Äldre instrument(Oscilloskop och oscillator)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cicaro

Äldre instrument(Oscilloskop och oscillator)

Inläggav Cicaro » 2012-11-06 09:07

Halloj!

Fastnade i ett thereminbygge och behövde ett oscilloskop. Eftersom det har stått på inköpslistan ett tag gjorde jag slag i saken, kan ju behövas när man renoverar stärkare också. Kom efter en blocketannons hem med ett oscilloscop: Advanced instruments OS1000 och en tongenerator: Audio frequency oscillator Trio AG-8.

Nu till saken, jag har fått dem fungera men har ingen som helst dokumentation på dem. Efter att ha letat på google halva gårdagskvällen konstaterade jag att det mest verkade finnas forumtrådar där folk frågar efter manualer och får googleit som svar. Har hittat schema och försäljningsbroschyr på ett liknande oscilloscop(OS1000A)

Eftersom vi är i vintagedelen, så tänkte jag fråga; är det någon som har försäljningsbroschyr, användarmanual eller servicemanual till något av dessa två vintageinstrument och kan tänka sig att låna ut eller scanna?

Framförallt är jag konfunderad över anslutningarna på oscillatorn:IN, COM, HF, OUT HF resp OUT. Fina vågor skickar den iväg på OUT, men vad gör de andra kontakterna?!

/Cicaro
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-11-06 09:16

Digitalt oscilloskop kan fås för 2000kr, och då slipper du detta med kalibrering och sånt trams. Analogt vill du inte ha, de är helt onödiga i dag. :(

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-11-06 09:19

Visst går det, men man kan även köpa nya högtalare överkomligt som låter ungefär lika bra, så slipper man omkantning, filterrenovering osv och ändå köper jag hellre gamla.

Konstigt va?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-06 11:00

Ta en skarp bild på fronterna på resp instrument, så ska vi nog kunna hjälpa dig använda dem! Det finns några stycken här som var med på den tiden det digitala ännu inte kommit...
... tycker jag!

Per

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-11-06 11:09

:-) Aye, visste väl att det fanns några rävar som kunde de här sakerna fortfarande här.

Bild

Signalgeneratorn, bilden är från annonsen. Tar en skarpare bild så snart jag är i närheten av instrumentet. Oscilloscopet hade jag ingen bild på alls i närheten.

Så här långt har jag listat ut:
Wave Type ställer in om det är sinus, fyrkants resp trekants(?)våg.
Freq. Range väljer vilken av de fyra skalorna
Voltage är signalstyrkan,
Voltage multi: ställer multipel för signalstyrkan

Den stora ratten är frekvensväljaren och ovanför sitter en lampa som markerar om instrumentet är igång(även om jag gärna får reda på vad det ska vara för styrka i lampan för den lyser väldigt svagt och jag tror det är fel lampa i) EDIT: Mätning visar att spänningen till lampan är 6,5 VAC vilket innebär att den 24 V lampan som sitter i är fel! Då återstår att försöka ta reda på hur stark lampa som ska vara :)

De två nedersta utgångarna(längst ner till höger) tappar ut en fin signal efter vad jag ställt in på instrumentet(oavsett vilken jag använder som jord resp. signal), men vad gör de tre översta?
Senast redigerad av Cicaro 2012-11-08 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2012-11-06 11:53

Cicaro skrev:Visst går det, men man kan även köpa nya högtalare överkomligt som låter ungefär lika bra, så slipper man omkantning, filterrenovering osv och ändå köper jag hellre gamla.

Konstigt va?

Inte alls konstigt. Man vill ju ha roligt också. :wink:
Det finns ingen planet B.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-11-06 15:10

Hurra för analog teknik!
Manual till skopet finns hos Ebaman(reg. nödvändig):
http://www.ebaman.com/index.php/remosit ... t/Advance/

Tongeneratorn kan bli knepigare,men vi försöker...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-11-06 16:05

Då ska vi se. Oscilloscopet som står och tuggar med proben på inbyggt fyrkantsvåg(orkade inte koppla upp båda nu:-)

Bild

Oscillatorn

Bild

Utgångar på oscillator

Bild

Baksidan på oscillatorn är bara, nätsladd som kommet ut bredvid en säkringshållare.

Ska kika på länken :-)

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-11-06 21:19

Radiomuseum.org

http://www.radiomuseum.org/r/advance_in ... illos.html

mvh Lasse-

dubbelstråle 20Mhz bandbredd

Här går det också att hitta manualer till mätinstrument
http://www.aef.se/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-07 00:19

AlNiCo skrev:Digitalt oscilloskop kan fås för 2000kr, och då slipper du detta med kalibrering och sånt trams. Analogt vill du inte ha, de är helt onödiga i dag. :(

Jag håller inte med. Analoga oscilloskop har fortfarande sin plats, det händer för mycket saker i samplingen för att digitala oscilloskop ska kunna visa okända signaler på ett robust och bra sätt. Det omedelbara svaret är också en fördel.

