luxor 5061

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

TANDBERGEREN
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-11-21

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-07 22:25

zapanasta skrev:
Falkis skrev:Är det okej om jag öser på lite med Ljudex-burkarna här? Jag tänkte ta en bild på dem och skriva vad jag gjort med dem. :) De låter hel-trevligt nu! :)



Vräk på med bilder du,sånt är alltid kul :)

Ps,inte svårt att göra såna här ramar,har du en kant runt lådorna så mät innermåttet höjd/bredd och dra sen av ca 2mm på måtten (Tyget tar lite vet jag av erfarenhet)

När du sågat ut insidan så att säga så lägg på ramarna och fiksera dom gärna med ett par småspikar,ta en borr som träplugg passar till och borra genom ramen och ner i lådan i varje hörn..

(Märk gärna borren med tejp så du inte borrar igenom fronten på högtalarna)

Limma sen fast pluggarna i ramarna och märk gärna upp vilken av lådorna dom ska sitta på,mina heter a och b dvs gjort ett a med blyerts både på ramen och lådan..

då vet du både vilket som ska vara upp och vilken låda dom ska sitta på,gör du så här kan du inte misslyckas :)

Ja nu så är dom klara :)

Bild



Ble riktig vakker jo.
Er vel atter et prov på at man ikke skal ge upp dette man finner på skrothøgen.

TANDBERGEREN
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-11-21

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-07 22:26

Andersh74 skrev:Det är det jag alltid misstänkt, lutande baffel är något listigt. Carlsson kan ju inte gärna ha varit ute och cyklat på samtliga sina modeller!?

/A


Lutande baffel var en måte att lage "faselineære høyttalere på.
Noe som virkelig var i støtet på 70-talet.
Man fikk jo ikke rene fyrkantvågar från høgtalare som inte var bygget som faselineære.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2012-12-08 21:27

Ursäkta frågan från en kanske irriterande frågvis ljudidiot, men vad menas med faslinjära högtalare? Om det var listigt på riktigt borde man väl fortsatt tillverka sådana? Det enda skälet, frånsett för mig okända ljudtekniska dito, är att lådorna är mer avancerade och därmed dyrare att bygga. En fyrkantig låda kan ett dagisbarn spika ihop, mer komplicerade former tar längre tid för såväl dagisbarn som hantverkare.
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-12-08 22:10

Så här ser dom ut från sidan :)
Bild

TANDBERGEREN
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-11-21

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-08 22:48

Andersh74 skrev:Ursäkta frågan från en kanske irriterande frågvis ljudidiot, men vad menas med faslinjära högtalare? Om det var listigt på riktigt borde man väl fortsatt tillverka sådana? Det enda skälet, frånsett för mig okända ljudtekniska dito, är att lådorna är mer avancerade och därmed dyrare att bygga. En fyrkantig låda kan ett dagisbarn spika ihop, mer komplicerade former tar längre tid för såväl dagisbarn som hantverkare.
/Anders


Alle spørsmål fortjener et godt svar.

Faslineære høgtalere var heøgtalere som ble tilverkad så att alle høyttalerens elementers talspole låg på linje med hverandre, så att om man ser for seg en ny linje fra høgtalerens baffel mot lysnaren, ville denne stå helt vinkelrett på den linjen som går genom elementenes talspole.

Sådanne høgtalare var virkelig en snackis og storr grei på 70-80talet, men forsvann etterhvert som også den alminnelige publik fann ut at det ikke hadde noe for seg å tilverka høgtalarane på det settet.

Enkelte har givetvis ikke gitt opp disse, så titte litt på den her siden:
http://vaktmesteren.com/Gutterommet/tenkepaa.htm
Scrolla litew ned og se på høyre side. Der er en figur som viser prinsippet veldig godt.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2012-12-13 18:03

Här kommer en bild på "mina" (syrran är lovad dem) Ljudex Modell 2 med kraftig ändring. Diskanten är en SEAS H247, fra nörge, och diskanten har en spole på 0,12 mh mellan plus och minus, samt två st 2,5 ohmsresistanser. Basen är omkantad och mellanregistret är fasvänt, tror jag dämpade det också, med två st 2,5 ohmsresistorer. :)

Efter detta veritabelt diskutabla opererande i lådorna, så låter de riktigt fint... De lät "sorijjaaa" med originaldiskanter, har faktiskt slängt dem. :)

Bild

Jag behöver nog inte ens säga att de inte är spegelvända bafflar, på dessa... :P :)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-12-13 18:55

Vad är det för mått på lådorna om man räknar bort sockeln?

Undrar va det satt för diskanter orginal,stod det nåt på dom?

Kan se en skillnad mellan dina ljudex och mina luxor angående avstämmning,ljudex är avstämmda högre upp..

Mina rör är vinklade och är 26cm långa,avstämmda vid 30hz enligt linearteam :)

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2012-12-13 23:22

jag får fixa detta imorgon, mäta och så.

Sitter nu och gläds åt det fina ljudet som kommer ur dessa. Mjukt och följsamt, på nåt vis. Gillar luxorbasen. :)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-12-13 23:44

Kul att du fick till dom :)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2013-06-14 16:21

Dessa dök upp i dag på det lokala återbruket,20kr :D

Elementen fungerar,men dom här få bo i förrådet så länge för jag har ju redan ett par såna här i drift+ett par 8071...
Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-06-15 07:24

Trevligt. Du bor ju också på rätt ställe så att säga för att kunna hitta såna klenoder, fixa till dom och bevara dom åt eftervärlden. Ett högtalarpar med fixade baselement o i övrigt spelbara har ju en mycke större chans att överleva ifall de sen går vidare till någon annas ägo. Trasiga element och de flesta tänker direkt "på tippen" med dom...
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2013-06-15 13:44

zapanasta skrev:Kul att du fick till dom :)


Ja, alltså, du skulle ha hört originaldiskanten på Ljudex modell 2. Det var som att lyssna på rakblad, typ.

Syrran har nu högtalarna hemma hos sig, och de låter mycket bra tycker hon.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2013-06-16 10:00

Började med att kanta om basarna iom att jag har kanter liggandes,testade dom i dag med tolvans tone.

Den ena felfri men den andra skapade i,öppnade upp dammkåpan ock kunde konstatera stukad spole (Dvs ett litet veck längst ner på bobinen)

Åtgärdat nu ock nu funkar den också som den ska :) :)
Bild

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: luxor 5061

Inläggav Falkis » 2019-08-08 13:25

vill bara säga att jag hade hem dessa och jag bytte diskanter till peerless-carlson OA-50-diskanter, och jag och en vän fixade terminaler, nålfiltsmatta, skumfront och finfina fötter från hifi-kit. :)

Bild

de låter rent förbaskat bra och syrran är sjukt nöjd. :) de blev rätt salongsfähiga med denna kosmetiska uppgradering. joo, jag bytte kondensatorerna i filtret och gjorde "snyggt" i lådorna också. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: luxor 5061

Inläggav petersteindl » 2019-08-08 13:28

:D Bra där Falkis.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: luxor 5061

Inläggav Falkis » 2019-08-08 13:43

petersteindl skrev::D Bra där Falkis.

Med vänlig hälsning
Peter


tack Peter! :D

Bild

nu har dock hennes katter infiltrerad dem med nice hårmatta. :)

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster