av AlNiCo » 2012-11-02 21:06
Jag har hela serien av dessa förstärkare, 3082/79, 5082 samt 7082, och jag måste säga att den här minsta modellen, utan tvekan imponerar mest.
Har jämfört dem noga. Förstärkare brukar ju i allmänhet låta ytterst lika, och det är inget undantag här. Nästan ingen skillnad på dem. Det jag kan höra är följande:
7082 har ett lite "vassare" ljud än de andra två. Man kan bli lite trött i öronen av att lyssna på den. Mitt exemplar har renoverats fullständigt, med helt nya elektrolytkondensatorer och nya, tajt matchade transistorer i differentialsteget. Utgångstransistorerna är också nya, eftersom de flesta som satt i när jag köpte förstärkaren var felaktiga, och dessutom kortslutna.
Fördelar:
-Härligt fulsnygg design
-Fina upplysta effektmätare
-Enorm strömförsörjning
-Bra högtalarskyddskrets
-Mycket enkel att arbeta i (och använder även i dag fullt tillgängliga komponenter)
-Ej inställbar tomgångsström
Nackdelar:
-Billig känsla i reglage och knappar
-Effektmätarna är för små
-Man kan bli trött i öronen av att lyssna
-Värdelösa tonkontroller (ljudet blir uruselt om man försöker använda dem)
5082 har ett något ljusare ljud än de andra modellerna. Det ger illusionen av att den låter bättre. Jag är lite besviken på den, för den har ett ganska hörbart bakgrundsbrus och dessutom kan man höra musiken även om man byter till en annan (oanvänd) källa. Signalen blöder över. Alla dessa problem kan dock bero på att mitt exemplar inte är renoverat. Det enda jag gjort är att byta ut transistorerna i differentialsteget. Potentiellt den sämsta av de alla.
Fördelar:
-Underbar tunerskala, helt fantastiskt vacker
-Samma strömförsörjning som i storebror 7082 trots lägre uteffekt
-Härligt ljud, ingen trötthet i öronen
-Väldigt bra radiomottagning och ljud
Nackdelar
-Ingen högtalarskyddskrets
-Inga vanliga utgångstransistorer, använder hybridmoduler som ej går att få tag i
-Mycket svår att arbeta i, komplicerat uppbyggd
-Hörbart bakgrundsbrus när ingen signal är på (kan bero på dåliga kondensatorer)
-Ljudet blöder över till andra källor
-Dålig känsla i knappar och reglage (samma som i 7082)
3082/79. Fantastisk. Så rent, härligt ljud. Inte jobbigt att lyssna på. Inget oväsen. Allt känns bara så rätt. Byggkvaliteten känns konstigt nog högre här än på de två andra. Fysiskt sett är den faktiskt störst! Känslan i reglage och knappar är mycket mer kvalitativ. De är stora, och av nästan solid aluminium, till skillnad från de plastiga (och små) knappar som återfinns i de större modellerna.
Fördelar:
-Mycket hög ljudkvalitet
-Mycket bra känsla i knappar och reglage
-Nästan inga elektrolyter i signalvägen (till skillnad från de två ovan)
-Enkel att arbeta i
-Ställbar tomgångsström
-STÖRST (kan ses som en nackdel också)
Nackdelar:
-Ingen högtalarskyddskrets
-Problematiska utgångstransistorer (använder en kapseltyp som ej längre finns). Kräver modifikation på kylflänsen om de måste bytas ut.
Bla bla bla
Luxor-humör i dag.