eftersom den "hörs" en del ändå upp i frekvens.

Underbar bas. 2st måste bli super!

Återgå till Vintage-hifi