Sen har förstås digitala oscilloskop en massa fördelar också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-11-07 13:18

Absolut allt har sina fördelar :-)

Nu ska vi se, Är Advance Instruments Oscilloscope OS 1000 samma som ibland benämns som OS 1000 A så har jag med era länkar hittat både specs och elschemat till oscilloscopet.

Då är det oscillatorn som är det stora mysteriet fortfarande :-)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2012-11-07 14:06

Precis som Per föreslog behövs det bättre bilder på tongeneratorn.
Gissningsvis kan de extra uttagen vara en extra förstärkare med in och utgång,men det går inte att avgöra säkert från den bild som finns.

Genom att t.ex få reda på vilka rör som sitter därinne går det nog att lista ut hur den är kopplad.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-11-08 09:35

Då ska vi se om de här korten blev bättre :-)

Rören i generatorn är:
1 st 12AU7
1 st 12AX7
1 st 6X4
1 st 6AR5

Bild
Innanmätet fotat underifrån, de terminalerna som syns till vänster i bild är de två där jag kan tappa ut finfina signaler enligt vad som är inställt

Bild
Innanmätet från kortsidan terminalerna sitter på.

Bild
Skarpare bild på fronten.

Bild
De "mystiska" uttagen. Förklaringen till varför ingenting kommer ut ur dem fås ju i vart fall snabbt för de uttagen är alla kopplade till ett kretskort som inte har någon kontakt med resterade delen av signalgeneratorn.

De är kopplade såhär:

IN - Kondensator 0,05 uF - 5 k ohm - COM
COM - 50 kohm - test cap(ingen annan märkning mer än spänning) - HF
COM - 500 kohm - HF

Någon som knäcker vad mysteriet ska vara till?

Edit: Behövs några fler bilder eller större bilder på något så ordnar jag givetvis det :) Det här är utrustning jag aldrig felsökt eller använt mer än på fysik A lektioner tidigare och det kommer jag inte ihåg något av :P

Ps. vad skulle man göra utan er på faktiskt?!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-11-08 09:48

Dom 3 övre är ett passivt filter.

IN- signal in

COM-nolla för både in/ut

OUT-filtrerad utsignal

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-11-08 09:50

flathead skrev:Dom 3 övre är ett passivt filter.

IN- signal in

COM-nolla för både in/ut

OUT-filtrerad utsignal

:-)

Och då kommer dagens mest korkade fråga, ursäkta min dumhet är helt ny på just att leka med signler, brukar mestadels bara laga gamla stärkare och högtalare :)

Vad gör filtret? :-)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-11-08 10:03

Filtrerar bort skräp från signalen :lol: .

Det är förmodligen ett lågpassfilter eftersom det är en "audio frequency" så vill man inte släppa ut högre frekvenser över hörbara området som kan störa.

Kan även vara ett högpass för att slippa skräp från nätspänningen.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2012-11-08 10:09

Rören är mer eller mindra standard för en tongenerator.Inte så konstigt då Trio ofta följde regelboken i sina konstruktioner.

12AU7(ECC82) och 12AX7(ECC83) är ju båda kända dubbeltrioder och den ena går som själva tongeneratorn och den andra som klippsteget för fyrkantvåg.6X4 är likriktare och 6AR5 ett slutrör.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-11-08 10:10

Så signalen man tappar ut skulle kunna kopplas på filtret genom att dra den till com och in och sen tappar man ut en "renare" signal från H/F och com? :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-11-08 10:12

rolfzetterberg skrev:Rören är mer eller mindra standard för en tongenerator.Inte så konstigt då Trio ofta följde regelboken i sina konstruktioner.

12AU7(ECC82) och 12AX7(ECC83) är ju båda kända dubbeltrioder och den ena går som själva tongeneratorn och den andra som klippsteget för fyrkantvåg.6X4 är likriktare och 6AR5 ett slutrör.

Hah! Nu vet jag varför jag känner igen rörnamnen...12AX7/ECC83 sitter ju i min rörförstärkare :D

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-11-08 10:13

Tack för hjälpen allihopa, nu tror jag att jag har koll på vad det är för prylar jag har. Nu är enda mysteriet som jag antar att jag får felsöka med multimeter osv att ena strålen på oscilloscopet har försvunnit totalt. :S

Edit: Deoxit och sen Smörjning av potentiometern till Y1 åtgärdade det problemet så nu har den åkt in i hyllan :-)

Återgå till Vintage-hifi